کارگردان عموهای فیتیله ای:از تورک زبانان عزیز عذرخواهی می کنیم/ افتخار می کنم تورک زبان هستم

به دنبال پخش یکی از بخش های سری جدید عموهای فیتیله ای از شبکه دوم سیما که با انتقاد تورک زبانان در شبکه های اجتماعی مواجه شد، کارگردان این برنامه تلویزیونی از مردم آذربایجان و تورک زبان عذرخواهی کرد.

به گزارش تبریز مدرن به نقل از نصر، محمد مسلمی دقایقی پیش در گفت و گو با خبرنگار نصر با تاکید بر اینکه به اشتباه مان پی برده ایم اظهار داشت: من خودم اهل اردبیل هستم و افتخار می کنم که جزو خانواده تورک زبانان با غیرت ایران عزیز هستم.

وی ادامه داد: مردم آذربایجان و تورک زبان کشورمان همواره با تعصب و غیرتی که نسبت به قوم خود داشته و دارند زبان زد عام و خاص هستند و این یک حق مسلم و طبیعی هر قومی است.

مسلمی تاکید کرد: تنها خداوند تبارک و تعالی دچار اشتباه و لغزش نمی شود و هر انسانی امکان دارد در طول عمرش اشتباه کند.

وی با اشاره به انعکاس وسیع بخشی از برنامه روز گذشته عموهای فیتیله ای اذعان داشت: انتشار گسترده این موضوع در شبکه های اجتماعی مسئولیت ما را نسبت به پذیرش اشتباه و جبران آن دو چندان کرد و مطمئن هستیم که مردم فهیم و با غیرت آذربایجان با نقد منطقی این عذرخواهی دست اندرکاران برنامه عموهای فتیله ای که ۲۴ سال میهمان خانه های ایرانیان عزیز می باشد را پذیرا خواهند بود.

3
4

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۲۷ پاسخ

  1. داوود گفت:

    گیه اعدام اولسون بو گده

    20

    7
  2. ayhan گفت:

    دهنتو ببند بابا .
    این بار اول نیس توهین میکنین یه بار با گذاشتن اسم کنسرت که خراکتور گفته بودین و.و…و…..
    باید باید این برنامه دیگه پخش نشه و تو برنامه زنده از تمام تورکای آذربایجان عذر خواهی کنید.
    اگه نماینده های ما عرضه داشته باید اعتراض کنن .
    ن مثل ماجرای تراختور ساکت بشینن

    25

    4
  3. محمد گفت:

    انشاالله آذربایجانین غیرت لی جماعتی سنون کیمی بی عرضه مانقوردلارین جوابین وئره جاخ … مطمئنا آذربایجان أیاخ قؤیسون ویراللار … باشوننان یئکه اؤلار

    10

    3
    • ش م گفت:

      تهرانیهای اقلیت دربین کل اقوام ایرانی با اسم گذاری وتوهین به بقیه اقوام ایرانی چه لر،ترک،گیکی ،کردوغیره درصدد حکومت برآنهاست .بطوریکه انها رامنزوی کند تا عرض اندام نکنند.رشتی ها ولرها راببینید ایا در صحنه سیاسی مملکت هستند؟ فقط ترکها هستند که همیشه درمقابل آنها اعتراض مبکنند وانتقام بقیه اقوام رااز تهرانیها گرفته وپوزه انهارا به خاک میمالند

      1

      3
  4. علی گفت:

    خاک بر سرت آدم خجالت می کشه بگه همشهری مثل تو دارم

    8

    3
  5. محمد گفت:

    آقای دکتر جبارزاده … آقیان پزشکیان فرهنگی سعیدی قره سیدی منادی و … نیه میللتین حقینن دفاع ائله میسوز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    12

    1
  6. الشن گفت:

    چون ایشون ترک هستن میتونن هر توهینی بکنن و با یک عذر خواهی معمولی تمومش کنند بعضی از اشتباها قابل جبران نیست مثل توهین سلمان رشدی که خودش هم مسلمان بود ولی هچ وقت شامل عف نگردید

    6

    4
  7. حسین گفت:

    سلام
    با عذرخواهی کردن و به ترک بودن افتخار کردن … این معضل حل نخواهد شد
    فردا یکی دیگه در یک رسانه دیگه وبه نوعی دیگر به ترک زبان ها توهین خواهد کرد این توهین ها تمامی نخواهد داشت.
    پویاپیگیرش باش الان دیگه ضرورت د اره که فرهنگستان زبان وادب ترکی آذربایجانی بصورت مستقل راه اندازی بشه.
    چطور در فرهگستان زبان وادب فارسی دکتر حدادعادل میشنن و معادل فارسی تمام کلمات و واژه های خارجی را پیدا وبه جامعه تزریق می کنن.
    خوب یک استادی هم بشیند تو فرهنگستان زبان وادب ترکی آذربایجانی و معادل ترکی کلمات و واژه های بیگانه مخصوصآ فارسی را پیدا و به جامعه ترک زبان تزریق کنند.

    9

    4
  8. سعید گفت:

    من بو ساتقین مسئولاردان اصلا انتظاریم یوخدی بی ایش گوره لر
    پس سیزده چوخ انتطاریز اولماسین

    5

    0
  9. المان گفت:

    باید محاکمه بشن

    9

    0
  10. المان گفت:

    این دستور و سناریوی نوشته شده هستش نباید ساده باشیم

    8

    2
  11. سهند گفت:

    به عنوانِ یه آذربایجانی، متاسفم که انقدر بی فرهنگ و بی جنبه هستیم که تحملِ یه شوخیِ ساده رو هم نداریم! تلویزیون اشتباه کرد که این برنامه رو تعطیل کرد. آقای مسلمی هم اشتباه کرد که از یه ملتِ جوگیر و ناآگاه معذرت می خواد. این بارِ اول نیست که قشرِ بی سواد، جوان های الاف، احساسی، بیکار، پای مکامپیوتر نشین و جوگیر و فیس بوک زده ی آذربایجانی، با قشرِ روشنفکر و فرهیخته و هنرمندِ آذربایجانی اختلاف پیدا می کنن و اونها رو متهم به خودزنی و توهین به تورک و هویتِ خودشون و… می کنن! در حالیکه هنرمندهای آذربایجانی خودفروخته و خودستیز نیستن. بلکه ذاتِ هنر، به معنی روشن اندیشی و آگاهی و درک و شعور و پذیرشِ بالاست. آدمهایی که در هنر به مدارجِ خوبی می رسن، ناخودآگاه نسبت به یکسری مسائلِ پیشِ پا افتاده، حساسیتشون از بین میره و براشون کم اهمیت میشن. یکی از اونها هم مسئله ی بی ارزش و چیپِ قوم و نژاده، که در قرنِ ۲۱، حرف زدن از اون مسخره ست! امثالِ حمید مسلمی و اکبر عبدی و… خودستیز و خودفروخته و خودباخته نیستن. اتفاقا به هویتِ آذربایجانیِ خودشون افتخار می کنن… خیلی هم بیشتر از من و شما! منتهی اونها هنرمندن و آگاه و روشن اندیش و می دونن شوخی و طنز چیه و تو این دنیا باید به هر چیزی چقدر توجه نشون داد، اما ما مشتی آدمِ متوهم و جوگیر هستیم که حتی یک دهمِ درک و دوربینیِ اونها رو هم نداریم و جلوتر از نوکِ بینیمون رو هم نمی تونیم ببینیم، تو ایتن دنیا هیچی برامون مهمتر از ژن و دی ان ای و اسپرممون نیست و خوب بلدیم که همه رو متهم کنیم و از همه طلبکار باشیم! تاسف آوره. من نمی دونم چطور در تلویزیونِ ایران، از معتاد و شیره کش تا دزد و قاچاقچی و تروریست و سگ و الاغ و گاو و آدمِ کثیف و… فارسی حرف می زنن و ایرادی هم نداره، اما اگر یه طنزپردازِ آذربایجانی، دو تا دیالوگ تورکی بذاره دهنِ یکی از شخصیتهاش که دهنش بو میده، این میشه توهین به تورک زبونها!! باید شرم کنیم با این شیوه ی فکر و اندیشه مون. ما شرم آوریم.

    8

    17
    • ناشناس گفت:

      یه آدم پر انرژی میخام جواب اینو بده…من حال تایپ کردن ندارم و الا حرفای زیادی هس که میتونم حالیش کنم

      12

      6
    • .Dr گفت:

      اگر آزربایجاننی سان تورکی یازیدین!
      خیلی جالبه تو یه کامنت، ۱۸ بار به تورکا، به همزبانهایتان (به قول خودتان که آزربایجانی هستید)، توهین کردید و دم از فرهنگ و روشن فکری میزنید؟
      در جواب طومارتان میشود کتابها نوشت!
      ولی زمان دوای درد خیلی چیزهاست، گذشت زمان همه چیز را برای همه روشن خواهد کرد.

      9

      4
    • ناشناس گفت:

      زنده باشی سهند عزیز. حرفات رو باید با آب طلا نوشت

      2

      0
  12. تبریزلی گفت:

    بو گره دا او گره لره بنزمز آقای مسلمی….یاندون دا….دا سن اوزو تورک بولمه…چون لیاقتون یوخدی …تورک اولماخ و اونو گوروماخ لیاقت ایستر غیرت ایستر…کی سن اونو چوخداندی ، چوووخ اوجوز قیمته ساتمیسان…. دا بونان آرتیخ دانیئپ اوزو هئچ المه…..

    6

    1
  13. مرتضی گفت:

    غلط کرده! ما که هر هفته برنامه این آقا می بینیم تقریبا هر هفته به نوعی توهین توی برنامه های این آقا هست. ولی تا حالا به این وقاحت نبوده!!

    4

    2
  14. aaaa گفت:

    همه اینا از ی جایی خط میگیرن وگرنه جسارت ی همچین غلط بزرگی رو ندارن
    ایراد از خودمونه نباید اینکار رو سهوی بدونیم و باید مقابل اینکار بیستیم

    6

    0
  15. هیچ کس حق ندارد به مردم آذری زبان کوچک ترین توهینی بکند زبان سخن با قوم بزرگ آذربایجان زبان تکریم است نه چیز دیگر.
    اقوام دیگر نیز همین طور.

    7

    1
  16. tabrizli007 گفت:

    aziz doslar namana yazisis man okhiammiram! olmaz latin yazasiz? behtar dayir? turki dile bijur de latin yazilanda rahat okhunur! mamnoon doslardan!!

    1

    0
  17. بی نام گفت:

    برین بابا. شما ها هم دنبال سوزه میگردین همه تون. بیکارین
    حالا یه چیزی گفتن. قصدی که نداشتن
    تا زمانی که انقد به جون هم بپریم، دشمن هم هر چیزی میتونه بگه و هر کاری میتونه بکنه.
    مسایل خیلی مهم تر از اینا هم تو کشور وجود داره تا بخوایم فکر مونو مشغول یه چییییزی که حالا یه روزی تو برنامه ی کووووودک گفته شده ، بکنیم

    4

    4
  18. چرا ما ایرانی ها چه از ترک لر کرد و… باید همیشه شور یه قضیه ای دربیاریم
    تو برنامه های طنز دیگه اینهمه شوخی بیجت شده اونا دیده نشده فقط کار اینا به چشم اومد!!
    ۱۰ بارم معذرت خواهی کردن بسه دیگه چرا کشش میدن منم خودم ترک هستم ولی هرچی یه حدی داره

    6

    5
  19. حسن گفت:

    به نقل از تابناک جلیل یاری: جنگ هشت ساله ایران و عراق، یکی از مهمترین فاکتورهای انسجام بخش در سطح کشور بود که باعث همکاری، فداکاری و جانفشانی اقوام و اقشار مختلف ایرانی در قبال همدیگر شده بود (به گونه ای که لشکر ۳۱ عاشورا که ترکیبی از رزمندگان آذربایجانی است اردوگاهی در نزدیکی شهر دزفول، و در حمایت از خاک خوزستان احداث کردند که تا به اکنون نیز برقرار است). اما در سال های بعد از جنگ، که نیاز به برنامه های انسجام بخش بیشتر احساس می شد، رسانه های جمعی (بالاخص صدا و سیما، و به ویژه تلویزیون) با پخش و انتشار برخی مطالب توهین آمیز و تحریک کننده، موجب کاهش انسجام و همبستگی در سطح کشور گردیده اند. هر چند که به طور عام نمی توان تمامی رسانه ها و مطبوعات رسمی را متهم به تضعیف انسجام ملی کرد، اما در این مقال سعی می شود به مکانیسم ها و تکنیک های تضعیف انسجام و همبستگی توسط برخی از رسانه ها پرداخته شود. این مکانیسم ها عموماً شامل سه مقوله « نادیده انگاشتن و نفی هویت اقوام غیرفارس زبان»، «تیپ سازی» و «تحقیر و توهین» است که به تفصیل توضیح داده خواهد شد.
    نادیده انگاشتن هویت اقوام غیرفارس زبان
    هویت بشری متشکل از مؤلفه های متعددی، نظیر هویت تاریخی، زبانی، فرهنگی، شخصیتی و … است که توهین به هر یک از این ابعاد، باعث بروز واکنش هایی خواهد شد. شاید به نظر برسد که نادیده انگاشتن، کمترین حدِ توهین و تحقیر انسان ها است، اما از آنجا که نادیده انگاشتن برابر با عدم پذیرش و عدم به رسمیت شناخته شدن وجود و عینیتِ طرف مقابل است، انسان ها در مواجهه با چنین موقعیت هایی، احساس ناتوانی، پوچی و عدم، و یا احساس انزوا، نارضایتی و نفرت می کنند؛ و این همان حسی است که برخی از رسانه ها و مطبوعات رسمی ایران به مخاطب ترک زبان خود منتقل می کنند.
    در بسیاری از برنامه ها، گزارش ها و مقالات مختلف رسانه های جمعی سعی بر این می شود که هویت رنگین کمانی ایران زمین، که متشکل از فرهنگ های قومی، زبانی و مذهبی متنوع است، نادیده انگاشته شود و تنها هویت بخشی از ایرانیان (مناطق فارس زبان نشین) به عنوان هویت برتر و نمایاننده معرفی گردد. به عبارت دیگر، رسانه های جمعی غالباً با هم سان-انگاری هویت ایرانی با هویت فارسی و نادیده انگاشتن هویت اقوام غیرفارس زبان، موضع خود را به صورت نانوشته و پنهان تنظیم و ارائه می کنند. در این بین، حتی گاهی هویت تاریخی ترکان ایران زمین نیز با دیده شک و انکار نگریسته می شود و نویسندگان و گویندگان برنامه ها، تاریخِ مناطق ترک نشین را به گونه ای دست کاری و ویرایش می کنند که مخاطب عام این برنامه ها در نهایت قانع بشود که در کل ایران تنها یک فرهنگ اصیل و تاریخی وجود دارد و آن هم فرهنگ پارسی است و تمام فرهنگ های دیگر یا زیرشاخه ای از این تمدن اصیل پارسی هستند و یا تمدن های جعلی و خودساخته ای می باشند که به مرور زمان رنگ اصالت به خود گرفته اند.
    به عنوان مثال، در شماره ۱۵۸۰ روزنامه آفتاب یزد مطلبی در مورد آذربایجان و ترک زبانان ایران منتشر شده است که نویسنده این مطلب بر این اعتقاد است که ترک نامیدن ترک های ایران زمین اصالت خود را از دیگران می گیرد. نویسنده به تصریح اشاره کرده است که «سال هاست که آذربایجانی ها را ترک و زبان آنان را ترکی خوانده ایم و این ترک گفتن ها تا بدان جا پیش رفته که امروز عده ای از آذربایجانی ها خود را ترک می پندارند». از منظر نگارنده این مطلب «فقط عده ای از آذربایجانی ها خود را ترک می پندارند آن هم به علت اینکه مردم ایران سال ها آنها را ترک و زبان شان را ترکی خوانده اند و اگر مثلاَ آنها را هندو می خواندند آنها خود را هندو می پنداشتند». این گونه مطالب غیرعلمی و توهین آمیز که به صورت بارز از زمان رضاشاه و با نیت تجدد و یکپارچه سازی و با هدف تشکیل «یک ملت و یک دولت» از سوی زمام داران قدرت و اندیشه مطرح گردیده بود، با برجسته سازی هویت و فرهنگ پارسی و نفی و نادیده انگاشتن دیگران، به ذوب و اضمحلال انواع خرده فرهنگ های مختلف در فرهنگ غالب منتهی می شد، که خوشبختانه تا به امروز تا حد زیادی ناکام مانده است؛ اما این نوع تفکر و نگاه به تاریخ هنوز هم در بخش های مختلف تولید و توزیع اندیشه و قدرت حضور دارند و به تبلیغ و گسترش خود می پردازند که عملاً تبعیض و نابرابری و در نتیجه بحران انسجام ملی را موجب می شوند.
    همچنین، اکثر برنامه های مستند و علمی صدا و سیما که به معرفی ایران و فرهنگ و تمدن ایرانی می پردازند، عمدتاً با معرفی آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری شهرهای تهران، اصفهان، شیراز، یزد، کاشان و دیگر شهرهای مرکزی ایران آغاز و پایان می یابند، و کمتر اشاره ای به منابع گردشگری شهرهای پیرامونی ایران می شود، گویی که تبریز، اردبیل، ارومیه، زنجان، گنبد کاووس و دیگر شهرهای ترک زبان (و نیز اهواز، زاهدان، سنندج و کرمانشاه و …) سهمی در این فرهنگ زرین باستانی ندارند.
    صدا و سیما غالباً، به صورت پیش فرض، مخاطب خود را فارس زبان در نظر می گیرد، و از این نکته غافل است که ممکن است فارسی، زبان مادری و اصلی مخاطب نباشد. بنابراین برنامه های خود را به گونه ای طراحی و اجرا می کند که به مذاق فارس زبانان خوش بیاید. به عنوان مثال، در انتشار پیام ها و برنامه های نوروزی، که در آغاز هر سال شمسی از صدا و سیما پخش می شوند، نوروز به تمامی فارس زبانان جهان تبریک گفته می شود، و کمتر به غیرفارس زبانان (که شامل عرب و کرد و لر و بلوچ و مازنی و گیلکی و ترکمن و ترک ایرانی نیز می باشد) پیام تبریکی ارسال می شود. در این هنگام، که هنگامه شادی و ابراز احساسات گرم، و زمان فراموشی و پنهان کردن تمایلات منفی و نارضایتی است، مخاطب ترک زبان عموماً این پرسش را از خود می پرسد که «مگر نوروز، تنها یک رسم فارسی است؟» و «آیا ما که فارس زبان نیستیم مخاطب تبریک ها و پیام های شادباش نمی باشیم؟». این در حالی است که نوروز نه تنها در بین مردمان ایران و افغانستان و تاجیکستان (سه کشوری که زبان فارسی در آنها رسمیت دارد) که در بسیاری از کشورهای منطقه (از چین تا ترکیه) جشن گرفته می شود.تیپ سازی از یک «ترک»
    امروزه تلویزیون و سینما با استفاده از تکنیک های روانی مختلف، مخاطبان خود را جذب و مسخ می کنند و ذهن آنها را با تزریق سوگیری ها و تمایلات خاص هدایت می کنند، لذا کارکرد رسانه نه تنها ارائه اطلاعات و اخبار بلکه جهت دهی به اطلاعات نیز می باشد. صدا و سیمای ایران نیز، با ارائه و پخش اطلاعات و تصاویر خاصی از کاراکترهای فردی و شخصیتی ، نقش عمده ای در طراحی، قاب بندی و شکل دهی به «تصویر یک ترک» داشته است. به عنوان مثال، اگر مخاطبی بی طرف، که هرگز با ترک زبانان ایران زمین برخوردی نداشته است، به فیلم ها و سریال هایی که از تلویزیون و سینماهای ایران پخش می شود، نگاه ارزیابانه ای داشته باشد و نقش هایی را تماشا کند که در آن فرد هنرپیشه به زبان ترکی صحبت می کند و یا فارسی را با لهجه ترکی حرف می زند، به احتمال بسیار زیاد بعد از دیدن این فیلم ها و نقش ها، به این نتیجه خواهد رسید که ترک ها، افرادی ساده لوح (و اگر باهوش باشند از نوع نامتوازن و بی ثبات)، فقیر (و اگر ثروتمند باشند از نوع بی کلاس و بی فرهنگ )، دارای مشاغل رده پایین (همانند رفتگر، آبدارچی، کارگر و …)، قیافه و طرز پوشش نامرتب و به هم ریخته، شخصیت نامتوازن و رفتارهای متناقض هستند. این تیپ شخصیتی و تصور قالبی محصول فیلم ها و سریال های ایرانی است. بسیار کم اتفاق می افتد که نقش مثبت و محوری فیلم، در عین حال که به زبان یا لهجه ترکی صحبت می کند دارای شخصیت مثبت و با پرستیژ بالا و شخصیت متوازن باشد. البته ممکن است غیرترک زبانان ایرانی این نوع نقش های کمدی وار را به حساب شوخی و مطایبه بگذارند و تعمد و شیطنتی در اجرا و ارائه این نقش ها نبینند، اما متاسفانه از دید میلیون ها ترک ایران زمین این برنامه ها به حساب تبعیض و ترک ستیزی مدیران و مسئولان صدا و سیما نوشته می شود و نارضایتی و عصبانیت آنها را موجب می شود.
    به عنوان نمونه، در سریال چاردیواری که در اواخر سال ۱۳۸۸ از شبکه یک سیم پخش می شد «آقا تقی» در نقش یک راننده تاکسی ترک زبان ظاهر می شود که سوار یک تاکسی قدیمی و مستهلک می-شود، تند مزاج و عصبی است، متغیر الاحوال است، و رفتارهای غیرمنطقی و غیرعقلانی زیادی را از خود نشان می دهد. این سریال که نمونه ای از صدها مورد مشابه است با ارسال این پیام تکراری به مخاطب خود که «ترک ها آدم های ساده و دم دمی مزاجی هستند» وظیفه خود را به نحو احسن انجام می دهد و پله ای به پلکان نارضایتی و گسست ملی می افزاید.
    تمسخر، توهین و تحقیر
    یکی دیگر از تکنیک های زشت و زننده رسانه های مردم ستیز و مخاطب گریز استفاده از کلمات و جملات توهین آمیز و استفاده از نقش های تحقیرکننده است. در طول این سال ها به صورت مستمر شاهد به سخره گرفته شدن ترک زبانان (و صد البته دیگر اقوام غیرفارس زبان) توسط برخی از رسانه های جمعی بوده ایم که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود.
    در نظرسنجی که در سال ۱۳۷۴، از سوی مرکز تحقیقات، مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیما، با عنوان «فاصله اجتماعی» در سطح تهران انجام گرفت، از شهروندان تهرانی سؤالاتی مبنی بر سنجش میزان موافقت با ازدواج با یک فرد ترک، رفت و آمد و مجالست با ترک ها، سکونت در شهر، محله و همسایگی ترک ها پرسیده شده بود. این نظرسنجی، جرقه ای بود که باعث انفجار بشکه نارضایتی و نفرت از عملکرد صدا و سیما گردید و اعتراضات وسیعی را در سطح کشور موجب گردید. هر چند که سنجش فاصله اجتماعی یک مسئله علمی است اما اگر این امر به صورت یک طرفه (و بدون طرح سؤالاتی در مورد اقوام دیگر) انجام گیرد، آن هم در فضای متشنج و ناراضی، مطمئناً باعث ایجاد شک و تردید و در نتیجه نفرت پراکنی در جامعه خواهد شد.
    کاریکاتور جنجالی روزنامه ایران (۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۵) نمونه غالبی از رفتارهای توهین آمیز برخی از نویسندگان ناآگاه و یا معاند است که متاسفانه موجب کشته و زخمی شدن عده ای از هموطنان متعرض به این اقدام موهن گردید. در این کمیک استریپ، که در ویژه‌نامه روزهای جمعه روزنامه ایران (به صاحب‌امتیازی خبرگزاری جمهوری اسلامی) به زبان فارسی منتشر شد بود سوسکی به زبان ترکی حرف می زند!
    همچنین در برنامه «فتیله» که روز جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ از شبکه دوم سیما پخش شد فرد ترک زبانی به تصویر کشیده شد که به جای مسواک از فرچه توالت استفاده می کند!!!
    مسلماً هیچ کس از نیت واقعی سازندگان این برنامه های توهین آمیز اطلاع وثیقی ندارد، اما از آنجا که در طی این سال ها، توهین و تحقیر و تمسخر، به صورت مستمر و مداومی جریان داشته است، بنابراین انسان بی طرف و ناظر بیرونی به رویه بودن و عادی انگاشته شدن این نوع نگاه پی می برد و از نگرش تبعیض آمیز و موهن رسانه ای که ادعای ملی بودن دارد تعجب می کند.
    در طول سال های گذشته برخی از برنامه ها و اقدامات صدا و سیما و مطبوعات ایرانی، دانسته یا نادانسته، آگاهانه یا ناآگاهانه، عمدی یا سهوی، با برنامه ریزی و یا بدون برنامه ریزی، به تخریب انسجام کلی جامعه منتهی شده است. انتشار این برنامه ها، نه تنها موجب نارضایتی عموم مردم شده اند بلکه گاهی برجسته ترین نمایندگان نظام نیز به شور بودن آش تبعیض و توهین و تحقیر پی برده و واکنش های مختلفی را نشان داده اند. برای مثال، امام جمعه شهر تبریز، در ۱۹ فروردین ۱۳۹۴ چنین مطرح می کند که «در برخی از موارد شاهد هستیم که به مسائل قومیت گرایی دامن زده می شود و از این طریق سوژه به دست دشمن داده می شود، برای مثال اینکه نقش هایی هم-چون رفتگر را به کسانی می دهند که مثلاَ ترک زبان است، این برازنده نیست و جلوی این کار را می-توان گرفت». بنابراین متاسفانه گاهی اوضاع به قدری تلخ و تاریک است که اصلی ترین اعضای نظام جمهوری اسلامی نیز دهان به شکوه و اعتراض باز می کنند و این امر مهر تأییدی بر وجود بحران در سیستم رسانه ای کشور است که باعث کاهش انسجام ملی و بروز نارضایتی در جامعه می شود.تابناک

    2

    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo