مسافرگیری قطار شهری تبریز تا میدان ساعت در سال آینده

وعده تبدیل هوراند به شهرستان از چارچوب قانون خارج بود/ مسافرگیری قطار شهری تبریز تا میدان ساعت

معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی معقتد است، سفرهای رئیس جمهور به استان‌ها کاتالیزوری هستند که در کنار آنها باید مطالبات مردمی در جریان باشد تا دستگاه‌ها را به حرکت وا دارد.

محمدصادق پورمهدی با کسی تعارف ندارد. جدی جدی است! وقتی هم که می‌خواهد انتقاد کند همکارانش که سهل است به خودش هم رحم نمی‌کند. راستش می‌ترسی مدیر زیرمجموعه پورمهدی باشی و کمی دیر به جلسه برسی. بعید نیست از حقوقت کم کند که هیچ، کلی هم حرف بارت می‌کند و آنقدر به تو گیر می‌دهد که اگر بچه بودی و او پدرت، لابد قهر می‌کردی می‌رفتی به اتاقت!! بدیش این است که قهر هم نمی‌توانی بکنی؛ باید تیکه‌های این مدیر سخت کوش و جدی را نوش جان کنی و بار آخرت باشد که دیر می‌کنی یا کاری را در موعد مقرر انجام نمی‌دهی!

مصاحبه ما با پورمهدی یک و نیم ساعتی طول کشید و در این مدت از هر دری صحبت کردیم و از همه انتقاد. در برخی مواقع که شعله‌های انتقادات بالا می‌گرفت می‌گفت این ضبط را خاموش کن که ما چنین نمی‌کردیم و هر چه بود به دایره(ضبط صوت) ریختیم(که بعدا خودمان سانسور کنیم!!)

به هر حال ماحصل بخشی از گفت‌و‌گو یا بهتر است بگویم جر و بحث نسبتا طولانی ما در این نوشته تقدیم حضور می‌گردد که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

وعده تبدیل هوراند به شهرستان از چارچوب قانون خارج بود/ بهره‌برداری از پروژه‌های سفر رئیس جمهوری در سال ۹۴ و ۹۵

*در مورد نتایج سفر رئیس جمهور به استان زیاد صحبت شده و برخلاف نظر مسئولان اجرایی استان که این سفر را بسیار پربار و مفید ارزیابی می‌کنند برخی مردم معتقدند پروژه‌های اولویت‌بندی شده از سوی مسئولان به درستی انتخاب نشده بودند و در حد و اندازه‌های رئیس‌جمهور نبودند؛ نظر شما در این ارتباط چیست؟

نه‌خیر! هیچ هم اینطور نیست! اولا سفرهای دولت با سفرهای دولت‌های قبل به استان‌ها تفاوت داشت و سعی بر این بود مصوباتی تصویب نشود که بعدا نتوان آنها را عملیاتی کرد. وعده وعیدهای بیهوده در کار نبود و همه وعده‌های داده شده در چارچوب قانون بود. مثلا در دولت‌های قبل رئیس جمهور وعده داده بود هوراند را به شهرستان تبدیل کند که چون از چارچوب قانونی خارج بود هرگز عملیاتی نشد و حالا ما را هم دچار مشکل و چالش کرده است. به هر حال از روز اول که مقدمات سفر را آماده می‌کردیم مطلقا دنبال چنین بحث‌هایی نبودیم؛ هر چند شاید مطالبه مردم به جا باشد ولی ما شرایط را با توجه به امکانات استان، دولت و مصوبات مجلس مهیا کردیم.

*اولویت در انتخاب پروژه‌ها بر چه مبنایی بود؟

بیشتر تمرکزمان روی پروژه‌هایی بود که دارای ردیف ملی باشند و اگر تخصیص ۱۰۰ درصدی رخ دهد تعیین کنیم در چه زمانی پروژه اتمام می‌یابد و گفته بودند برای کل پروژه‌ها یک هزار میلیارد تومان لحاظ خواهند کرد و ما هم باید با هماهنگی استانداری و دستگاه ذیربط پروژه‌های را که با تخصیص ۱۰۰ درصدی در سال ۹۴ و ۹۵ امکان اتمام داشتند را تعیین می‌کردیم تا نهایتا در سال ۹۵ با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی تخصیصات تمام یا بخشی از پروژه‌ها به پایان می‌رسید.

روی این اصل ۴۰۰ پروژه را ردیف کردیم و به تهران فرستادیم و در جلسات مختلفی که به همراه بهبودی معاون برنامه‌ریزی استاندار در تهران حضور می‌یافتیم بعد از کلی بحث و جدل گفتند شما هر قدر پروژه‌هایتان خرد باشد این اعتبارات پخش می‌شود و به چشم نمی‌آید و توصیه کردند به جای این تعداد پروژه ریز و خرد چند پروژه بزرگ و تاثیرگذار را در نظر بگیریم که اعتقاد خود ما هم همین بود.

*چرا تعداد پروژه‌های نیمه‌تمام در استان ما این قدر زیاد است؟

در استان ما از مصوبات سفرهای دولت‌های قبلی تنها ۱۲ درصد اجرایی شده و به همین دلیل متاسفانه پروژه‌های نیمه تمام خیلی زیادی داریم. اگر در گذشته با رویکرد تمرکز روی پروژه‌های بزرگ حرکت می‌کردیم حالا وضعیت این نبود و ما تا این اندازه گرفتار پروژه‌های نیمه‌تمام خرد نبودیم.

عمده نیاز استان راه و زیرساخت‌ها و حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری است

*پروژه‌ها را بر اساس پروژه‌های مربوط به راه و جاده اولویت‌بندی کردید؟!

نیازهای استان را که در بخش‌های مختلف احصاء کردیم دیدیم بخش عمده نیاز ما مربوط به راه و زیرساخت‌ها و حمل و نقل درون شهری و برون شهری است. به همین خاطر روی پروژه‌هایی زوم کردیم که مربوط به زیرساخت‌های ما بودند به‌ویژه پروژه‌های راه آهن میانه – تبریز، جاده تبریز- اهر، جاده بستان‌آباد- سراب، جاده مراغه ـ هشترود، جاده شبستر ـ تسوج و اتوبان سهند که بیشترین تلفات ما مربوط به همین جاده‌ها است.

*اولویت شما در مرکز استان چه بود؟

در تبریز بیشتر تمرکزمان روی قطار شهری بود چرا که اگر این مسائل زیرساختی حل شود گردشگر ما زیاد می‌شود؛ ارتباطات قوی‌تر می‌شود و توسعه فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و آموزشی با شتاب بیشتری رخ می‌دهد و اگر درست نشود مثلا اگر یک پزشک را برای انجام ماموریتی به اهر بفرستیم هرگز راضی نخواهد شد جانش را به خطر بیندازد و راهی جاده هولناک اهر شود. نقش حمل و نقل در توسعه بسیار حیاتی است؛ بر همین اساس بخش عمده‌ای از اعتبارات یک هزار میلیارد تومانی(حدود ۸۰ در صد) را به این بخش‌ها اختصاص دادیم.

از دبه‌های وزارت راه و شهرسازی تا برنامه بودجه درباره بزرگراه تبریز ـ اهر/ ۳۲ پروژه با یک هزار میلیارد تومان ماحصل سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌شرقی

*در انتخاب این پروژه‌ها و انجام اولویت‌بندی به مشکلی بر نمی‌خوردید؟

چرا؛ بعضا دستگاه‌ها زیر بار نمی‌رفتند. مثلا در مورد پروژه راه‌آهن میانه ـ تبریز از ما اصرار بود و از وزارتخانه مربوطه انکار! می‌گفتند ما توان آن را نداریم پروژه را آن طور که شما می‌خواهید پیش بریم. در نهایت یک تفاهم‌نامه سه جانبه امضا کردیم و وزارت راه و شهرسازی متعهد شد زیرساخت پروژه را تا دهه فجر سال ۹۵ تکمیل کند؛ دولت هم اعتبارش را امسال ۱۰۰ درصد تخصیص دهد و کمی هم اضافه کند؛ سال بعد هم باز ۲۰ درصد اضافه کند و ۱۰۰ درصد تخصیص دهد و همزمان نوسازی آن و ریل‌گذاری را از محل فاینانس و سایر منابع تامین کند.

یا مثلا سر جاده اهر ـ تبریز کلی کلنجار داشتیم؛ وزارت راه یک جور دبه در می‌آورد و سازمان برنامه و بودجه هم یک جور دیگر! ما هم هر روز شاهد رخداد حادثه‌ای ناگوار در این جاده بودیم و چند جاده دیگر هم به همین ترتیب…

به هر حال روی ۳۲ پروژه توافق کردیم و نزدیک یک هزار میلیارد تومان برآورد اعتباری آنها شد و به جد اینها را پیگیری کردیم. اولین تخصیص این پروژه‌ها هم به زودی محقق می‌شود.

رئیس‌جمهور گفته بود تا امضا نشود کلنگ‌زنی نمی‌کنم/ ۵۸۰۰ میلیارد ریال آزاد راه تبریز‌ ـ مرند‌ ـ بازرگان را به سرانجام می‌رساند

*آزاد راه تبریز-مرند- بازرگان را چطور به سرانجام رساندید؟

اصلی‌ترین پروژه‌ای که آقای استاندار هم روی آن تاکید داشتند و وقت زیادی هم صرف آن کردند آزاد راه تبریز-مرند- بازرگان بود. از اول هم روی این پروژه مصر بودیم. وزارت راه هم مدام می‌آمد و می‌رفت و می‌گفت نمی‌شود! در سفری هم که این پروژه کلنگ‌زنی شد یک ساعت قبلش وزیر را متقاعد کرده بودیم که پروژه را امضا کند. رئیس‌جمهور هم گفته بود تا امضا نشود کلنگ‌زنی نمی‌کنم که خوشبختانه این اتفاق افتاد و مصوبه وزارت دارائی را هم گرفتیم و قرارداد بسته شد و در حال ورود ماشین‌آلات هستیم.

این یک پروژه ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی است که ۳۵ درصدش یعنی نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان را دولت پرداخت می‌کند و ۶۵ درصدش را نیز شرکت ترکیه‌ای به عهده گرفته است.

مسافرگیری قطار شهری تبریز تا میدان ساعت / ۳ رام به صورت رفت و برگشت می‌کنند / ۵۰۰ میلیون دلارفایناس برای خط دوم قطار شهری تبریز

*قطار شهری تبریز بالاخره به کجا رسید؟ و قرار است به کجا برسد؟

در مورد قطار شهری خوشبختانه توافق کرده‌ایم تا اوایل سال بعد از میدان ساعت مسافر سوار کنیم. در حال حاضر هم پروژه را تا فلکه دانشگاه پیش برده‌ایم و ۲ رام هم بار زده شده و در حال انتقال است. به زودی مسافرگیری ۴ رام شامل ۲۰ کوپه آغاز می‌شود؛ بدین صورت که ۳ رام به طور کامل رفت و برگشت می‌کنند و یک رام هم نقش ذخیره و پشتیبانی را ایفا خواهد کرد. فاینانس خط دوم پروژه هم به میزان ۵۰۰ میلیون دلار مصوب شده و قرار گاه خاتم کارهایش را آغاز کرده است.

پروژه راه‌آهن میانه ـ تبریز مشکل اعتباری ندارد/ اتمام زیرسازی تا پایان سال ۹۵

*ظاهرا برخی از پیمانکاران پروژه راه‌آهن میانه – تبریز اختلافاتی با هم داشته‌اند که موجب توقف کار شده بود؛ این قضیه به کجا رسید؟

به غیر از محور بستان‌آباد به تبریز که اخیرا وزارت راه به پیمانکار واگذار کرده و ما هم پیگیری می‌کنیم، همه پیمانکاران به جد کار می‌کنند. ظاهرا یکی از پیمانکاران از دیگری شکایت کرده و محور فوق با اشکالاتی مواجه است. به هر حال تعهد کرده‌اند تا پایان ۹۵ زیرسازی پروژه را تمام کنند. این پروژه مشکل اعتباری ندارد؛ از طرف میانه هم ۳۰ کیلومتر ریل آن خریداری شده؛ در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و فاز به فاز تکمیل‌تر می‌شود.

تامین زمین پروژه ۵۸۰ تختخوابی جایگزین بیمارستان رازی تبریز/ تامین اعتبار از بانک رفاه اجرا از دانشگاه علوم پزشکی

*غیر از این چند پروژه تکراری، سفر رئیس‌جمهور عایدی دیگری برای استان داشت؟

در کنار اینها در مورد بحث حمل و نقل توافقنامه‌هایی امضا کردیم که برای نوسازی اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و ون‌ها تسهیلات کم بهره در اختیارمان قرار می‌دهند. زمین پروژه ۵۸۰ تختخوابی جایگزین بیمارستان رازی تبریز هم که فرسوده شده بود در این سفر تامین شد که تامین اعتبار آن را بانک رفاه و اجرای پروژه را هم دانشگاه علوم پزشکی به عهده دارد.

بحث ارائه ۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به واحدهای تولیدی هم مطرح شد. مجوزهای بسیار مناسبی هم که فراتر از مباحث مالی بودند اخذ کردیم و دستگاه‌ها توافقنامه‌های متعددی را که در روند توسعه استان موثر خواهند بود به امضا رساندند. به هر حال ما منتظر ابلاغ دولت نیستیم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.

*درخواست‌ها و مطالبات مردمی در سفر رئیس‌جمهور تا چه اندازه تحقق یافتند؟ آیا این مطالبات مدنظر قرار گرفته بودند؟

باور ما این است که این سفرها کاتالیزور و جرقه‌ای هستند که در کنار آنها باید مطالبات مردمی در جریان باشد تا دستگاه‌ها را به حرکت وا دارد. از طرف دیگر باید ببینیم مطالبات ما از رئیس جمهور چه باید باشد. همانطور که شاهد بودید سطح مطالبات استان ما به سطح مطالبات یک تیم ورزشی تنزل یافته بود که این درد است. ما باید مطالبات، خواسته‌ها و سطح انتظارات خود را ارتقاء دهیم. ما بیش از اینکه دنبال مشکل در درون خود باشیم به دنبال یک مشکل خیالی در بیرون می‌گردیم و بعد تقصیر را به گردن دیگران می‌اندازیم و به همین بهانه‌ها از تلاش و پیشرفت باز می‌ایستیم. اگر در برخی موارد از جایگاه شایسته و بایسته خود دور شده‌ایم بخش عمده مشکل در خودمان است.

باید کمی منطقی باشیم و از انصاف دور نشویم

*پس قبول دارید که از حضور رئیس‌جمهور نتوانستیم آنطور که باید بهره‌مند شویم؟

نه؛ به هیچ وجه! خواسته‌های ما از رئیس‌جمهور مشخص بود و پیگیرش هم هستیم. ما باید قدرت اجرایی طرف را هم در نظر بگیریم و انتظار معجزه نداشته باشیم که اگر داشته باشیم مثل سال‌های گذشته تنها ۱۲ درصد مصوبات سفر تحقق می‌یابد و مابقی تبدیل به وعده توخالی می‌شود که هرگز رنگ اجرا را به خود نمی‌بیند. دولت می‌گوید من وعده‌ای نمی‌دهم که عملی نشود و در این شرایط که دولت نمی‌تواند یارانه دهد و درآمدهای نفتی هم نصف شده نباید بیش از این انتظار داشته باشیم.

همین که به ما مجوز دادند آزادراه مرند- تبریز- بازرگان را با سرمایه‌گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی خارجی آغاز کنیم و متعهد شدند زیرسازی راه‌آهن میانه – تبریز را تا پایان ۹۵ تمام کنند کار بزرگی است. یا مثلا آزادراه یک هزار میلیاردی مراغه – هشترود که ۶۰ درصد اعتبار آن را دولت تقبل کرده و مابقی را هم بانک سپه خواهد پرداخت و با وجود اینکه دولت بنای آغاز هیچ پروژه جدیدی را در استان‌ها نداشت، این پروژه را در استان ما آغاز کرد. و سایر پروژه‌های سفر هم همین طور. دیگر بیش از این چه می‌خواستید بشود. باید کمی منطقی باشیم و از انصاف دور نشویم.

بودجه ۲ هزار و ۱۷۷ میلیارد تومانی برای احیای دریاچه ارومیه در سال ۹۴

*از دریاچه ارومیه بگویید؟ پروژه‌های مربوط به احیای دریاچه چطور پیش خواهند رفت؟

دریاچه ارومیه هم که خودش پروژه ویژه‌ای است که در استان‌ها بودجه خاص و پیگیری خاص خود را دارد. دولت امسال ۲ هزار و ۱۱۷ میلیارد تومان اعتبار برای دریاچه در نظر گرفته که تخصیص خواهد یافت و این در حالی است که کل اعتبارات ملی و استانی تا این حد نمی‌رسد که این نشان می‌دهد دولت عزم خود را برای احیای دریاچه ارومیه جذب کرده که تحقق این مهم هماهنگی و تعامل مناسب تمام دستگاه‌های اجرایی، مردم و تشکل‌ها را می‌طلبد.

پورمهدی در آخر این گفت‌وگوی چند ساعته رو به مردم آذربایجان‌شرقی و مسئولان کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم پیشرفت کنیم در ابتدا باید به خودباوری برسیم. این خودباوری باید در مردم و مسئولان توامان ایجاد شود. شما هم به عنوان اهالی رسانه باید خودباوری را در خود تقویت کرده و مسئولان و مردم را از نظرات، دیدگاه‌ها و انتقادات سازنده خود بهره‌مند سازید.

گفت‌وگو : لیلا حسین‌زاده

منبع: فارس 

0
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۶ پاسخ

  1. Saied TBZ گفت:

    از اون جایی که هنوزم وعده و قول میدهند میشه به لیاقت این مدیر پی برد

    1

    0
  2. .Dr گفت:

    هئله افتیخار دا ائلیللربئلکه!
    همچنان تا پایان امسال ها و اوایل سال آینده ها ادامه دارد… عمرا تا آغاز سال آینده مترو به ساعات قاباغی برسه… ناهاردان بئللی دی شاما نه وار!
    باید خیلی سالها پیش حداقل چهار شهر بزرگ استان (مراغا، مرند، اهر، میانا) به مرکز ( تبریز) اوتوبان میشد! کاری که تو کشورهای متوسط دنیا ۶۰ ، ۷۰ سال پیش علاوه از اوتوبان قطار برقی سریع السیر کار شده!

    0

    0
  3. رامين گفت:

    تمام شهرهای کویری ایران مانند کرمان همشون اتوبانن ،که بگفته مسئولان بعلت کمی رفت وآمد اصلا نیازنبوده ،اما راه ترانزیت تبریز بازرگان یا مسیرهای دیگه ما با توجه به اهمیتشون هنوز کاری براشون نشده و همه ساله شاهد تصادفات شدید با تلفات جانی بسیار هستیم ،ضعف کجاست دوستان

    0

    0
  4. رامين گفت:

    بنظرمن پیشرفت مترو و افزایش ایستگاهها در شهر تهران بسیار چشمگیر هست و فکر میکنم تجربه خوبی بدست آورده ان ،آیا میتونیم از تجربیات کارشناسان مترو تهران در مترو تبریز استفاده کنیم ،

    0

    0
  5. ali گفت:

    تمام پروژه هایی که داره تو استان اجرا میشه یا هنوز اجرا نشده بیش از ۹۰در صد انها مصوب دهه ۷۰هست
    نمونه اش ترمینال یا این اتوبان کردن جاده هایی که منتهی به شهرهای بزرگ استان مثل اهر و سراب هست
    مشکل جایی در بین مسئولان استانی باید گشت که عرضه گرفتن حق استان و خودشون رو ندارن

    0

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo