لزوم احیاء و بهره برداری مجدد از قونقای تبریز(اولین تراموای کشور) /یکی از اولینهای تبریز را پس از۷۰ سال به تبریز بازگردانیم !/ استفاده از ترامواهای قدیمی در شهرهای مطرح جهان

۱۳۹۳۰۱۲۶۱۵۵۱۰۹۳۳۲۲۵۳۹۵۴۴

قونقا یا تراموا واژه‌ای روسی به معنای واگنی روی ریل است که با اسب کشیده می‌شود و برای اولین بار در دوران جنگ جهانی اول از طرف روسیه تزاری به همت قاسم خان والی که بعدها نخستین شهردار تبریز شد در این شهر به راه افتاد تا برای مسافران مسیر خارج شهر را به مرکز تبریز کوتاه‌تر کند.

به گزارش پایگاه خبری تبریز مدرن ،قونقا یا تراموا گونه ای از قطار شهری است که ۱۷۵ سال قبل ابتدا در اتریش و به طور همزمان در روسیه به کار افتاد. سپس در سراسر دنیا متداول شد. مکانیزم این وسیله نقلیه جمعی در سراسر دنیا یکسان بود، تنها تفاوت آنها در شکل ظاهری شان خلاصه می شد. در تبریز که نخستین شهری در ایران بود که صاحب چنین سیستم حمل و نقل شهری شد و راه اندازی آن به حدود دوران جنگ جهانی اول سال ۱۲۸۰ شمسی باز می گردد ، این تراموا به همت و پایمردی قاسم خان والی در تبریز به راه افتاد. همزمان با راه اندازی قونقای تبریز ،تحولی بزرگ در حمل و نقل این شهر به وجود آمد.

«قونقاباشی» نام محل و میدانی در تبریز است که در ضلع جنوب غربی باغ گلستان در اول خیابانی واقع شده است که منتهی به ایستگاه راه آهن می شود. این میدان مبدا حرکت تراموا بود. خط واگن اسبی تبریز ، برای انتقال مسافران از شهر به »واغزال« (ایستگاه راه آهن) ، که در بیرون از شهر و در سمت غرب قرار داشت احداث شده بود.

واغزال ، نام روسی ایستگاه راه آهن تبریز – جلفا است که در فاصله سال های ۱۲۹۵-۱۲۹۰ ش(۱۹۱۶-۱۹۱۱ م) ، با سرمایه بانک اسقراضی روس احداث شد . واژه های قونقا باشیو واغزال هنوز هم در گفتگوی روزمره مردم تبریز به کار می رود. اما این وسیله حمل و نقل عمومی ریلی اکنون بعد از ۷۰ سال دیگر در تبریز وجود ندارد و  تبریزی ها هر وقت از میدان قونقا عبور میکنند به جای مشاهده خود قونقاء( که یکی از افتخارات و اولینهای شهری تبریز میباشد )، تبلور یاد و خاطره گذشته میدان را با استناد به هویت تاریخی آن میبینند

 

قونقای تبریز که خود مظهر تمدن شهری تبریز میباشد تا حدود سال ۱۳۱۸ هجری شمسی در شهر اولینها دایر بود، اما متاسفانه بعد از سالها  به دلیل ازدیاد وسایل نقلیه موتوری و اتومبیل‌ها بتدریج لزوم استفاده از قطار شهری اسبی (قونقا) رنگ باخته و این وسیله حمل و نقل ریلی به فراموشی سپرده شد .

آنچه مسلم است ، با وجود داشتن چنین پیشینه تمدنی  قوی و نوآوری های کهنشهر تبریز  ، در این زمانه  تصور ما از  قونقا  تنها مجسمه‌ای بی جان است از تراموای اسبی که در یکی از میدان‌های شهر تبریز ساخته شده است.  در حالی که با جان‌بخشی به این فرم هنری و  راه‌اندازی مجدد قونقا در تبریز می‌توان بخشی از تمدن و تاریخ این شهر را روایت کرد و یک جاذبه توریستی و تفریحی برای توریستها و حتی خود مردم بوجود آورد.

پیشنهاد میگردد ،  جهت احیاء اولینهای تبریز و  ارج نهادن به هویت تاریخی این کهن شهر ، قونقا تبریز که زمانی اولین تراموا شهری کشور بود  و اکنون از این  وسیله حمل و نقل عمومی تنها مجسمه ای  بر جای مانده است ،احیاء و بازسازی گردد و در معابر تاریخی شهر  مثل تربیت و شریعتی جنوبی و ….    با نصب ریل مورد استفاده قرار گیرد

نمونه این اقدام در کلیه شهرهای مطرح دنیا با احیاء  و نوسازی ترامواهای قدیمی انجام پذیرفته که توجه شما را به این تصاویر جلب مینمایم :

سوئد

۰۱ RIAN_00358714.LR.ru

آمستردام

amsterdam

هنگ کنگ

Hong-Kong-Victoria-Tram-1024x768

لیسبون

lisboa_portaghal

lisbon-vintage-tram

لندن

london

روسیه

losboa

porto portaghal

سنتوس برزیل

santos brazil

شانگهای

shanghai

تورین  ایتالیا

torini-italyia

وین اتریش

Viann otrish

استانبول ترکیه

تراموای-قرمز-استانبول

 

22
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۱۲ پاسخ

  1. سودا گفت:

    گرک بو ایش اولا بازار داش فرشی ایشلنسه دوزگون یری اورادی

    16

    0
  2. دانیال.پاس فر گفت:

    اگه بشه چی میشه…

    3

    0
  3. majid-tehran گفت:

    سلام یه خبر آوردم خیلی با حاله دقیقا ب درد بچه های این سایت میخوره ک عشق پا و خیابون دو طبقه هستن. اونایی ک بخاطر پل های شیراز. شیراز رو سرتر از تبریز میدونن. من نظری نمیدم فقط این متن رو بخونید با دقت.
    آقا پویا خیلی خوب میشد اگه این مطلب رو تو پست جدا گونه رو سایت قرار میدادین. ممنون
    http://www.tabnak.ir/fa/news/616607/%D9%BE%D9%84%DB%8C%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%D8%B1%D9%88%DA%98%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%85%D8%A7%D9%86%D9%86%D8%AF-%D9%BE%D9%84-%D8%B5%D8%AF%D8%B1

    5

    2
  4. سعید گفت:

    خیییلی عالی میشه

    1

    0
  5. امین گفت:

    خیلی ایده خوبی هست. خیابان شهناز از چهارراه شهناز تا چهارراه ۱۷ شهریور می تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد

    3

    0
  6. تبریزلی گفت:

    باسه منطقه تاریخی شهر خوبه که باسه اتوبوس و تاکسی و کلا وسایل شخصی ورودشون ممنوع بشه
    سنگ فرش خوبم بشه ۱۰۰۰ سال طول میکشه !!!
    ۱۰۰ بار وعده ی افتتاح مترو شهیور دادن زدن زیرش

    2

    0
  7. Mojtaba گفت:

    سلام اقا پویا از تراموا چه خبر گفته بودند تراموا مهمترین پروژه ۹۵ هست چی شد بی خیال شدند چیزی از ۹۵ نمونده سال داره تموم میشه اما هیچی به هیچی

    2

    0
  8. Aydin گفت:

    ضمن تشکر از پویای عزیز که خیلی زحمت میکشه ..‌‌‌‌‌‌‌…….این پیشنهاد فوق العاده است ، این کار هزینه اجرایی کمی داره ولی یه کار خوب و ارزشمنده ، حتی خودش میتونه یه جاذبه توریستی باشه …..
    یه نکته دیگه اینکه اگه در تصاویر دقت کرده باشین این وسیله نقلیه دوست داشتنی اکثرا در مناطق سنگ فرش ، مناطق توریستی و تاریخی شهرها اجرا شده است .
    امیدوارم با اجرایی شدن پیاده راههای متعدد در محدوده مرکزی شهر مخصوصا پیاده راه بازار و خیابان شهناز این وسیله نقلیه در پیاده راههای مرکزی تبریز استفاده شود .

    3

    0
  9. Aydin گفت:

    پویا در این ریپورت به نام قاسم خان والی ،بزرگ مرد تاریخ تبریز اشاره شد …..
    کاش به شهردار بگی یه خیابون به نام این بزرگمرد در تبریز نام گذاری بشه .

    6

    0
  10. احمد گفت:

    همه اینها درست است ولی جناب پویا این تبریز ما از چیزی که رنج میبر خیابونهای تنگ وتار است درست است مشهد از لحاظ فرهنگی تا صد سال به پای تبریز نمی رسد در عوض این تبریز است که تا صد سال دیگر خیابونهاش به پای مشهد نمی رسند یک فکری بشود

    2

    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo