کمپین تبریزی ها برای کفش ایرانی

این روزها در بازار کفش تبریز فروشگاه‌های زیادی تابلوی کوچکی را درمغازه‌شان آویزان کرده‌اند، با این مضمون: «با افتخار فقط اجناس ایرانی می‌فروشیم.» همین تابلوی کوچک در بازار تبریز انقلاب برپا کرده است. حالا ۴٠٠ فروشگاه درپایتخت کفش ایران دست به دست هم داده‌اند که جز کفش ایرانی نفروشند و بازار بحران‌زده تولید داخلی را از دست کفش خارجی و قاچاق نجات بدهند.

به گزارش پایگاه خبری تبریز مدرن ، «تا کی غر بزنیم و التماس کنیم که حمایت‌مان کنند؟ چقدر نامه به دولتی‌ها بنویسیم و در نشست‌ها سخنرانی کنیم؟ ما ازخودمان شروع کردیم» این جملات را علیرضا جباریان‌فام رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش تبریز می‌گوید. کسی که حالا یک حرکت بزرگ را در بازار تبریز کلید زده است. این روزها در بازار کفش تبریز فروشگاه‌های زیادی تابلوی کوچکی را درمغازه‌شان آویزان کرده‌اند، با این مضمون: «با افتخار فقط اجناس ایرانی می‌فروشیم.» همین تابلوی کوچک در بازار تبریز انقلاب برپا کرده است. حالا ۴٠٠ فروشگاه درپایتخت کفش ایران دست به دست هم داده‌اند که جز کفش ایرانی نفروشند و بازار بحران‌زده تولید داخلی را از دست کفش خارجی و قاچاق نجات بدهند.

این ابتکار تبریزی‌ها به سایر شهرهای استان آذربایجان‌شرقی کشیده شده و مراغه‌ای‌ها، شبستری‌ها، مرندی‌ها و آذرشهری‌ها هم به این حرکت خودجوش بازاری‌های تبریز پیوسته‌اند. ایده اولیه طرح به ذهن علیرضا جباریان‌فام رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش تبریز رسیده است. این موضوع را ناصر حاج‌هاشمی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش‌های ماشینی کشور  می‌گوید و تأکید می‌کند: «جوان خوش‌فکری است و عرق ملی دارد.» و ادامه می‌دهد: «اگر چند نفر مثل او پیدا شوند که برای حمایت از تولید ملی کمر همت ببندند، بدون ‌شک انقلاب صنعتی ژاپن در ایران تکرار می‌شود.»می‌گوید، دلش از این می‌سوزد که تولیدکننده ناچار است کفش مرغوب ایرانی را با برچسب کفش ترکیه به هموطنش بفروشد. بعد همین مشتری می‌آید و می‌پرسد: «کار کجا بوده است؟» همان موقع باید از او پرسید: «کارآفرینی هیچ، شما برای حمایت از اشتغال چه کرده‌اید؟»
هاشمی در سرای چهارسوی بازار بزرگ تهران مغازه دارد و می‌گوید، درتمام سال‌های فعالیتم حتی یک جفت کفش خارجی نفروخته‌ام و ادامه می‌دهد: آدم بیشتر از این‌جا ناراحت می‌شود که مردم حاضرند در‌سال چند جفت کفش نامرغوب چینی پاره کنند اما قیدش را نمی‌زنند که واردکننده بازار را به بحران نکشد.

چینی‌ها پایتخت کفش را زمینگیر کردند
براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت ایرانی‌ها سالانه ١٠٠‌میلیون جفت کفش مصرف می‌کنند که از این میان ٣٠ تا ٣۵‌میلیون جفت کفش از خارج از کشور وارد می‌شود. البته فعالان صنعت این اعداد و ارقام را چندان قبول نداشته و معتقدند، سهم بالای قاچاق کفش نادیده گرفته شده است. اگر تعرفه بالای واردات کفش به کشور را درنظر بگیریم، به راحتی متوجه می‌شویم که فعالان صنعت کفش چندان بیراه نمی‌گویند و تعرفه بالا، انگیزه قاچاقچیان را افزایش می‌دهد. تعرفه واردات کفش در‌ سال ٩۴ معادل ٧۵‌درصد بود که این عدد با هدف کاهش قاچاق به ۵۵‌درصد رسید، اما هنوز کفش‌های چینی در بازار ایران جولان می‌دهند که با توجه به تعرفه بالای واردات و قیمت نازل این کفش‌ها می‌توان به راحتی متوجه شد که قاچاق چه سهم بزرگی از بازار کفش را دراختیار گرفته است. البته چینی‌ها تنها میهمانان ناخوانده بازار کفش ایران نیستند و کفش‌های ترکیه، ویتنام و کره‌ای نیز چند سالی است جای پای خود را در ایران باز کرده‌اند.
حمیدرضا متین رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان این ادعای فعالان صنعت کفش را تأیید کرده و به باشگاه خبرنگاران گفته است؛ حدود ۵٠‌درصد بازار کفش ایران در قبضه چینی‌هاست، زیرا درموارد بسیاری کفش‌های چینی به اسم کفش ایرانی علامت‌گذاری و مارک‌ زده می‌شود.
جولان چینی‌ها دربازار که بارها صدای تولیدکنندگان کفش را درآورده، حالا تعطیلی گسترده واحدهای تولید کفش در تبریز را به دنبال داشته است. براساس اعلام اتحادیه کفاشان تبریز، کفش‌های چینی ٧٠‌درصد از ٢‌هزار واحد تولیدی کفش دست‌دوز تبریز را به تعطیلی کشانده است و حالا تنها ۶٠٠واحد تولید کفش در پایتخت کفش ایران فعالند.

از خودمان شروع کردیم
علیرضا جباریان‌فام رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش تبریز مشغول رانندگی است که با او تماس می‌گیرم. زمان کوتاهی می‌خواهد که جایی پارک کند و درباره ایده‌اش صحبت کند. می‌گوید، به این فکر کرده است که تا کی غر بزنند و درخواست کنند و به دولتی‌ها نامه بنویسند؟ او تصمیم می‌گیرد خودش سرآغاز یک حرکت بزرگ شود و به این فکر می‌کند که دریک حرکت دسته‌جمعی با مشارکت بازاریان تبریز، دور فروش کفش‌های خارجی را خط بکشند و از این پس تنها کفش ایرانی عرضه کنند.
خودش نحوه شروع این کار بزرگ را این‌گونه تعریف می‌کند: از یک‌ماه پیش ۴ بازرس اتحادیه را به بازار فرستادم و بنا شد فروشندگانی را که تنها کفش ایرانی می‌فروشند، شناسایی کنند. ما برای این فروشندگان یک تابلو با عبارت «با افتخار فقط اجناس ایرانی می‌فروشیم» طراحی کردیم و دراختیار آنها قرار دادیم.
وی ادامه می‌دهد: با شروع این حرکت تعدادی از بازاری‌ها هم که کفش خارجی می‌فروختند، به ما پیوستند و با خارج‌کردن اجناس خارجی از مغازه‌شان تصمیم گرفتند تولید ایرانی را حمایت کنند.
هرهفته تعداد بازاری‌های حامی تولید ایرانی بیشتر و بیشتر می‌شود تا آن‌جا که ظرف یک‌ماه ۴٠٠ فروشگاه تبریز دست به دست هم داده تا اقدام بزرگی برای حمایت از تولید ملی به سرانجام برسانند. جباریان می‌گوید؛ درهمین مدت کوتاه ۴ شهر استان به حرکت جمعی بازاری‌های تبریز پیوسته‌اند و تولیدکنندگان کفش استان خراسان هم که از این حرکت آگاه شده‌اند، از حرکت تبریزی‌ها اعلام حمایت کرده و گفته‌اند، به ‌زودی این طرح را در استانشان به اجرا درمی‌آورند.
جباریان به «شهروند» می‌گوید: حدود ۴٠‌هزار خانواده به صورت مستقیم و ١۵٠‌هزار خانواده به صورت غیرمستقیم از صنعت کفش زندگی‌شان را می‌گذرانند و اگر ما به‌عنوان فروشنده و مصرف‌کننده بتوانیم از آنها حمایت کنیم، صنعت کفش ایران خانواده‌های بیشتری را صاحب درآمد می‌کند و ایرانی‌ها با قابلیت‌های ویژه‌ای که دراین صنعت دارند، به راحتی می‌توانند به‌عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ کفش درجهان شوند.

ترکیه درهای کشورش را روی کفش ایرانی بست
«ترکیه، ایران را به‌عنوان یک رقیب خطرناک برای خود احساس می‌کند» این جمله‌ای است که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش تبریز می‌گوید و تأکید می‌کند: مرغوبیت کفش ایرانی به اندازه‌ای است که تولیدکنندگان داخلی کفش ایرانی را به اسم کفش ترکیه می‌فروشند و واردکنندگان روی کفش چینی برچسب کفش ایرانی می‌زنند تا بتوانند آن را در بازار داخلی بفروشند.»
اما مصداق او برای مرغوبیت کفش ایرانی به همین مورد خلاصه نمی‌شود و ادامه می‌دهد: دوهفته پیش از این تصمیم کانتینری از کفش ایرانی را برای صادرات به مرز ترکیه بردیم، اما متوجه شدیم که این کشور تعرفه واردات کفش ایرانی را به ٧٠‌درصد رسانده است درحالی‌ که برای واردات کفش چینی تنها تعرفه ١۵‌درصدی اعمال می‌کند.
به گفته جباریان این موضوع نشان می‌دهد که ترکیه، ایران را به‌عنوان یک رقیب بزرگ برای تولیدکنندگان خود می‌داند و به همین دلیل تعرفه سنگینی برای واردات کفش ایرانی لحاظ کرده است.
حالا تبریزی‌ها تنها به این حرکت مهم اکتفا نکرده‌اند و درحال طراحی کنسرسیومی صادراتی هستند که بتوانند کفش مرغوب ایرانی را به کشورهای کنیا، امارات، ارمنستان و جمهوری آذربایجان صادر کنند.
جباریان می‌گوید: مردمی که حاضر نباشند برای خودشان کاری انجام دهند، نباید انتظار داشته باشند دیگران برای آنها کاری کنند. بنابراین من ازهمه مصرف‌کنندگان ایرانی می‌خواهم برای حمایت از تولید خودمان، برای حمایت از مشاغل کشورمان و برای ثروت‌آفرینی در ایران خودمان آغازگر باشیم و تنها کالای ایرانی بخریم.
او تأکید می‌کند؛ اگر کیفیت کالای ایرانی را مناسب نمی‌دانیم، به این خاطر است که بسیاری از تولیدکنندگان درشرایط ناگوار و دشواری فعالیت می‌کنند. دربسیاری ازموارد واردات بی‌رویه و قاچاق به کسب‌وکار آنها ضربه زده است و اگر مردم دریک حرکت جمعی از کالای ملی‌شان حمایت کرده و آن را توانمند کنند، تولیدکنندگان زیادی هستند که می‌توانند با استانداردهای کیفی بالا تولید کرده و برای سایر مردم هم اشتغال ایجاد کنند.
حالا ایران با آن همه پتانسیل درتولید کفش، زمینگیر واردات بی‌رویه و کفش‌های قاچاق شده است. براساس اعلام گمرک ایران ازمحل صادرات کفش سالانه حدود ١٢٠‌میلیون دلار درآمد دارد این درحالی است که ترکیه معادل ۴برابر این درآمد را تنها از بازار کفش عراق به دست می‌آورد. ثروت کلانی که صنعت کفش درصورت حمایت مصرف‌کنندگان به راحتی می‌تواند روانه جیب مردم کشورمان کرده و تعداد زیادی از ایرانی‌ها را صاحب شغل کند.

گزارش: مریم شکرانی

منبع: روزنامه شهرون

13
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۱۷ پاسخ

  1. وحيد گفت:

    با سلام
    ای کاش در کنار این کمپین ، یک کمپین کنترل کیفیت از لحاظ جنس و آناتومی پا تشکیل بشود تا کفش داخلی را خرید میکنیم ، کفش پاها را نزند و راحتی احساس گردد.آیا برای طراحی قالب های کفش استانداردی در ایران وجود دارد؟ پس چرا شماره کفش یک شرکت با شرکت دیگری فرق می کند؟ آیا در طراحی سلیقه های افراد را در نظر می گیرند؟ چرا طرح های چینی و ترکیه به نظر افراد دلنشین و جدیدمی باشد ولی طرح های داخلی تکرار مکررات است؟ و …….
    با تشکر- وحید

    19

    4
    • عطا گفت:

      من سه هفته پیش از یه برندی که جزو همین کمپینه و همه جام شعبه زده(کفش آفاق) به خاطر اینکه فکر میکردم میخواد تبدیل به برند تبریز بشه،رفتم کفش گرفتم،۱۷۰ هزار تومان هم پول دادم ولی متاسفانه از نظر کیفیت جنسش خیلی ناامید شدم و نه میتونم راحت راه برم و چند وقتیه که کمر درد هم گرفتم،وقتی هم با خودشون درمیون گذاشتم،تو اینستاگرام بلاکم کردن و به مغازه هم رفتم که اعتراض کنم، با بی اخلاقی گفتن کفش چرم خوب میخوای باید بالای سیصد هزار تومن خرج کنی و به پول شما همینو میدن!!!
      تنها کمپین زدن و از مردم طلب حمایت کردن نه تنها فایده نداره بلکه اگه تولید ملی کیفیت مناسب نداشته باشه، بدتر ضربه میزنه به نگرش مردم.

      20

      2
    • فرهاد گفت:

      همین طرز نوع شما ما رو بدبخت کرده، مثلا چین و ترکیه خیلی تو طراحی شاخن؟ آمریکا،آلمان اینا باشه حدقل ی چیزی ، این آت آشغالای ترکیه و چین ما رو بیکار کرده جناب وحید خان، این خریدهای اجناس خارجی همه رو بیکار کرده، چطور باید بگیم تا شما ها درک کنید
      جالبش اینجاس به جای حمایت از کفش تبریز دارید تو سرش میزنید!!!!!

      13

      16
    • مهدی گفت:

      باید مدلها و طرحهای جدید و به روز تولید کنند. صِرفِ دعوت به خرید کالای داخلی بدون تلاش برای بالا بردن کیفیت مفید نیست. بعنوان نمونه مردم نزدیک ۵۰ ساله که از ایران خودرو و سایپا ماشین خریده اند و کیفیت خودروهای داخلی عموماً سیر نزولی داشته است. در مورد کفش اگر تولید کنندگان داخلی طرحهای جدید و مد روز شبیه همان مارکهای ترکیه تولید کنند و کمی هم وزن کفشها را بتوانند کم کنند و کفشها سبک تر باشند، مطمئناً توان رقابت با کفشهای ترکیه را دارند. کفشهای چینی هم صرفاً به خاطر قیمت پایین قابلیت رقابت دارند.

      2

      0
  2. ناشناس گفت:

    قبل ها یادم میاد چند بار که رفته بودم بازار کفش برا خرید وقتی از فروشنده بیشتر از دو تا کفش قیمت میکردی و یا اینکه میخواستی کفش رو بپوشی و تست کنی با قیافه عبوس و جواب سر بالا مواجه میشدی مثلا میگفتی اگه میخری بیارم پایین آخه مرد حسابی تا وقتی من کفش رو نپوشیدم از کجا بدونم که میخرم یا نه.و اینکه همین کفش تبریز که یه زمانی کفشاش معروف شده بود الان اگه بخوای با کفشهای مثلا ترکیه ای مقایسه کنی هیچ چیزی ندارن.کفش علاوه بر جنس خوب داشتن باید با آناتومی پا بخونه و حس راحتی به آدم بده چیزی که کفش های تبریز اونو ندارن و چیزی به غیر از زدن پا و ناراحتی بعد از پوشیدن طولانی مدت آن به ارمغان نمی آورد.درسته که کفش های چینی تاثیر داشته رو کفش تبریز ولی مهمترین علتی که الان خود من هم کفش تبریز نمیخرم یکی برخورد بد با مشتری که تجربه های قبلی در ذهنم مانده است و دیگری به روز نبودن تکنولوزی ساخت کفش که اصلا راحتی برا پا ندارد می باشد.

    16

    8
    • ناشناس گفت:

      برو بابا عقده ای …… یعنی ایتالیایی ها و ترکیه ای ها اندازه تو شعور ندارن که هنوزم کفش تبریزو استفاده میکنن …… با این مذخرفات نمیتونی تبریز و مردمشو خراب کنی …..

      6

      4
  3. امیر گفت:

    اقای ناشناس زیادی چرت و پرت میگی کفش چرم تبریز در دنیا شناخته شده هست شما لازم نیست نظر بدی برو شهر خودت

    4

    3
  4. مهدی آیسان گفت:

    این نوع کمپین ها فایده ای نداره چون باید بازار رقابتی باشه و محصول کیفیت مناسب و قیمت مناسب داشته باشه .شباهت این کمپین به بازار خودرو می ماندکه ایران خودرو و سایپا برای جلوگیری از رقابت بازار را انحصاری کرده اند و خریدار هم مجبور به خرید محصولات بسیار بی کیفیت اینها هست .
    در دهه هشتاد رئیس قسمتی در تراکتورسازی بودم ۳۶ موتور که کانال آب آنها ترکیده بود را با چسب چسبانده بودند تا اینکه پایان سال رسید و دستور از بالا رسید که هر ۳۶ موتور رو سوار تراکتور کنند تا به آمار بالا دست یابند بیچاره خریدار محصولات این موتور ها که یا تراکتور یا کمباین و ..روحش خبردار نبود و به تراکتور که موتورش بنجل بود و یک ماه هم کار نمی کرد پول کلانی می داد .
    اگر اینها می خواهند رقابت کنند با کیفیت و قیمت مناسب در بازار رقابتی محصول رو ارائه دهند .نه اینکه بزور به مردم محصولشان را تحمیل کنند .

    5

    1
  5. Heydar گفت:

    اخه چرا جنس مرغوب داخلی رو باید به کالاهای چینی و ترکیه ای ترجیح بدیم. رشد صنعت داخلی حمایت همه جانبه مردم و مسئولین رو میطلبه. ترکیرو ببینین واسه واردات کفش ایرانی ۷۰ % تعرفه گذاشته که نتونن با بازار خودشون رقابت کنن. اونوخ ما چی کار کردیم؟

    5

    1
  6. Taha گفت:

    دوستان چرمشهر تبریز اولین و بزرگترین شهرک صنعتی چرم است و بیش از ۵۰ درصد چرم تولیدی کشور در اینجا تولید میشود و الان هم بیش از ۵۰ درصد کارگاه ها در آنجا بسته هستند و تولیدی ندارن
    در بازدید که داشتم در تولید چرم از دستگاههای قدیمی بهره می برند
    کفش و چرم تبریز یک برند جهانی هست که در آستانه از دست دادن این عنوان هستیم
    در شرایط حال که وضعیت چرم و کفش تبریز اینجور شده ؛ هم طراحان و هم تولید کنندگان و هم فروشنگان و هم خریداران مقصر هستند
    طراحان ما از طراحی روز بهره نمی برند و از طراحی ۵۰ سال پیش استفاده می کنند که ذائقه جوان ایرانی را نمی توانند ارضا کنند
    در تولید ما استفاده از دستگاه های به روز نشده ؛ عدم وجود شرکتهای کفش و چرم سازی بزرگ و برند سازی ؛ عدم آموزش کارکنان ؛ عدم استفاده از چسب و نخ و دوخت با کیفیت ؛ و …
    در فروشندگی هم ندادن اطلاعات کافی به مشتری اعم از چرم طبیعی و مصنوعی و کیفیت دوخت و … ؛ نبود تضمین کیفیت ؛ نبود فروشگاهای بزرگ و برند در سطح شهر و مراکز خرید ؛ و…
    در بحث خریداران هم نبود آشنایی با نوع و کیفیت چرم تولید داخلی ؛ پزدادن به خاطر پوشیدن و خریداری برند خارجی ؛ نبود درآمد ؛ کم بودن عرق به تولیدات داخلی و …

    دوستان کارخانه آزمایش و ارج در تولید لوازم خانگی که کیفیت محصولاتشان که الانم هم در زبان ها جاریست. به خاطر بی مسئولیتی مدیران و پزدادن مردم به خرید برند خارجی از ال جی و سامسونگ الان درشان بسته شده است
    نزاریم کفش و چرم تبریز که یک برند جهانی هست به حال و روز آزمایش و ارج گرفتار شود

    8

    1
    • ناشناس گفت:

      خدایی راست میگی من خودم بابام تولیدی داشت تو چرم شهر ولی چون بازار خرید واسه کفشمون(صرفا به دلیل ایرانی بودن)تعطیل شد.تازه ۸ تا هم طراح داشت

      3

      0
  7. ناشناس گفت:

    با عرض سلام خدمت فرهاد خان
    فقط خواستم این نکته را اشاره کنم که کفش تبریز قبلا ها برند بود هم از لحاظ کیفی هم از لحاظ جنس و قیمت جای حرف نداشت ولی. حالا این تعداد انگشت شماراند .
    فرهادخوان اگر یادت باشه چند سال پیش از کفاشان تبریز به ترکیه جهت کفش دوزی به آنجا رفتند و با دست خودشان صنعت کفش را در ترکیه رواج دادند و قابل توجه اتحادیه کفش داران که آنها ( ترکیه ای ها ) با مدیریت صحیح شان ( استفاده از طراحی های اروپایی و آموزش های ما) کفش را برای خودشان برند کردند و امروز باید به سرمان بزنیم که صنعت کفش ما از دست رفته است.
    وحید

    3

    0
  8. وحيد گفت:

    با عرض سلام خدمت فرهاد خان
    فقط خواستم این نکته را اشاره کنم که کفش تبریز قبلا ها برند بود هم از لحاظ کیفی هم از لحاظ جنس و قیمت . حالا این تعداد انگشت شماراند .
    فرهادخوان اگر یادت باشه چند سال پیش از کفاشان تبریز به ترکیه جهت کفش دوزی به آنجا رفتند و با دست خودشان صنعت کفش را در ترکیه رواج دادند و قابل توجه اتحادیه کفش داران که آنها ( ترکیه ای ها ) با مدیریت صحیح شان ( استفاده از طراحی های اروپایی و آموزش های ما) کفش را برای خودشان برند کردند و امروز باید به سرمان بزنیم که صنعت کفش ما از دست رفته است

    4

    0
  9. ناشناس گفت:

    من هیچ وقت تبریز رو ندیدم. چقدر خوشحال شدم این سایت رو دیدم. امیدوارم همیشه سربلند باشین. من اصالتا سمنانی هستم و آلمان زندگی می کنم. قبلش تهران بودم. همسایه تبریزی و دوست تبریزی داشتم. کاش بشه تبریز رو ببینم.

    3

    0
  10. البرز گفت:

    آفرین بر غیرت تبریزی ها . بنده هم سعی می کنم در محیط اطراف خودم ( تهران ) توجه مردم را به این خوشفکری مردم خوب آذربایجان ( یعنی سر ایران ) جلب کنم .

    4

    2
  11. amir گفت:

    منم با این کمپین موافقم

    1

    0
  12. وحید گفت:

    تبریز دیگه شهر اولینها نیست بلکه از آخر اول .قبول کنید

    0

    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo