گام مهم معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز در راستای کیفیت بخشی به آسفالت معابر؛ دستاورد تکنولوژیک بومی ومهندسی شهرداری تبریزدر بازسازی ومقاوم سازی آسفالتهای خیابان های شهری

images.jpg

معابر اصلی و فرعی شهری همچون تبریز، به عنوان شریان های ارتباطی آن، زندگی روزمره شهروندان را از تمامی ابعاد تحت الشعاع قرار می دهد.

چرا که شهروندان، در تمامی ساعات شبانه روز، احتیاج به مسیرهایی دارند که آنان را در صحت و سلامت و در اسرع وقت، به مقصدشان برساند.

در این میان، عوامل متعددی بر تعیین کیفیت و کمیت این معابر تاثیرگذار است که آسفالت و نوع پوشش یک معبر، از آن جمله است. در مقابل، عواملی نیز در انتخاب نوع اجرای پوشش در معابر دخیل هستند که متخصصان و کارشناسان، باید نسبت به آن ها توجه ویژه ای داشته باشند.

معابر و خیابان های شهری همچون تبریز، که روزانه پذیرای بیش از ۳میلیون و۶۰۰هزار سفر درون شهری است، البته که باید از ثبات و استحکام لازم برخوردار باشد؛ و این موضوع، به دلایل ذکر شده و به دلیل اهمیت ویژه آن، چندسالی است که در صدر برنامه های مطالعاتی و اجرایی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز قرار گرفته است.

محمدحسین اسحقی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز، در این زمینه می گوید: به دنبال کارکرد تعریف شده رویه های آسفالتی و پس از سپری شدن زمان سرویس دهی آن، آسفالت اجرا شده دچار معایب مختلفی می شود که به شیوه های متفاوتی قابل اصلاح است. برخی از ایرادات و معایب به وجود آمده در رویه های آسفالتی، به سهولت با شیوه هایی مانند درز گیری، موج تراشی و یا آسفالت رویه قابل اصلاح هستند.برخی از ایرادات نیز، بعلت تاثیر بر شرایط بهره برداری مسیر و تقلیل شاخصه های کیفی تردد و یا جهت جلوگیری از بروز خرابی های پیشرونده و از بین رفتن لایه های زیرین راه، نیاز به اصلاح کلی و جایگزین نمودن لایه جدید آسفالتی به جای لایه های معیوب دارد.

وی می افزاید: پیش از این، روال متداول این بود که با تراش لایه معیوب، حداکثر به ضخامت ۵ سانتی متر یا تراش کلی آسفالت، لایه آسفالتی جایگزین اجرا می شد که به جهت عدم رفع کامل ایرادات موجود وعدم رفع معایب سطحی به علت ایراد ساختاری، عدم استفاده از مصالح حاصل از تراش آسفالت و اتلاف سرمایه ملی و آلودگی محیط زیست، مورد تایید و رضایت نبود و برای حل این معضل، بنا شد با توجه به معایب شیوه های مرسوم در جایگزینی لایه های آسفالتی وهمچنین هزینه بالای تولید آسفالت، بازیافت تراشه های حاصل ازتخریب لایه های معیوب را محور برنامه های اسفالت کاری معاونت قرار دهیم.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، در ادامه، متذکر می شود: برای تحقق این هدف، بایستی اسفالت های تراشیده شده، با استفاده از روش های بازیافت سرد و گرم، دوباره به چرخه مصرف بازمی گشتند. در شیوه های متداول بازیافت آسفالت،  تراشه ها در محل پروژه، توسط ماشین آلات خاص و یا درکارخانجاتی که به همین منظور ایجاد شده است، پس از اختلاط مجدد وافزودن قیر ویا مواد جوان ساز اصلاح و به عنوان قشر آسفالتی مورد استفاده قرارمی گیرد. این متد مستلزم صرف انرژی و هزینه ی بالای ماشین آلات می باشد اما معاونت فنی و عمرانی شهرداری تبریز، از چندین سال قبل به دنبال چاره اندیشی در مورد مسائل مذکور و ارتقاء کیفیت اصلاح رویه های آسفالتی با کمترین هزینه بوده و در این راستا، طرح استفاده از تراشه های اسفالت را که در نوع خود بهترین مصالح موجود راهسازی محسوب می شوند، به عنوان لایه ای مناسب در زیر آسفالت رویه جدید مطرح کرد و پس از اجرا، آن را به طور آزمایشی در چند مسیر شهر تبریز با بار ترافیکی سنگین مورد استفاده قرارداد.

اسحقی، در باره نحوه استفاده و از تراشه های اسفالت در معابر نیز، تصریح می کند: در این شیوه با توجه به شرایط و معایب موجود مسیر و یا بستر، به ترتیب، مراحل مختلفی اجرا می شود که عبارتند ازاجرای تراش لایه آسفالتی تا سطح بستر، بررسی کیفیت بستر و خرابی های بوجود آمده در آن و رفع ایرادات احتمالی و در نهایت کمپکت نهایی آن، پخش تراشه ها ی آسفالت حاصل از تخریب مسیر و آبپاشی و کمپکت آن و تنظیم کدها، کنترل و انجام آزمایشات کیفی کمپکت و در نهایت، اجرای یک یا دو لایه آسفالت. در روش فوق، ضمن رفع کامل ایرادات موجود، مزایایی مانند صرفه جویی اقتصادی، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و افزایش فوق العاده عمر آسفالت، عاید شهرداری و خیابان های شهرمان می شود.

وی، در پایان سخنان خود، به مناطقی اشاره می کند که این طرح، در آن ها اجرا شده است و می گوید: اصلاح معایب جاده پتروشیمی وکجوار در سال۹۲، اصلاح معایب جاده آناخاتون در سال ۹۳، اصلاح معایب خیابان رسالت در سال ۹۵، اصلاح معایب بلوار توانیر درسال ۹۵، اصلاح معایب لاین شمالی خیابان جمهوری حدفاصل راسته کوچه تا گجیل درسال ۸۹ و خیابان ۳۵ متری شهرک اندیشه، از جمله معابری است که با روش فوق اسفالت شده اند و جالب این که در این مدت، حتی یک ترک مویی هم در اسفالت این مناطق به وجود نیامده است و این امر، خود گویای موفقیت طرح«استفاده از تراشه آسفالت به عنوان مصالحراهسازی» می باشد.

خاطره میرزایی

11
1

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۱۱ پاسخ

  1. ناشناس گفت:

    توی شهرهای دیگه پلهای چهار پنج طبقه دارند میزنند توی تبریز از اول سال تا الآن فقط چهارتا خیابونو آسفالت کردند.
    بعد آقا شاهین میگه تبریز رو با کرمان و بندرعباس و اردبیل مقایسه نکنید. با کلانشهرها مقایسه کنید.
    آره نبایدم با شهرهای کوچیک مقایسه بشه،چون مقایسش موجب آبروریزیه واسه تبریز.

    9

    4
  2. ناشناس گفت:

    چندوقت پیش در شبکه ی استانی یکی از همین استان های مرکزی،نمیدونم کدومشون بودفکر کنم شبکه ی فارس بود، مسئولان شهری میگفتند ما در ساخت پلهای مختلف با استاندارد های اروپا کاملا خودکفا هستیم و صاحب سبک، امروز شهرداری تبریز میگه ما در ترمیم آسفالت خیابون خودکفا شدیم.
    Grin Cry Laugh Cry Neutral Frown Laugh Cry Cry
    آدم میمونه گریه کنه یا بخنده از وضع امروز تبریز.

    7

    4
    • علی گفت:

      همین پل های قدیمی مشکل مارو حل میکنه نیازی به نظر شما نداریم دوس نداری یرو شیراز زتدگی کن

      4

      3
  3. محمد گفت:

    دوستان آسفالت تبریز عینه سیاه چاله هستش، خیلی خیلی سیاهه، کلا نور رو رفلکت نمکینه مساله ی دوم خط کشیه خیابونا هستش که متاسفانه توی تبریز زیاد رسیدگی نمیشه به این موضوع معمولا رنگ و روی خط کشی ها رفته، این مورد توی تهران خیلی خوب رعایت میشه

    2

    0
  4. احمد گفت:

    اگر مسئولی صدای من شهروندی را میشنود لطفا وجدانش را قاضی قرار بده !!!!!
    این خیابونهائی که در چند دهه اخیر در تبریز طراحی و اجراشده اند واقعا در حد و اندازه های شان تبریز نیست و کم عرض هستند یک مقدار واقع بین باشیم
    همچنین از موضوعی که شهرداری غفلت می ورزد پارکینگ است اللخصوص در مناطق مرکزی دور وبر بازار و جوار موزه ها و جا های دیدنی اطراف ایل گلی
    میدانهای زیادی در نقاطمختلف شهر طراحی و اجرا شود به چند دلیل ۱- میدان به عنوان مکانهای هویت دار شهری به شمار می ایند ۲- میدان به عنوان عمل کننده ذخیره و پمپاژ ترافیکی است ۳- زیبا ئی های بصری و شهری را افزایش میدهد
    تونل های شهری و همچنین اتوبانهای داخل شهری شریانهای ترافیکی شهر را میسازند

    4

    0
  5. Tohid گفت:

    کیفیت اسفال تبریز خیلی خیلی بالاتر رفته نسبت به گذشته
    ولی هنوز هم بعضی از خیابونهای اصلی شهر در کمال ناباوری اسفالت بسیار نامناسب دارن

    3

    0
  6. علی گفت:

    آقا پویا نظرات آقای ناشناس لطفا تایید نکنید اصلا معلوم نیست کیه مال کدوم شهره فقط منفی حرف میزنه وباعث دعوا میشه اگه تایید نکنید ممنون میشم

    0

    0
  7. ناشناس گفت:

    یه جاهای مهم که آسفالت نشده را میگم خودتون برین ببینین
    از بیمارستان شمس که میری به طرف آبرسان اولین چراغ قرمز از اونجا تا پل آبرسان فکر کنم نزدیک ۱۰ سال هس که اصلا آسفالت نشده خیلی وضعش داغونه
    از ابتدای اتوبان کسایی از طرف تراختور سازی تا راه آهن کلا وضع آسفالت وخیم
    !!!!!

    2

    0
  8. داود گفت:

    اگر یک کم قیر آسفالت رو زیاد بکنند نیازی به این همه خلاقیت نیست.

    3

    3
    • سینا گفت:

      هر چیزی حساب کتاب داره.قیر رو زیاد بزننی از لایه سطحی آسفالت خارج میشه و باعث لغزندگی میشه و در تابستون هم بر اثر گرما باعث جداشدن سنگ دانه ها از هم میشه

      1

      0
  9. پارسا گفت:

    این چه وضع سایته اهه خوب بود بله

    0

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo