افتتاح تله‌کابین ارومیه در سال آینده/ وعده‌هایی که تکرار می‌شود

عملیات احداث بزرگترین تله کابین خاورمیانه در ارومیه از سال ۷۹ در آغاز شده و با گذشت ۱۵ سال این طرح هنوز درگیر کاغذ بازی‌های اداری بوده و به سرانجام نرسیده است.

به گزارش تبریزمدرن به نقل از مهر،  بر اساس آخرین وعده‌های مسئولان استان مقرر بود خط اول تله کابین ارومیه شهریورماه سالجاری راه اندازی شود که با توجه به روند اجرای طرح چندان امیدی به تحقق این وعده نیست.

عدم انجام بررسی‌های کارشناسی و فنی پیش از کلنگ زنی از منطقه جانوسلو تا پیست اسکی و طولانی شدن پروسه احداث و انصراف سرمایه گذاران خارجی از مشارکت در طرح موجب شده سرنوشت آن در هاله ای از ابهام قرار گیرد.

کلنگ احداث بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین تله کابین کشور به طول ۳۶ کیلومتر در ارومیه سال ۷۹ به زمین زده شد که مرحله اول از نخستین فاز طرح تله کابین ارومیه از جانوسلو تا کوه سیر در مسیری به طول ۴ هزار و ۱۲۵ متر احداث می‌شود اما هنوز این طرح به سرانجام نرسیده است، وعده ها برای اتمام این طرح هنوز ادامه دارد.

فاز اول این طرح در مسیری به طول ۸.۵ کیلومتر از جانوسلو به کوه ایوعلی کنار جاده بند ارومیه، فاز دوم از ایوعلی تا سد شهر چایی به طول ۱۲ کیلومتر و فاز سوم از سد شهرچایی تا پیست اسکی خوشاکو به طول ۱۵.۵ کیلومتر احداث می‌شود که مقرر بود با اعتبار ۵ هزار میلیارد ریال و ۱۲۰ میلیون یورو توسط بخش خصوصی احداث شود.

در کنار انصراف چندین سرمایه گذار خارجی از کشورهای عراق و ترکیه در خصوص این طرح این بار مقرر شده است یک شرکت اتریشی پای کار آمده تا این طرح را به سرانجام برساند.

مهم‌ترین دلایل انصراف شرکت‌های سرمایه گذار خارجی وجود بروکراسی‌های پرپیچ و خم اداری و تحریم‌ها عنوان شد این در حالی است که شرکت اتریشی با رفع تحریم‌ها امیدواری زیادی برای اتمام این طرح به مسئولان استان داده است.

تسریع روند اجرای تله کابین ارومیه نیازمند رفع بروکراسی اداری است

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری، مشارکت و گردشگری شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: رفع بروکراسی‌های اداری موثرترین عامل در تسهیل اجرای پروژه تله کابین ارومیه است.

سید هادی ذاکر دوشنبه شب در جلسه کمیسیون سرمایه گذاری، مشارکت و گردشگری شورای شهر ارومیه که به منظور بررسی آخرین وضعیت طرح تله کابین این شهر برگزار شد، افزود: ضروری است مسئولان استانی و شهری تعامل بیشتری داشته باشند تا بتوانیم این طرح عظیم را در سریع‌ترین زمان ممکن به سرانجام مناسب برسانیم.

وی اضافه کرد: مدیریت شهری ارومیه اهتمام ویژه ای به موضوع جذب سرمایه گذاری در راستای توسعه شهر دارد و تمام توان خود را برای تعامل با سرمایه گذاران به کار می‌گیرد.

ذاکر ادامه داد: توسعه سرمایه گذاری به ویژه در حوزه گردشگری می‌تواند زمینه ساز حل بسیاری از مشکلات شهری و حتی شهروندان در ارومیه باشد.

رسول اصغرزاده رئیس شورای اسلامی آذربایجان غربی و عضو شورای شهر ارومیه نیز در این جلسه گفت: بهترین راه حل برای سرعت بخشیدن به این طرح تعامل بدون واسطه با شرکت اتریشی و تأمین منابع مالی در این زمینه است.

سال آینده تله کابین ارومیه آماده افتتاح می‌شود

عضو کمیسیون سرمایه ‌گذاری، مشارکت و گردشگری شورای اسلامی شهر ارومیه نیز از افتتاح تله‌ کابین ارومیه تا یک سال آینده خبر داد و گفت: از سال ۱۳۷۹ کلنگ‌ زنی تله‌کابین ارومیه آغاز و روند پیشرفت کار با آرامی طی شد و در این باره دو سرمایه ‌گذار از بخش‌خصوصی وارد عرصه شدند اما با وجود تحریم‌ها با یک سری ممنوعیت‌ها همراه شد تا کابین‌های مورد نیاز از کشور اتریش وارد نشود.

عصمت گرامی با اعلام اینکه در این زمینه با کشور ترکیه قرارداد‌هایی مبنی بر اتمام کار بسته شده و دو میلیون یورو به حساب شرکت ترکیه‌ای واریز شد افزود: محدودیت بعدی که عامل متوقف شدن کار شد تحویل ندادن زمین توسط اداره کل منابع طبیعی است و از سوی دیگر ندادن تسهیلات مورد نیاز از جانب بانک‌ها از سایر عوامل در متوقف شدن پروژه ساخت تله‌کابین شد.

وی افزود: این عوامل سبب شد دو سرمایه‌ گذار زمین ‌گیر شده و پروژه متوقف شود اما با این وجود، یک سرمایه‌گذار از کشور عراق و یک سرمایه‌گذار از شهر ارومیه کار را در دست گرفتند و در این زمینه ۷۵ درصد سهم سرمایه‌گذار اربیلی و ۲۵ درصد سهم سرمایه‌گذار ارومیه‌ای است.

عضو شورای شهر ارومیه گفت: با توجه به دستورات استاندار آذربایجان‌غربی ارگان‌های مربوطه همکاری لازم را با شهرداری ارومیه نکردند اما در نهایت سند زمین ایستگاه اول تله‌کابین ارومیه صادر شد اما سند زمین ایستگاه آخر صادر نشده است.

وی افزود: در این زمینه ۲ میلیون و ۶۰ هزار یورو به حساب شرکت ترکیه‌ای واریز شده و پس از برداشته شدن تحریم‌ها کشور اتریش آمادگی خود را برای تحویل کابین اعلام کرده است و برای نهایی شدن کار، ۳ هزار یورو دیگر جهت به نتیجه رسیدن فاز اول به طول ۲ کیلومتر مورد نیاز است.

عضو کمیسیون سرمایه گذاری، مشارکت و گردشگری گفت: سهام‌داران از شهرداری و ارگان‌های دیگر جهت تکمیل اعتبار مورد نیاز درخواست مشارکت کرده‌اند و اگر اعتبارات مورد نیاز تأمین شود تا یک سال آینده فاز نخست آن افتتاح می‌شود.

بهره برداری از تله کابین ارومیه افزایش گردشگران را در پی دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی نیز در خصوص روند اجرای این طرح به خبرنگار مهر گفت: اجرای پروژه تله کابین ارومیه موجب افزایش جذب گردشگر و رونق صنعت توریست در استان می شود اما در سالهای گذشته برخی مشکلات از جمله تحریم ها و روند بروکراسی های اداری مانع سرعت بخشی به اجرای آن شد.

جلیل جباری با بیان اینکه بر اساس بررسی های صورت گرفته، با ورود شرکت سرمایه گذاری اتریشی جدید پیش بینی می شود سال آینده به بهره برداری می رسد گفت: بهره برداری از این طرح امر تاثیر مثبتی در توسعه گردشگری داخلی و خارجی استان را در پی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مصرانه پیگیر مسائل و مشکلات پیش روی این طرح است تا  پروژه مذکور در موعد یاد شده به بهره برداری برسد.

پروژه تله کابین ارومیه در چهار فاز و ۱۵ ایستگاه به طول ۳۶ کیلومتر طراحی شده که اهمیت آن را به عنوان یک پروژه فراملی در سطح خاورمیانه و در دنیا به عنوان طولانی ترین تله کابین مطرح می کند.

تاکنون برای پیشبرد این پروژه ۲۳میلیارد تومان هزینه شده و ۵۷ میلیارد تومان دیگر برای اتمام خط اول فاز یک آن پیش بینی شده است.

0
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo