کارگردان های آذربایجانی مطرح در ایران

به گزارش تبریزمدرن به نقل از وبلاگ تبریزویکی لینکلر  ،هنرمندان و نخبگان بسیار زیادی  از تبریز و آذربایجان در کشور فعالیت داشته اند و نبوغ عالی داشتند چون آذربایجانیها با صنعت و هنر و فرهنگ آمیخته و ذات سرشاری در این زمینه ها دارند و صد حیف که اکثر آنها ناگزیر مهاجرت به پایتخت بودند و در شهر و استان خود بدلیل کمبود امکانات و حمایت کم، نماندند.

از میان آنها میتوان به بازیگر و کارگردانی مثل ، تهمینه میلانی – کمال تبریزی – ابراهیم حاتمی کیا – مسعود ده نمکی و دهها کارگردان و بازیگر و نویسنده  دیگر مثل شهاب عباسی کارگردان جوان تبریزی یا اکبر عبدی بازیگر اردبیلی کارکشته و دیگر هنرمندان اشاره نمود که در زیر به ذکر آنها میپردازیم :

 

سریال شهریار

تبریز در مه


تهمینه میلانی،
 
متولد ۱۳۳۹، در روستای میلان، تبریز فیلم‌نامه‌نویس و کارگردان ایرانی سینمای ایران است. او منشی صحنه، طرّاحی صحنه و لباس، و تهیه کنندگی فیلم را نیز تجربه کرده‌است.
بسیار جوان بود که به عنوان اولین تجربه سینمائی به عنوان منشی صحنه فیلم خط قرمز برگزیده شد. در کنار کار در کارگاه آزاد فیلم به ادامه تحصیل پرداخت. او که به آرامی به کار در سینما آشنا می‌گردید شروع به نوشتن فیلمنامه (اگر فردا بیاید، دوستت دارم مادر، عشق و مرگ و …) و کار در دیگر فیلمها (ای ایران، جهیزیه‌ای برای رباب، دل نمک و …) کرد.

 

تهمینه میلانی

اولین فیلم او بچه‌های طلاق جایزه بهترین فیلم اول را در جشنواره فجر برد و جایزه نقدی آن به او کمک کرد که مجدداً به همراه رضا بانکی و مهدی احمدی فیلم افسانه آه را بسازد. پس از شکست تجاری این فیلم، فیلم کمدی دیگه چه خبر با بازی ماهایا پطروسیان را ساخت. فیلمی که بسیار پرفروش شد.

میلانی بسیار جوان بود که به عنوان اولین تجربه سینمائی به عنوان منشی صحنه فیلم خط قرمز برگزیده شد. با باز شدن دانشگاه‌ها در کنار کار در کارگاه آزاد فیلم به ادامه تحصیل پرداخت. او که به آرامی به کار در سینما آشنا می‌شد شروع به نوشتن فیلمنامه و کار کرد.
میلانی فعالیت سینمایی را در سال ۱۳۵۸ در کارگاه آزاد فیلم در زمینه تحقیق برای فیلمنامه شروع کرد و در آنجا درباره چند فیلمنامه مانند زیر سایه تفنگ شهید اندرزگو و سرب کارهای تحقیقاتی انجام داد.
تهمینه میلانی ازجمله کارگردان‌های سینمای ایران است که آثار وی در سینماهای کشورهای اروپایی و امریکایی اکران و با استقبال خوبی در جشنواره‌های مختلف مواجه می‌شود.وی در سمت‌هایی همچون کارگردان، فیلمنامه نویس، منشی صحنه و دسیتار کارگردان همکاری داشته و برای وی نامزدی و جوایز بسیاری به دنبال داشته است.

 

کارگردان زن


فیلم‌شناسی
-۱۳۹۳ آتش بس ۲ (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
– ۱۳۸۹ یکی از ما دو نفر(با عنوان قبلی «پرَنسیپ»)) (تهمینه میلانی)
– ۱۳۸۶ سوپر استار (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
– ۱۳۸۶ تسویه حساب (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
– ۱۳۸۴ آتش‌بس (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
– ۱۳۸۳ زن زیادی (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
– ۱۳۸۱ واکنش پنجم (تهمینه میلانی) [کارگردان]
-۱۳۸۰ بمانی (داریوش مهرجویی) [تهیه کننده]
– ۱۳۷۹ خاکستری (مهرداد میرفلاح) [فیلمنامه نویس]
– ۱۳۷۹ شب‌های تهران (داریوش فرهنگ) [فیلمنامه نویس]
-۱۳۷۹ نیمه پنهان (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس-تهیه کننده]
– ۱۳۷۷ دو زن (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس]
– ۱۳۷۳ کاکادو (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس-طراح صحنه و لباس]
-۱۳۷۰ دیگه چه خبر؟! (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس-تهیه کننده]
-۱۳۶۹ عشق و مرگ (محمدرضا اعلامی) [فیلمنامه نویس]
– ۱۳۶۹ افسانه آه (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس-تهیه کننده]
– ۱۳۶۸ بچه‌های طلاق (تهمینه میلانی) [کارگردان-فیلمنامه نویس-طراح صحنه و لباس]
– ۱۳۶۱ پیک جنگل (حسن هدایت) [منشی صحنه]
– ۱۳۵۸ خط قرمز (مسعود کیمیایی) [منشی صحنه]

 

تهمینه میلانی


جوایز و افتخارات
** داخلی
-نامزد سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران (واکنش پنجم)[ دوره ۲۱ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۱ ]
-نامزد تندیس زرین بهترین کارگردانی (واکنش پنجم)[ دوره ۷ جشن خانه سینما (مسابقه) – سال ۱۳۸۲ ]
-نامزد سیمرغ بلورین بهترین فیلم (بمانی)[ دوره ۲۰ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۰ ]
-نامزد سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی (دو زن)[ دوره ۱۷ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۷ ]
-برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه (دو زن))[ دوره ۱۷ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۷ ]
-برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم (بچه‌های طلاق)[ دوره ۸ جشنواره فیلم فجر (فیلم‌های اول و دوم) – سال ۱۳۶۸ ]

**خارجی
– ۲۰۰۳: جایزه بهترین فیلمنامه از جشنواره فیلم قاهره برای فیلم واکنش پنجم
– پس از ساخت و اکران فیلم «آتش بس»، لوچیا کاپاکیونه، نویسنده کتاب «شفای کودک درون» با ارسال نامه‌ای به میلانی از او تشکر و قدردانی کرد.∗
۲۰۰۵ – بهترین فیلم جشنواره فیلم لس آنجلس برای زن زیادی
۲۰۰۹ – جایزه فیلم منتخب تماشاگران جشنواره بین المللی فیلم داکا برای سوپر استار

کمال تبریزی، جالب اینکه اکثر منابع کشور ایشان را اهل تهران معرفی کرده اند!  در حالیکه ایشان این خاطرات کودکی را از کی و کجا در تبریز تعریف میکنند مشخص نیست!   کمال تبریزی: تبریز برای من یعنی محله ششگلان با همه مشخصات سنتی قدیمی اش که حالم را خوش می کند…
خبرآنلاین –  تبریز به روایت کمال تبریزی/ شهری که حالم را خوش می کند/ شهرها و چهره ها

کمال تبریزی متولد ۵ مهر ۱۳۳۸ در تبریز .
تبریزی فارغ‌التحصیل رشتهٔ سینما و تلویزیون از دانشگاه هنر است. او تا به حال در رشته‌های تدوین، تهیه و تولید، صحنه و لباس، فیلم‌برداری، فیلمنامه و کارگردانی فعالیت کرده است. او یکی از دانشجویان شرکت‌کننده در ماجرای اشغال سفارت آمریکا در ایران است
.

 

کمال تبریزی


فعالیت‌ها
شروع فعالیت در سینمای آزاد تهران در سال ۱۳۵۸.
مسئول بخش آموزش مرکز اسلامی آموزش فیلم‌سازی از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۲.
شروع فعالیت سینمایی با فیلم آوای غیب (سعید حاجی میری) به عنوان فیلم‌بردار در سال ۱۳۶۲.

فیلم‌شناسی
طعم شیرین خیال (کارگردان)۱۳۹۳
طبقه حساس (کارگردان) ۱۳۹۲
خیابان‌های آرام (کارگردان) ۱۳۸۹
دونده زمین (پروژه سینمایی مشترک با ژاپن – کارگردان) ۱۳۸۸
از رئیس‌جمهور پاداش نگیرید (کارگردان) ۱۳۸۷(در سال ۱۳۹۴ اکران شد)
همیشه پای یک زن در میان است (کارگردان) ۱۳۸۶
یک تکه نان (کارگردان) ۱۳۸۳
مارمولک (کارگردان) ۱۳۸۲
فرش باد پروژه سینمایی مشترک با ژاپن (کارگردان) ۱۳۸۱
گاهی به آسمان نگاه کن (کارگردان و فیلمنامه‌نویس) ۱۳۸۱
شیدا (کارگردان) ۱۳۷۷
مهر مادری (کارگردان و فیلمنامه‌نویس) ۱۳۷۶
لیلی با من است (کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تدوینگر، طراح صحنه و لباس) ۱۳۷۴
پایان کودکی (کودک قهرمان) (کارگردان، تدوینگر، طراح صحنه و لباس) ۱۳۷۲
آتش در خرمن ساختهٔ سعید حاجی میری (مدیر فیلم‌برداری و مجری طرح) ۱۳۷۱
در مسلخ عشق (کارگردان و فیلمنامه‌نویس) ۱۳۶۹
تا مرز دیدار ساختهٔ حسین قاسمی جامی (تدوینگر و مدیر فیلم‌برداری) ۱۳۶۸
عبور (کارگردان، فیلمنامه‌نویس، طراح صحنه و لباس) ۱۳۶۷
هویت ساختهٔ ابراهیم حاتمی‌کیا (مجری طرح و نظارت کیفی بر کار کارگردان-مشاور کارگردان) ۱۳۶۵
توهم ساختهٔ سعید حاجی میری (مدیر فیلم‌برداری) ۱۳۶۴
آوای غیب (مدیر فیلم‌برداری) ۱۳۶۲

سریال‌های تلویزیونی
ابله (نمایش خانگی)
سرزمین کهن
دوران سرکشی
قصه‌های رودخانه (تولید مشترک با کشور مالزی)
شهریار

 

کمال تبریزی


جوایز خارجی
برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم برای فیلم مارمولک از جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم سیدنی ۲۰۰۵
برندهٔ جایزهٔ بهترین فیلم آسیایی برای فیلم مارمولک از جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال ۲۰۰۴
برندهٔ جایزهٔ بزرگ صندوق کودکان آلمان برای فیلم مهر مادری از جشنواره فیلم برلین ۱۹۹۹
برندهٔ جایزهٔ سی‌پی‌ای برای فیلم مهر مادری از جشنوارهٔ بین‌المللی سینمای جوان کاسل ۱۹۹۹
نامزد جایزهٔ استاربوی برای فیلم مهر مادری از جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کودکان اولو ۱۹۹۹

داخلی
برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم مارمولک
برنده سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران برای فیلم مارمولک
دوره ۲۲ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۲
کاندید سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران برای فیلم گاهی به آسمان نگاه کن
دوره ۲۱ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۱
کاندید سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی برای فیلم گاهی به آسمان نگاه کن
دوره ۲۱ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۱
کاندید سیمرغ بلورین بهترین اثر هنر و تجربه برای فیلم فرش باد
دوره ۲۱ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۱
برنده سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیئت داوران برای فیلم فرش باد
دوره ۲۱ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۱
برنده سیمرغ بلورین فیلم منتخب تماشاگران برای فیلم فرش باد
دوره ۲۱ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۸۱
برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه برای فیلم لیلی با من است
دوره ۱۴ جشنواره فیلم فجر (مسابقه سینمای ایران) – سال ۱۳۷۴
کاندید سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول و دوم برای فیلم عبور
دوره ۷ جشنواره فیلم فجر (فیلم‌های اول و دوم) – سال ۱۳۶۷
برنده تندیس زرین فیلم منتخب انجمن نویسندگان و منتقدان برای فیلم فرش باد
دوره ۷ جشن خانه سینما (مسابقه) – سال ۱۳۸۲
کاندید لوح زرین بهترین کارگردان سال برای فیلم فرش باد
دوره ۴ منتخب سایت ایران آکتور (بهترین‌های سال) – سال ۱۳۸۳
دومین فیلم سال (لیلی با من است)
دوره ۱۱ منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین‌های سال) – سال ۱۳۷۵
ششمین فیلم سال (فرش باد)
دوره ۱۸ منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین‌های سال) – سال ۱۳۸۲
هشتمین فیلم سال پایان کودکی (کودک قهرمان)
دوره ۹ منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین‌های سال) – سال ۱۳۷۳
هشتمین فیلم سال (مهر مادری)
دوره ۱۳ منتخب نویسندگان و منتقدان (بهترین‌های سال) – سال ۱۳۷۷

ابراهیم حاتمی کیا، حاتمی کیا در سال ۱۳۴۰ در خانواده‌ای مذهبی با اصالت آذربایجانی، در تهران متولد شد. باورها و اعتقادات مذهبی خانواده مانع از تماشای تلویزیون و راهیابی وی به سینما می‌شد. آزادی دوران جوانی و مصادف شدن با انقلاب اسلامی دو عاملی بود که او را به سوی سینما سوق داد. او فعالیت‌های سینمایی‌اش را از سال ۱۳۵۹ با نوشتن فیلم‌نامه و کارگردانی فیلم‌های کوتاه در فضای جبهه و جنگ آغاز کرد.
حاتمی کیا در سال ۱۳۶۴ نخستین فیلم بلند خود را به نام هویت برای شبکه دوم سیما ساخت که می‌کوشید تصویری واقع گرایانه از گرایش‌های سیاسی آن دوران پرآشوب ارائه دهد. پس از ساخت این فیلم خسرو دهقان منتقد سینما استعداد حاتمی کیا را کشف کرد و در یکی از نشریات سینمایی نوشت:فیلمساز خوش قریحه‌ای دارد وارد سینما می‌شود. وی در دومین تجربه سینمایی خود فیلم دیده‌بان را ساخت. اغلب منتقدان، از کرخه تا راین را بهترین فیلم حاتمی کیا می‌دانند.

 

ابراهیم حاتمی کیا


بیشتر آثار حاتمی کیا رابطه کم رنگ یا پر رنگی با جنگ ایران و عراق دارد. آثار او دارای نماد‌ها و استعاره‌های گوناگون. در بیشتر آثار حاتمی‌کیا عنصر پلاک به عنوان نماد هویت حضور دارد.
مرتضی آوینی دربارهٔ وی گفته است: «من هیچ‌کس دیگر را نمی‌شناسم که هم‌چون حاتمی‌کیا فیلم بسازد … حاتمی‌کیا همهٔ وجود خود را در فریم‌ها می‌دمد و هر بار خود را می‌سوزاند تا از شعلهٔ آن چراغی برافروزد و هر بار ققنوس وار از همان آتش، حیات دوباره می‌گیرد».

علی معلم، از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فیلم فجر، ابراهیم حاتمی‌کیا را «بچه لوس سینمای ایران» نامیده، که علی‌رغم بهره‌مندی از همه امکانات همیشه در حال شکایت است. معلم یادآور شد: حاتمی کیا چه امتیازی دارد که کسی نباید به او حرف بزند؟ مگر وی مرجع تقلید سینما است که تعیین کند که باید به چه کسی جایزه بدهند؟ ایشان در هشت سال گذشته برای ساخت فیلم، پول میلیاردی از دولت سابق دریافت کرده است.
کیومرث پوراحمد در واکنش به حملات ابراهیم حاتمی‌کیا به اصغر فرهادی، از «کینه‌توزی و حسادت» او سخن گفت و از او پرسید: «اگر فیلم‌هایت جهانی نشد، به اصغر فرهادی چه مربوط است؟».
انسیه شاه‌حسینی در واکنش به حملات ابراهیم حاتمی‌کیا به عباس کیارستمی در مورد جنگ ایران و عراق گفت: «حاتمی‌کیا باید اهالی سینما را دور هم جمع کند نه این‌که تفرقه ایجاد کند»

 

حاتمی کیا


آثار ابراهیم حاتمی کیا
▪ از کرخه تا راین (۱۳۷۱)
▪ خاکستر سبز (۱۳۷۲)
▪ برج مینو (۱۳۷۴)
▪ بوی پیراهن یوسف (۱۳۷۴)
▪ آژانس شیشه ای (۱۳۷۶)
▪ روبان قرمز (۱۳۷۷)
▪ خاک سرخ (سریال تلویزیونی ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱)
▪ موج مرده (۱۳۷۹)
▪ ارتفاع پست (۱۳۸۰)
▪ به نام پدر (ابراهیم حاتمی کیا، ۱۳۸۵)
▪ تربت (فیلم کوتاه ۱۳۶۳)
▪ صراط (فیلم کوتاه ۱۳۶۳)
▪ طوق سرخ (فیلم کوتاه ۱۳۶۴)
▪ کوردلان (فیلم کوتاه ۱۳۶۴)
▪ هویت (۱۳۶۵)
▪ دیده بان (۱۳۶۷)
▪ مهاجر (۱۳۶۸)
▪ وصل نیکان (۱۳۷۰)

جوایز:
▪ برنده دیپلم افتخار بهترین فیلم مستند از سومین جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۶۳ برای فیلم کوتاه «صراط»
▪ جایزه ویژه هیات داوران در هفتمین جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۶۷ برای فیلم «دیده بان»
▪ جایزه بهترین فیلمنامه و فیلم از هشتمین جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۶۸ برای فیلم «مهاجر»
▪ جایزه بهترین فیلم از یازدهمین جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۷۱ برای فیلم «از کرخه تا راین»
▪ جایزه بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه و بهترین کارگردانی از شانزدهمین جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۷۶ برای فیلم «آژانس شیشه ای»
▪ بهترین کارگردانی بخش بین الملل هفدهمین جشنواره فیلم فجر تهران ۱۳۷۷ برای فیلم «روبان قرمز» و …
. تندیس جشن خانه سینما، دوره ششم، در رشته بهترین کارگردانی برای فیلم ارتفاع پست
. جایزه ویژه هیئت داوران بخش بین‌الملل سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برای فیلم چ (۱۳۹۳)

آخرین اثر وی فیلم بادیگارد میباشد.

مسعود ده نمکی ،  سال ۱۳۴۸ در اهر آذربایجان شرقی روزنامه‌نگار، فعال سیاسی و کارگردان اهل ایران است.
او در دهه ۱۳۷۰ از اعضای فعال انصار حزب الله بوده‌است، و همزمان با روزنامه‌نگاری در نشریه یالثارات و چند نشریه دیگر، مدت‌ها به عنوان سردبیر و مدیرمسئول نشریه‌های شلمچه و جبهه مشغول به فعالیت بود. وی دانش‌آموختهٔ رشتهٔ علوم سیاسی از دانشگاه آزاد می‌باشد.

مسعود ده نمکی

مستند
فقر و فحشا (۱۳۸۲)
کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟ (۱۳۸۵–۱۳۸۳)

فیلم سینمایی
اخراجی‌ها (۱۳۸۶)
اخراجی‌ها ۲ (۱۳۸۷)
اخراجی‌ها ۳ (۱۳۸۹)
رسوایی (۱۳۹۱)
معراجی‌ها (۱۳۹۲)

سریال
دارا و ندار (۱۳۸۸)

 

ده نمکی


منتشر شده از او
اخراجی‌ها
اسارت وآزادگان به روایت تصویر
فرهنگ اصطلاحات اسرای ایران به انضمام دانستنی‌های از اسارت
کتاب‌شناسی اسارت
لبخند در اسارت
مجموعه‌ای از خاطرات اسرای ایرانی
معنویت در اسارت
مقاومت در اسارت دفتر اول
مقاومت در اسارت دفتر دوم
مقاومت در اسارت دفتر سوم
مقاومت در اسارت دفتر چهارم[۱۷]
رسوایی


مرضیه برومند،  ایشان متولد تهران هستند اما اصالتا اهل آذربایجان و البته دوران کودکی را در شهر خوی آذربایجان غربی و نیز در تبریز و خانه عمو رفت و آمد بوده اند و اتفاقا به ترکی هم با ببینندگان برنامه صد برگ صحبت و اشاره کردند.
او خواهر راضیه برومند گوینده، بازیگر و نویسنده، و همچنین خواهر احترام برومند مجری و بازیگر، و خواهر همسر داوود رشیدی می‌باشد.
کار ایشان در عرصه هنر تلویزیون و سینمای ایران زیبا و آثار ماندگاری را ساختند.

 

مرضیه برومند


فیلم‌شناسی
دایرهٔ مینا (نمایش در سال ۱۳۵۵–۱۳۵۷)
شهر موش‌ها (کارگردان عروسکی و هنری ـ ۱۳۶۴)
تحفه‌ها (۱۳۶۶)
میهمان ناخوانده (عروسک‌گردان ـ ۱۳۶۸)
پناهنده (۱۳۷۲)
الو الو من جوجوام (نویسنده و کارگردان ـ ۱۳۷۳)
سیب سرخ حوا (۱۳۷۷)
میکس (۱۳۷۸)
قطعهٔ ناتمام (۱۳۷۹)
مربای شیرین (کارگردان ـ ۱۳۷۹)
دربه‌درها (تهیه‌کننده ـ ۱۳۸۳)
دربه‌درهای دو (تهیه‌کننده، مشاور کارگردان و مجری طرح ـ ۱۳۸۴)
شهر موشها ۲ (کارگردان ـ ۱۳۹۳)
قصه‌های تابه‌تا (۱۳۷۵، کارگردان)
خونهٔ مادربزرگه (کارگردان)
همه با هم
آرایشگاه زیبا (کارگردان)
دخو در تهران
تهران ۱۱- ۵۹۵ ج ۴۸ (۱۳۷۶–۱۳۷۵، کارگردان، نویسنده، بازیگر)
هتل (۱۳۷۷)
ورثهٔ آقای نیکبخت (۱۳۷۸، کارگردان)
کارآگاه شمسی و دستیارش مادام (۱۳۸۰، کارگردان)
کتاب‌فروشی هدهد (۱۳۸۵ کارگردان)
نشانی (به کارگردانی رامبد جوان)
همهٔ بچه‌های من
آب‌پریا (۱۳۹۱–۱۳۸۹ کارگردان)

 

برومند

بازیگری در سینما
۱ – نخودی (۱۳۸۸)
۲ – هیچ (۱۳۸۸)
۳ – چند تار مو (۱۳۸۲)
۴ – قطعهٔ ناتمام (۱۳۷۹)
۵ – میکس (۱۳۷۸)
۶ – سیب سرخ حوا (۱۳۷۷)
۷ – الو! الو! من جوجوام (۱۳۷۳)
۸ – پناهنده (۱۳۷۲)
۹ – میهمان ناخوانده (۱۳۶۷)
۱۰ – تحفه‌ها (۱۳۶۶)
۱۱ – دایرهٔ مینا (۱۳۵۷)

سید رضا میرکریمی در سال ۱۳۴۵ در زنجان به دنیا آمد

وی که فارغ التحصیل گرافیک از دانشکده هنرهای زیبای تهران است، در گروه سینمای فرهنگستان هنر نیز عضویت دارد.

میرکریمی فعالیت در سینما را از سال ۱۳۶۶ با فیلم کوتاه ۱۶ میلیمتری برای او آغازکرد و سپس فیلم‌های کوتاه ۱۶ میلیمتری یک روز بارانی و ۳۵ میلیمتری خروس را ساخت.

ازجمله فعالیت‌های تلویزیونی میرکریمی می‌توان به سریال‌های داستانی ماجراهای آفتاب و عزیزخانم و بچه‌های مدرسه همت اشاره کرد.
وی همچنین دو مجموعه مستند ورزشی به نام‌های از فوتبال تا فوتبال و با قهرمانان کشتی را نیز برای شبکه‌های تلویزیونی کارگردانی کرده است.

نخستین تجربه سینمایی میرکریمی کودک و سرباز (۱۳۷۸) جوایز متعدد داخلی و خارجی را برای او به همراه داشت که بالن نقره‌ای جشنواره سه قاره نانت – فرانسه(۲۰۰۰) و کفش طلایی فستیوال کودکان و نوجوانان زلین (۲۰۰۱) و پروانه زرین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان (۱۳۷۸) از آن جمله آنها است.

زیر نور ماه (۱۳۷۹) نیز جوایز داخلی و خارجی برای او به ارمغان آورد؛ سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر(۱۳۷۹) جایزه بهترین فیلم هفته منتقدین جشنواره کن (۲۰۰۱) و جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ویژه هیأت داوران از فستیوال فیلم توکیو (۲۰۰۱) از مهمترین آنهاست.

سومین ساخته این فیلمساز، اینجا چراغی روشن است (۱۳۸۱) در فضایی انتزاعی و با لحنی شاعرانه به صورتی غیر مستقیم به دلـمشغولی‌های دینی و تعارضات موجود جامعه می پرداخت و سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین فیلمبرداری و بهترین بازیگر مرد را از جشنواره فجر ۱۳۸۱جایزه ویژه جشنواره آسیا پاسیفیک (۱۳۸۲) را دریافت کرد.

فیلم خیلی دور خیلی نزدیک (۱۳۸۳) چهارمین ساخته بلند وی است. این فیلم سیمرغ بهترین فیلم، بهترین فیلمبردار، بهترین صدا، بهترین طراحی صحنه و بهترین چهره‌پردازی را از جشنواره فجر همان سال از آن خود کرد و سال بعد به عنوان نماینده ایران برای شرکت در رقابت بخش فیلم خارجی اسکار معرفی شد.

فیلم به همین سادگی (۱۳۸۶) با ساختاری جدید و قصه‌ای ساده و با درامی درونی و شخصیت محور تجربه‌ای کاملا متفاوت نسبت به آثار قبلی میرکریمی است.

این فیلم جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه از بخش چشم‌انداز آسیا و جایزه سیمرغ بهترین بازیگر زن بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر (۱۳۸۶) و همچنین جایزه بهترین فیلم گئورگ طلایی از جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو (۱۳۸۷) و بهترین بازیگر از شانزدهمین دوره جشنواره فیلم وارنا بلغارستان (۱۳۸۷) را برای وی به ارمغان آورد.

میرکریمی همچنین به عنوان تهیه کننده در تولید آثار مستند بسیاری نقش داشته، از جمله: ساخت مجموعه ۲۰ قسمتی سینمای ایران (۱۳۸۶-۱۳۸۵) و تهیه کنندگی فیلم فرش ایرانی (۱۳۸۵).

فیلم فرش ایرانی در ۱۵ اپیزود مستقل و هر قسمت توسط کارگردانانی چون کیارستمی، مجیدی، مهرجویی، بنی اعتماد و … ساخته شد. این فیلم سیمرغ بلورین بهترین فیلم ملی را در جشنواره فجر (۱۳۸۵) برای میرکریمی به همراه داشت.

میر کریمی در سال ۱۳۸۹ فیلم سینمایی یک حبه قند را جلوی دوربین برد و سال بعد به اکران عمومی درآمد.

برخی از آثار سینمیی میرکریمی در مقام کارگردان:

  • یک حبه قند – ۱۳۸۹
  • به همین سادگی – ۱۳۸۶
  • خیلی دور، خیلی نزدیک – ۱۳۸۳
  • اینجا چراغی روشن است – ۱۳۸۱
  • زیر نور ماه – ۱۳۷۹
  • کودک و سرباز – ۱۳۷۸
  • امروز – ۱۳۹۲
14
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۱۷ پاسخ

  1. atlan گفت:

    اقای قندگر رضا میرکریمی به جز حاتمی کیا و شاید کمال تبریزی از همه لیستی که شما دادید سرتره لطفا اضافه کنید ممنون Smile

    4

    1
  2. الشن گفت:

    نه فایداسی وار؟ تهمینه میلانی، پرویز پرستویی، مسعود دهنمکی، گلشیفته فراهانی، محمد رضا گلزار، اکبر عبدی و و و سینمانین بویوک آرتیست لری تورکدیلر اما نه فایدا ؟ نه ایش گوروبلر؟
    همه این بزرگان آزربایجانی باشند یا نباشند چه دردی از تن زخم خورده جامعه ما دوا کردند؟ غیر اینکه اکبر عبدی با لهجه خودش باعث تمسخر آزربایجانی ها شد؟ بازم دمه محمدرضا گلزار گرم که گفت: با افتخار تورک و آزربایجانی هستم.

    11

    5
    • حامد گفت:

      یاشا قارداشیم عالییییییییییییییییییییییییییییییی چوخ ساغول سودیم بیلوی
      یاشاسین ازربایجان
      یاشاسین تورک خالقیم

      2

      1
  3. مهدی آیسان گفت:

    به غیورترین کارگردان آذربایجان جناب یدال.. صمدی اشاره نکردی که زندگی اش رو در راه احیای افسانه های آذربایجان از جمله دمرل ، سارای ، ساوالان گذاشت ولی به چند نفر اشاره کردین که با کارهایشان ما را شرمنده کرده اند .
    از جمله کمال تبریزی در فیلم شهریار در سکانسی که اولین حضور ستارخان در سریال هست نشان می دهد که بجای اینکه از در وارد شود آنقدر نفهم هست که به همراه یارانش دیوار را خراب کرده و از دیوار وارد خانه شدند که توهینی به شعور آذربایجانیان و قهرمان ملی مان ستار خان بود .
    با ده نمکی که اظهر من اشمس هست …
    یا خانم تهمینه میلانی با وجودی که کارگردان صاحب نام و بزرگی هست متاسفانه در کارهایش هیچ اثری و اشاره ای به آذربایجان نشده است .

    9

    2
  4. حسن گفت:

    خوب برای معرفی سرزمین مادریشون چیکار کرده اند که سنگ اونا رو به سینه می زنید…خودشون باید قبول داشته باشند که ترک هستند .به زور پلاک ترک بودن بهشون نزنید لطفا.

    9

    3
  5. شوالیه گفت:

    این کارگردان ها که معرفی کردین فقط متولد خطه آذربایجان هستن وگرنه هیچ کاری در این زمینه نکرده اند در ضمن کارگردان های بزرگی هم نیستن مثل تهمینه میلانی که مختصص ساخت فیلم های آبکی هست ابراهیم حاتمی کیا فیلم واسه دلخوشی مقامات میسازه ده نمکی هم معلوم الحال هست کمال تبریزی هم کارگردان متوسطی هست

    4

    2
  6. Armannnn گفت:

    از کمال تبریزی وقتی بدم اومد و احساس ننگ کردم از همزبانی با او وقتی که هر بار سریال خانگی “ابله” را میدیدم که مخصوص نمایش خانگی بود و تو سراسر ایران پخش میشد .. تو این سریال خدمتکاره خونه ترکی حرف میزد و تو هر قسمت میزدن تو سرش و به هر نحو تحقیرش میکردن … خدمتکاری عیب نیست ولی چرا تو فیلمعای اینا ترکها فقط با این جایگاهها نمایش داده شن ؟؟چطور میتونه یه ترک زبان تو فیلمی که میسازه همزبونه خودشو قشره پایین وتو سری خوره جامعه معرفی کنه در حالی که کاملا برعکسه این جریان و اکثره پولدارهای با ریشه و صاحب منسبان واندیشمندان وورزشکاران وهنرمندان و…. رو تو ایران ترکها و تبریزیها و ازربایجانیها تشکیل میدن .. حیفه محله “ششگلان” که به زبانه این چنین افرادی میاد چراکه بزرگانه با اصل و نسبی همواره در ان محله زندگی میکردن وبه نوعی یکی از شناسنامه های تاریخیه تبریز میشه نامشو گذاشت

    4

    2
  7. Armannn گفت:

    از کمال تبریزی وقتی بدم اومد و احساس ننگ کردم از همزبانی با او وقتی که هر بار سریال خانگی “ابله” را میدیدم که مخصوص نمایش خانگی بود و تو سراسر ایران پخش میشد .. تو این سریال خدمتکاره خونه ترکی حرف میزد و تو هر قسمت میزدن تو سرش و به هر نحو تحقیرش میکردن … خدمتکاری عیب نیست ولی چرا تو فیلمعای اینا ترکها فقط با این جایگاهها نمایش داده شن ؟؟چطور میتونه یه ترک زبان تو فیلمی که میسازه همزبونه خودشو قشره پایین وتو سری خوره جامعه معرفی کنه در حالی که کاملا برعکسه این جریان و اکثره پولدارهای با ریشه و صاحب منسبان واندیشمندان وورزشکاران وهنرمندان و…. رو تو ایران ترکها و تبریزیها و ازربایجانیها تشکیل میدن .. حیفه محله “ششگلان” که به زبانه این چنین افرادی میاد چراکه بزرگانه با اصل و نسبی همواره در ان محله زندگی میکردن وبه نوعی یکی از شناسنامه های تاریخیه تبریز میشه نامشو گذاشت

    3

    3
    • حسین گفت:

      میشه بگی از کجا و با چه سند و مدرک و تاییدیه ای داری میگی که اکثر پولدارهای با ریشه و صاحب منسبان واندیشمندان وورزشکاران وهنرمندان و…. رو تو ایران ترکها و تبریزیها و ازربایجانیها تشکیل میدن؟ مثلا میخوای با این حرفا خودتو گنده کنی؟ این طور حرف زدن بچگانه هست. در شان شما نیست. سند و مدرک برای حرفات بیار. وگرنه منم میتونم عرض اندام کنم. در ضمن اگه فقط میگفتی ترک ها ، تبریزی ها و آذربایجانی ها رو هم دربر می‌گرفت. حتی نمیفهمی چی داری میگی و مینویسی.

      1

      3
      • ناشناس گفت:

        یه سر برو تهران بچرخ ببین بازار و اقتصاد دست کیه. برو بیمارستانهای طراز اول پایتخت ببین اینهمه دکتر مهندسهای دست طلا اهل کجا هستند. برو تهران حتما . چون میبینی تهرانو ترکها میچرخونن نه یه مشت عملی هرجایی. بیشتر کارخونه دارها و پولدارها ترکند. حالا تو حسادت میکنی مشکل خودته

        2

        1
  8. توحید گفت:

    خوب که چی ؟
    اینا را گفتی تا دلمون به حال خودمون بسوزه
    حداقل رامبد جوان در برنامه خندوانه بارها ترک زبان بودنشو به رخ همه می کشوند
    اما این کارگردانا چی ؟

    4

    3
  9. ایران گفت:

    مرضیه برومند با نام کامل مرضیه السادات برومند یزدی اهل یزد هست

    3

    2
  10. حامد گفت:

    یاشاسین ازربایجان ایگیدلری
    گلجک بیزیمدی

    1

    2
  11. الكين گفت:

    بازم هر چى باشند از خودخودمون هستند.یاشاسین اذربایجان

    1

    2
  12. سالار گفت:

    سلام اینها باعث افتخارآذربایجان هستند گرچه کاری نکرده اند دم محمدرضاگلزارگرم که گفت تورکم

    2

    2
  13. کوثر گفت:

    چشم بعضی حسود ها در بیاد

    2

    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo