در گفتگویی با معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز مطرح شد: بازار تبریز، قطب گردشگری تبریز ۲۰۱۸ ، هدف برنامه های ساماندهی

به گزارش تبریزمدرن ،  افزایش گستره شهرها، بیش از همه، بخش های مرکزی و بافت های قدیمی و سنتی را در معرض اضمحلال و نابودی قرار می دهد؛

چرا که تیرآهن و بتن و آجر، برای استقرار خود، نیاز به فضا دارد و از آن جایی که در مناطق قدیمی و تاریخی شهر، فضایی برای ساختمان های جدید وجود ندارد، بنا بر تخریب و نابودی این بخش ها گذاشته می شود و طبیعی است که بیشترین ضرر این اقدام متوجه فرهنگ و تمدن آن شهر خواهدبود.

بازار تبریز، بزرگترین بازار سرپوشیده جهان، در قرون اخیر، هدایتگر فعالیت های اقتصادی منطقه و به دلیل همجواری تبریز با کشورهای اروپایی، دروازه مبادلات تجاری ایران و اروپا بوده است. علاوه بر این امر، معماری خاص این مجموعه با سراها، تیمچه ها، حیاط ها و مساجد متعدد، آن را به عنوان یکی از شاهکارهای معماری دنیا نیز، مشهور کرده است؛ تا جایی که در فرهنگ توریسم تبریز و حتی ایران، بازار تبریز یکی از ظرفیت های بی بدیل گردشگری به شمار می آید و البته که در جلوه گر شدن این پتانسیل، بیش از همه، طرح هایی کارساز می افتد که با حفظ و نگهداری از این میراث گرانقدر مرتبط باشد.

طی یکی دو دهه اخیر، پاره ای نامهربانی ها و بی توجهی ها، به همراه گسترش و رشد بی رویه شهر، موجب شده بازار تبریز در میان هاله ای از نابسامانی ها قرار گیرد و انبوهی از المان های نامتناسب با فضای اطراف بازار، توسعه ناهماهنگ تاسیسات و نصب نامتوازن مبلمان شهری، همراه با رشد روز افزون جمعیت، به ناهنجاری ترافیکی  و تردد های محدوده بازار دامن زده و عزمی راسخ را برای ساماندهی و به نظم کشیدن این قسمت از شهر، می طلبد؛ همان موضوعی که شهرداری تبریز، در برنامه های اخیر خود، به شکلی جدی پیگیر آن است و در عین حالی که این امر در حوزه وظایف این نهاد نیست، برای حفظ وجهه گردشگری تبریز و برای حفظ این اثر ارزشمند تاریخی از زوال، کمر همت بسته است.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، در خصوص طرح های مصوب برای ساماندهی بازار بزرگ تبریز، می گوید: قدمت بازار تبریز قریب به هشتصدسال است و همین امر، ایجاب می کند پیش از هر چیز، نسبت به نوسازی بعضی از قسمت ها و از جمله کف سازی، اقدام شود که کفسازی راسته بازار قدیم حد فاصل چایکنار تا راسته کوچه، بازار قیز بستی، ضلع جنوبی بازار خیابان جمهوری اسلامی حد فاصل دارایی تا میدان نماز، بازار سرپوشیده حرمخانه و قسمت ورودی بازار قدیم گرجیلر، در این راستا انجام گرفته است.

محمدحسین اسحقی در زمینه دیگر برنامه های این معاونت برای ساماندهی بازار تبریز، اظهار می کند: چنانکه اصحاب تاریخ و فرهنگ تبریز مستحضرند، مجموعه بازار تبریز در اصل به وسیله ۸درب، به بافت شهر متصل می شده و شهرداری تبریزهم، برای احیای چهره قدیمی بازار، ساخت سردرب ها را در چند نقطه در دست اجرا دارد که از آن جمله می توان به احداث سردرب بازار قیز بستی، احداث سر درب انجمن، احداث سردرب بازار صفی، احداث سر درب نوبر،احداث سردرب گجیل و مرمت درب باغمیشه اشاره کرد. لازم به تاکید است این سردرب ها، از روی نقشه ها و تصاویر قدیمی که از این بناها وجود دارد، ساخته می شوند.

شهرداری تبریز برای حفظ وجهه مذهبی بازار تبریز، بازسازی، مرمت و توسعه بارگاه امامزاده موسی الجمال را طی دوسال اخیر اجرا کرده تا این مکان را در چارچوب برنامه گردشگری مذهبی، در اختیار علاقمندان اهل بیت قرار دهد.

اما شاید مهم ترازهمه، ساماندهی المان های شهری و تاسیسات زیربنایی در محدوده بازار تبریز باشد که سهم عمده ای در اغتشاش آن دارد؛ به گفته معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، جلسه های لازم برای اجرای طرح های ساماندهی و نظم بخشی به این زیرساخت ها با سازمان ها و نهادهای ذیربط برگزار شده و شهرداری در صدد است در اسرع وقت و با صدور مجوزهای حفاری جهت ساماندهی تاسیسات زیر بنایی شهری، این هدف را تحقق بخشد.

اسحقی در ادامه سخنان خود، برنامه های عمرانی شهرداری برای بازار تبریز را اینگونه توضیح می دهد:  تامین فضای سبز، خرید و تملک خانه های قدیمی موجود در بازار یا همسایگی آن و مرمت پلها و ابنیه فنی موجود در جوار بازار هم مشمول طرح کلی ساماندهی بازار می شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، همچنین موضوع ترافیک در بازار و محلات و معابر متصل به این مجموعه را، پر اهمیت ترین مسئله شهرداری می داند و خاطرنشان می کند: ساماندهی ترافیک در شرایط فعلی بازار، ضرورتی اجتناب ناپذیر است؛ چرا که تعداد کثیری از شهروندان و گردشگران، در ساعات مختلف شبانه روز، در این مناطق رفت و آمد می کنند و حجم سنگین خودروها، به همراه عابران پیا ده ای که از چهارجهت در حال حرکت هستند، ایجاب می کند تا برای رسیدن به ترافیکی روان و ایمن، اقداماتی صورت گیرد.

اسحقی می افزاید: احداث دو پایانه اتوبوس در ابتدای خیابان خاقانی و انتهای راسته کوچه، برای تامین بخشی از این منظور در نظر گرفته شده است؛ همچنین تقویت معابر پیاده و توجه به کیفیت آن‌ها، تقویت و توسعه معابر و شبکه های دسترسی پیاده و آسفالت اساسی مسیرهای منتهی به بازار، تمهیداتی است که برای تسهیل تردد در این محدوده به کار گرفته شده است؛ در عین حال، مهم ترین طرح عمرانی، ترافیکی برای بازار تبریز را، ایجاد پیاده راه هایی در حدفاصل خیابان دارایی تا میدان نماز و قسمت بدون سقف بازار حرمخانه حد فاصل درب باغمیشه تا بازار حرمخانه، تشکیل می دهد که امیدواریم با اتمام مطالعات این طرح ها، بتواند هرچه سریعتر وارد فاز اجرایی شود.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، در نهایت، بحث تبریز ۲۰۱۸ را، اساسی ترین انگیزه اجرای عملیات ساماندهی در بازار تبریز می داند و اظهار می کند: انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، برای ما فرصتی بی نظیر است و زمانی موفق به بهره برداری از این فرصت خواهیم بود که بتوانیم زیرساخت های گردشگری را توسعه داده و برای مکان های تاریخی و قدیمی نیز، تبلیغاتی مناسب تدوین کنیم تا داشته ها و پتانسیل های گردشگری ما، همسان و در شان تبلیغاتمان باشد.

خاطره میرزایی

17
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۶ پاسخ

  1. ناشناس گفت:

    به گزارش وبلاگ پروژه های عمرانی ایران و بنقل از دکتر علیرضا پاکفطرت شهردار شیراز:
    احداث ١٠٠ کیلومتر خط تراموا تا ۵ سال دیگر در شیراز.

    http://www.irph.blogfa.com/post/1053

    «علی‌رضا پاک‌فطرت» در مراسم قدردانی از همیاران پلیس که به مناسبت هفته نیرو انتظامی در شیراز برگزار شد، گفت: سال گذشته ۲۸۵ دستگاه اتوبوس خریداری شد که امسال این اتوبوس‌ها به شهر اضافه می‌شود و امیدواریم تا پایان امسال قرارداد خرید ۲۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز منعقد شود.

    پاک‌فطرت با تاکید براینکه شورا و شهرداری شیراز بر توسعه امکان حمل و نقل عمومی در این کلان‌شهر اصرار دارند، دنبال کردن تهیه طرح جامع حمل و نقل شهری توسط دانشگاه را یادآور شد و گفت: دانشگاه شیراز باید بداند که این یک طرح پژوهشی صرف نیست که آن را توسط چند دانشجو بتوان انجام داد. این طرح باید توسط اساتید برجسته تهیه و در قالب یک طرح اجرایی ارائه شود.
    شهردار شیراز، افزایش تعداد دوربین‌های نظارت تصویری در شیراز از ۱۵۶ دستگاه به ۲۶۰ دستگاه و احداث ۲۰۰ کیلومتر طولی خطوط فیبر نوری و ایجاد مرکز کنترل و نظارت ترافیک را از اقدامات خوب انجام شده دانست.
    پاک‌فطرت با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تعامل بین شهرداری شیراز و پلیس راهور به سطح مطلوبی رسیده است، گفت: امروز تمام منیت‌ها کنار گذاشته شده و سطح تعامل بین شهرداری و پلیس راهور بسیار مطلوب شده است.
    داشتن تراموا برازنده ی یک شهر گردشگری هست. و شهرداری تبریز هم باید در شروع احداث تراموا در تبریز تسریع کنه.

    4

    4
  2. Aydin گفت:

    امیدواریم که مسئولان عزیز برای ساماندهی دربها و نماهای سکوریتی ، کرکره های برقی ، تابلوهای بد ریخت مغازه ها و سد معبر مغازه داران هم فکری بکنند … ایجاد فضای سبز و مکانهایی برای استراحت هم وجود نداره ، که امیدوارم فکری بشه ..

    4

    0
  3. خسروقدیم گفت:

    واله من نمیدونم چرا این دوستمون درمورد شیرازنوشته ولی من هرچقدر فکر میکنم میبینم اخه کجای شیراز ۱۰۰کیلومتر میخان ترموا بکشن…
    من به لحاظ ورزشی درتمام سال در رفت امد بین شهرهای ایران هستم وبه چشم مشتری به هر شهرمیرم دقت میکنم..اخه دوست عزیز بااحترام فراوان هنوز ۶۰درصد اتوبوسهای شیراز بین شهری هستن (اسکانیا) چطور میخان ۱۰۰کیلومترتراموا بکنن…
    بقول معرف مرغ همسایه غاز..
    نه دوستان بدون تعصب باهمه کج خلقیهای که نسبت به تبریز وازربایجان در این ۶۰ سال اخیر شده است به جرات میتوان گفت تبریز یکی از بی نظیرهای ایران از هرنظر میباشد…
    بنده سند دارم که در شیراز ۱۰درصد اتوبوسهاش کولر ابی پرتابل پشت راننده به طرز خیلی نافرم نصب میشه ودر تعجبم که اینطور میخواهیم واقعیت یک شهر رو کتمان کنیم

    8

    0
    • شیرازی گفت:

      ببخشید متوجه نشدم. یعنی چی که گفتید:
      اخه دوست عزیز بااحترام فراوان هنوز ۶۰درصد اتوبوسهای شیراز بین شهری هستن (اسکانیا) چطور میخان ۱۰۰کیلومترتراموا بکنن… نه عیب ۶۰ درصد اتوبوسهای بین شهری رو متوجه شدم و نه ربطش به احداث تراموا! لطفا بیشتر توضیح بدید!
      بله در زمینه ی سازمان اتوبوسرانی، قبول دارم شیراز در چندسال اخیر خوب عمل نکرده ولی در زمینه ی مترو باید گفت که متروی شیراز بین کلانشهرهای بجز تهران و مشهد، تنها شهری هست که متروش داره به مشهد میرسه و سومین کلانشهر مترو دار ایران هست و اختلافش با اصفهان و تبریزهم خیلی زیاده.
      اینقدری که متروی شیراز از تبریز جلوتر هست میشه با هزینش دوبرابر کل اتوبوس های تبریز رو خرید.
      ضمن اینکه در سال جاری ۲۸۶ دستگاه اتوبوس جدید وارد شهرشده و احتمالا قرارداد ۲۰۰ تای دیگه هم بسته میشه. همچنین شیراز در همایش بین المللی شهریور۹۵ عنوان هوشمندترین شهر ایران رو به خودش اختصاص داده و…

      1

      3
  4. تبریزلی گفت:

    سرای گرجیلر رو هم لطفا یه سرو سامان بدن اطرافش ساختمانهای زیبا هستش ولی نیاز اساسی به مرمت دارن !!!! حیفه

    0

    0
  5. سعید گفت:

    یک آدم کج فهمی رو در راس میراث فرهنگی بازار گذاشتن با یکسری قوانین من در آوردی که پدر اصناف رو در آورده .در جواب اون دوست عزیز باید بگم که به نظرشون در حال حاضر به جای کرکره برقی باید از چی استفاده بشه

    1

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo