ساخت پروژه آزاد راه تبریز – بازرگان تا دی‌ ماه آغاز می شود

عملیات اجرایی پروژه تبریز – مرند – بازرگان به عنوان نخستین پروژه مشترک آزادراهی ایران و ترکیه حداکثر تا دی ماه امسال آغاز می‌شود.

به گزارش تبریزمدرن به نقل از مهر، در جریان سفر هیات دولت به آذربایجان شرقی پروژه آزادراه تبریز- مرند-بازرگان کلید خورد تا نخستین پروژه مشترک آزادراهی میان ایران و ترکیه در این محور ساخته شود که در حال حاضر شرکت ترکیه ای با همکاری دولت ایران مشغول انجام مراحل ابتدای کار هستند تا به زودی کار ساخت این آزادراه را شروع کنند.

البته مشکلاتی که در خصوص تامین سهم ۳۵ درصدی دولت وجود دارد اما براساس مصوبه دولت، ساخت این آزادراه باید حداکثر تا دی ماه امسال آغاز شود، بنابراین عملیات اجرایی این پروژه که از مهمترین پروژه های آزادراهی کشور است در چندماه آینده شروع می‌شود.

براساس این گزارش، آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به عنوان یکی از مسیرهای احیا کننده جاده ابریشم بخشی از آزادراه تهران – بازرگان به شمار می رود که مسیر میان تهران و مرز بازرگان را کوتاه تر کرده و با اتصال به مرز کشور ترکیه و پس از آن کشورهای اروپایی، شبکه ترانزیتی شرق به غرب را تکمیل می‌کند.

محور تبریز – بازرگان از نظر ترافیک بین‌المللی در مسیر آسیا – اروپا قرار گرفته که از نظر رشد ترانزیت و حمل و نقل بین المللی کالا اهمیت زیادی دارد. آزادراه تبریز – مرند – بازرگان به طول ۲۵۳ کیلومتر، نخستین آزاد راهی است که از سوی سرمایه گذار خارجی در کشور اجرا می‌شود که براساس قرارداد، ۳۵ درصد از منابع مالی طرح به اضافه استملاک اراضی از سوی دولت و ۶۵ درصد از سوی سرمایه گذار انجام می‌شود.

دوران مشارکت این پروژه ۲۳ سال شامل ۵ سال مطالعه و ساخت و ۱۸ سال بهره‌برداری اعلام شده است که براساس برآوردها از سال ۱۳۹۶ بهره‌برداری از پروژه بصورت تدریجی آغاز خواهد شد.

ساخت این آزادراه براساس اولویت‌های مسیر انجام می گیرد که اولویت اول احداث آزادراه ۶ خطه تبریز – صوفیان به طول ۳۷ کیلومتر، اولویت دوم احداث آزادراه ۶ خطه صوفیان – مرند به طول ۲۶ کیلومتر، اولویت سوم احداث باند سوم خطه بازرگان – مرند به طول ۱۹۰ کیلومتر و اولویت چهارم احداث باند سه خطه مرند – بازرگان به طول ۱۹۰ کیلومتر است.

پیش بینی‌ها حاکی از آن است که با اتمام ساخت این آزادراه، تردد روزانه در محور تبریز- مرند در سال ۱۳۹۸ هفده هزار و برای محور مرند- بازرگان، ۶ هزار و۸۰۰ خودروی سواری خواهد بود.

همچنین میزان تردد روزانه برای خودروهای سواری در محور تبریز- مرند در سال ۱۴۰۸، ۲۰ هزار خودرو و در محور مرند- بازرگان در همان سال تردد ۱۲ هزار خودرو پیش‌بینی شده است؛ همچنین این میزان تردد روزانه در سال ۱۴۱۸ برای محور تبریز- مرند، ۲۳ هزار خودروی سواری و برای محور مرند- بازرگان، ۲۰ هزار خودروی سواری برآورد شده است.

براین اساس، آمارها حاکی از آن است که با ساخت این آزادراه طول مسیر ۱۷ کیلومتر کاهش می‌‌یابد و زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به ۱۳۰ دقیقه و برای وسایل نقلیه سنگین به ۱۱۰ دقیقه می‌رسد.

از سوی دیگر یکی از اهداف ساخت آزادراه ها کاهش مصرف سوخت است که با ساخت این آزادراه ۲۷۰ میلیون لیتر معادل ۲۵۰۰ میلیارد ریال در مصرف بنزین و ۳۶۰ میلیون لیتر معادل ۳۸۰۰ میلیارد ریال در مصرف گازوئیل صرفه جویی می شود. همچنین گازهای گلخانه ای ۱.۴ میلیون تن معادل ۶۵۰ میلیارد ریال کاهش پیدا می‌کند.

0
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۳ پاسخ

  1. ناشناس گفت:

    با این کار، کلی باغ از صوفیان تا چند کیلومتر بعد از شهر مرند از بین میرن

    0

    1
  2. ناشناس گفت:

    بالاخره تکلیف مارا روشتتن نشد که این آزادراه ساخته می شود یا نه تا چند سال باید ماشین ترانزیت از جاده قدیم که زمان شاه ساخته شد همان جاده تهران تبریز مرند بازرگان ۳۲ است اگه بودجه ندارین بدین دست خارجی ها جاده ای که روزانه بیش از ۷۰۰کامیون خارجی از ترکیه به ایران می آیند اگه این آخوند دزد عرب به ایران نمی آیند مانند خمینی و خامنه ای و…. اگه شاه ایران بود الان وضعیت آزادراه ها و راه های و راه آهن ایران مدرن و پیشرفته و ایمن بود اقتصاد کشور زیاد بود راه های زیاد ی داشتیم

    1

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo