تخریب بنیان دیزل از واقعیت تا شایعه

 

واگذاری کارخانه بنیان دیزل به بخش خصوصی در سال ۱۳۸۶ شمسی انجام و شهرداری نیز در همان زمان مجوز خارج کردن این واحد صنعتی از شهر را صادر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تبریزمدرن ، واگذاری کارخانه بنیان دیزل به بخش خصوصی در سال ۱۳۸۶ شمسی انجام و شهرداری نیز در همان زمان مجوز خارج کردن این واحد صنعتی از شهر را صادر کرد.
از سوی دیگر در حالی که در خبر روزهای اخیر رسانه های محلی آذربایجان شرقی در این باره از اخراج کارگران شاغل در آن سخن رفته است، مدیرکل تامین اجتماعی استان از نبود پرونده بیمه ای در ارتباط با بیکاری شاغلان این واحد سخن می گوید.
برآیند پرداخت رسانه ای مربوط به این موضوع و واکنش مالک بنیان دیزل و مسوولان نهادهای مرتبط بیانگر آن است که در واگویی اتفاقات مرتبط با این کارخانه قدیمی فرافکنی و مبالغه شده است.

بنیان دیزل از گذشته تا حال
کارخانه بنیان دیزل تبریز که در راستای اجرای سیاست های خصوصی سازی در سال ۱۳۸۶ به بخش خصوصی واگذار شد.
شرکت بنیان دیزل تبریز به عنوان نخستین سازنده موتورهای دیزلی ایران در سال ۱۳۴۸ شمسی همزمان با شکل گیری صنایع منطقه صنعتی غرب تبریز تحت لیسانس شرکت درمن انگلستان با هدف تولید موتورهای دیزلی تاسیس و سال ۱۳۵۵ مونتاژ موتورهای ‘ولوو’ دیزلی نیز به تولیدات آن اضافه شد.
بنیان دیزل در سال ۱۳۸۶ در راستای اجرای سیاست های خصوصی سازی در کشور به بخش خصوصی واگذار شد، اما سهامدار جدید این شرکت از پس اداره و توسعه آن بر نیامد تا اینکه در مهر ماه سال ۱۳۹۱ این کارخانه تعطیل و حدود ۴۰۰ کارگر آن به واحدهای دیگری انتقال داده شدند.

 بنیان دیزل برای همیشه تاریخ خواهد ماند
روابط عمومی کارخانه بنیان دیزل در اطلاعیه ای اعلام کرد: بنیان دیزل به عنوان یک کارخانه ۵۰ ساله از زیرمجموعه های هلدینگ ‘دریک’ است؛ این مجموعه و دست اندرکاران آن در حالی به ضد صنعت بودن متهم شده اند که طی یک دهه اخیر بیشترین خدمت رسانی را در حوزه صنعت، تجارت و خدمات در آذربایجان شرقی داشته اند و به دلیل عرق خود به این منطقه تمامی سرمایه گذاری های خود را در دیار آذربایجان شرقی به انجام رسانده اند.
بیانیه حاکی است: کسانی که به زحمت اشتغال چند ۱۰ نفره را در مدت دو دهه ایجاد کرده اند از مجموعه ای ایراد می گیرند که به اشتغال ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم در منطقه کمک کرده است.
بیانیه حاکی است: کارخانه بنیان دیزل با ۵۰ سال سابقه در امر تولید موتورهای پرکینز تحت لیسانس درمن دیزل در سال ۱۳۸۶ از طریق سازمان بورس خریداری شد؛ متأسفانه در فرافکنی های صورت گرفته این طور اعلام می شود که این مجموعه توسط مالکان فعلی از سازمان خصوصی سازی کشور خریداری شده در حالی که این موضوع صحت ندارد و این مجموعه در چارچوب مقررات آن سازمان نیست.
در بیانیه کارخانه بنیان دیزل اضافه شده است: فناوری موجود در این مجموعه تحت لیسانس شرکت درمن دیزل بود که خود آن شرکت خارجی حدود ۲۵ سال قبل تعطیل شد و قبل از خرید بنیان دیزل توسط مالک فعلی نیز قرارداد همکاری آن با شرکت ‘ولوو’ فسخ شد.
در بیانیه تشریح شده است: همزمان با تحریم، این شرکت (بنیان دیزل) با توجه به زیر ساخت های خود و استهلاک ابنیه، ماشین آلات فرسوده و عدم استاندارد بودن ارتفاع سوله های کارخانه، نتوانست فناوری مورد نیاز را به روز کند.
در بیانیه یادآوری شده است: با توجه به اینکه مجموعه ‘دریک’ زیر مجموعه های تولیدی متنوعی دارد، برای اینکه بنیان دیزل بتواند به حیات خود ادامه دهد به جوار یکی دیگر از مجموعه های صنعتی ‘دریک’ یعنی تریلر سازی’ ماشین سازی یاقوت تبریز ‘ منتقل شد تا بنیان دیزل با تفکر تبدیل موتورهای دیزلی به موتورهای برقی بتواند پروژه ساخت خودروهای کوچک برقی را که در این مجموعه در حال امکان سنجی است به مرحله اجرا دربیاورد و با احیای مجدد، شعار ‘بنیان دیزل در تاریخ بوده ، هست و خواهد ماند’ را عملیاتی کند.
در بیانیه کارخانه بنیان دیزل تاکید شده است: یکی از خدمات مهم مجموعه ‘دریک’ به مردم در کنار فعالیت های تولیدی، توجه به نشاط در جامعه ، برخوردار کردن مناطق کم برخوردار و ارائه خدمت به آحاد جامعه در قالب راه اندازی باشگاه فرهنگی ورزشی، مرکز دانشگاهی و مرکز خودرویی با ظرفیت اشتغالزایی برای سه هزار نفر است.
در بیانیه آمده است: در همین راستا درخواست تغییر کاربری و طی شدن روال قانونی احداث این مجموعه (مرکز خودرویی) به مسئولان و ارگان های مربوط ارائه شد که با تصویب تغییر کاربری آن در کمیسیون ماده ۵ و تأیید مسئولان ارشد استانی این پروژه شکل اجرایی به خود گرفت تا شاهد رونق یکی از مناطق کم برخوردار شهر تبریز شود.
در بیانیه اضافه شده است: اجرای این مجموعه که یک طرح ملی است، باعث می شود که غیر از آذربایجان شرقی و استان های همجوار حتی از کشورهای همسایه مانند عراق، ترکیه، آذربایجان، نخجوان، ارمنستان نیز سرمایه جذب کرده و به رشد تجاری استان نیز کمک شایانی شود.

انتقال و تغییر کاربری بنیان دیزل در راستای سیاست های شورای عالی شهرسازی است
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این باره گفت: کارخانه بنیان دیزل در راستای سیاست های شورای عالی شهرسازی و سیاست های توسعه شهری از داخل شهر تبریز خارج و ساختمان قدیمی آن تغییر کاربری یافته است.
محمدصادق پورمهدی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و قبل از توسعه شهر تبریز در غرب این شهر برخی صنایع ایجاد شده بود که با توسعه شهر این صنایع به تبریز الحاق شده است.
وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جفرافیایی و آلودگی هوای کلانشهر تبریز، بر اساس قوانین و مقررات، صنایع باید از داخل شهرها به خارج منتقل شوند.
پورمهدی با اشاره به اینکه بر اساس طرح جامع تبریز و تایید شورای عالی شهرسازی، صنایع مستقر در غرب تبریز باید از محدوده شهر خارج شوند، اظهار کرد: با بیرون رفتن صنایع از این منطقه باید مراکز شهری – خدماتی و شهری- تجاری ایجاد شود.
وی گفت: در راستای سیاست های کلان شهرسازی و کشوری و پیشنهاد مشاور، طرح جامع شهردار تبریز پیشنهادی در رابطه با کارخانه بنیان دیزل به کمیسیون ماده پنج ارائه داده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی افزود: در این کمیسیون کمیته های فنی و کارشناسی در جلسات متعدد موضوع بنیان دیزل را بررسی کرده اند و پیشنهاد ارائه شده این است که یک مرکز شهری، تجاری، خدماتی و اقامتی در محل آن ایجاد شود
وی با بیان اینکه صاحبان کارخانه بنیان دیزل نیز متعهد بودند که این کارخانه را در خارج از محدوده شهری احداث کنند، اضافه کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون ماده پنج، کاربری ساختمان قدیمی این کارخانه از صنعتی به تجاری، خدکاتی و گردشگری تغییر یافته است.
پورمهدی با اشاره به وجود تجربه تغییر کاربری فضاهای صنعتی قدیمی موجود در مرکز یا حاشیه تبریز ادامه داد: به عنوان نمونه در گذشته در داخل شهر کارخانجات متعدد چرمسازی وجود داشت که این کارخانجات در شهرک چرمسازی مستقر شدند و مکان های قدیمی آنها به مراکز مسکونی، تجاری و آموزشی تغییر کاربری یافته است.
وی با اعلام اینکه این کارخانه در دولت گذشته واگذار شده است، تاکید کرد: مطلقا دیدگاه سیاسی به این موضوع وجود ندارد و از بعد شهرسازی و مسایل فنی نگریسته شده و در کمیسیون در این خصوص تصمیم گیری شده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: در این مصوبه تاکید شده است فضای سبز باید تثبیت شود و فقط ساختمان های قدیمی بنیان دیزل به مرکز تجاری، خدماتی و اقامتی اجرا تبدیل می شود.

مجوز خروج بنیان دیزل از شهر در سال ۱۳۸۶ صادر شد
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت: از سال ۱۳۸۶ شهردای تبریز برای کارخانه بنیان دیزل جهت خروج از شهر مجوز داده است.
حسین نجاتی افزود: از سوی این سازمان با انتقال این کارخانه به خارج از شهر موافقت شده و شهرداری نیز مجور خروج از داخل شهر را صادر و اداره کل محیط زیست نیز آن را به عنوان واحد آلاینده معرفی کرده است.
وی با اشاره به استقرار محل کارخانه جدید بنیان دیزل، ادامه داد: تاکنون از سوی هیچ یکی از کارگران بنیان دیزل اعلام بیکاری نشده و همه کارگران در کارخانه جدید مشغول به فعالیت هستند.
نجاتی تاکید کرد: شهرداری تبریز کاربری ساختمان قبلی بنیان دیزل را به تجاری، خدماتی و رفاهی تغییر داده و با ایجاد این مجتمع تجاری اشتغال آفرینی خواهد شد.

 پرونده ای درباره بیمه بیکاری کارگران بنیان دیزل نداریم
مدیرکل تامین اجتماعی آذربایجان شرقی نیز به سوال ما مبنی بر اینکه آیا پرونده ای درباره بیکاری کارگران شاغل در کارخانه بنیان دیزل در این اداره کل در جریان است، پاسخ منفی داد.
جعفر سمساری گفت: تا آنجا که اطلاع دارم کارگران این واحد صنعتی به واحد دیگری منتقل شده اند.

گزارش: مینا بازگشا 

منبع: ایران

17
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۱۴ پاسخ

  1. رضا گفت:

    کاش ایشوم توضیح میدادن دقیقا این ۱۵ هزار نفر در کجا کار میکنن.بهتره آمار واقعی بدن و نه دروغی.مجموعه دریک زیر ۵ هزار نفر پرسنل داره

    11

    4
    • فرهاد تورک اوغلی گفت:

      نه بنیان دیزل کمتر از ۵۰۰۰ نفر اشتغال داشته، ۱۵۰۰۰ نفر کل مجموعه مستقیم و غیر مستقیم و زیر شاخه اینا

      0

      0
      • Taha گفت:

        کارخانه بنیان دیزل در بهترین روز تولیدش ۶۰۰ نفر نیرو داشت

        بله دست آقای زنوزی درد نکنه. ایشون به آمار خودش ۱۵۰۰۰ نفر شغل ایجاد کرده اما همین شغل ها الان هست ؟؟؟
        مجتمع فولاد بناب را به خاطر بدهی فروختن که الان فقط کارگر اخراج میکنه

        4

        0
  2. ناشناس گفت:

    به نصر نیوز و جیره خوراش توصیه میکنیم دست از کینه و دشمنی با آتا سنتر و این مجموعه بکشه و خودشو خار و ذلیل نکنه , با چرت و پرت گفتن نمیتونی یه کار آفرین رو خراب کنی , بلکه خودتو خار میکنی ……..
    دشمن تبریز و آذربایجان و صنعت کسانی هستن که با پول مردم رفتن کانادا و ترکیه ……..

    13

    3
  3. Taha گفت:

    من در تعجبم که چرا جناب پویا از قضیه ساختن آتاسنتر تو زمین بنیان دیزل حمایت میکنه؟؟؟

    دوستان همه میدانند که زمین بنیان دیزل به درد یک مجتمع تجاری تفریحی نمیخوره . چون دور بر آن کلا کارخانه هست و هیچ مسکونی نیست . ترافیک مسیر راه آهن به تراکتورسازی را که همه میدونن.
    میخوام به سوالاتم جواب بدین؟؟؟
    اگر موتورهای دیزلی دیگه مقبولیت نداره و میخوان موتورهای برقی و در نهایت خودرو برقی بسازن چرا در این کارخونه انجام نمیدن و میخوان تو جاده اورمیه یک سوله بزنن و هزینه اضافی خرج کنند؟؟؟
    در ثانی موتورهای برقی در موتوژن تبریز تولید میشه. میشه با همکاری اونا یک خط تولید برای موتورهای برقی اتومبیلهای برقی زد که کارخونه موتوژن هم در نزدیکی بنیان دیزل هست.

    چرا اصرار بر ساخت آتاسنتر فقط در زمین آنجا را دارن میشه با پول کمی زمینی بهتر در غرب تبریز مهیا کرد. که بعد از احداث آتاسنتر ؛ مجموعه رونق هم داشته باشه.
    مثل حوالی پارک بزرگ تبریز

    چرا مجموعه دریک هزاران پروژه خود را ول کرده و چسبیده به آتا سنتر؟؟؟
    پروژه فولاد صائب عجبشیر که با کمک ارتش زده میشه که مسکوت مانده ؛ پروژه فولاد سبلان در مشکین شهر که مسکوت مانده ؛ فولاد زنوز که مسکوت مانده ؛ فولاد شمس تبریز که مسکوت مانده؛ نوسازی و اضافه کردن هواپیما به هواپیمایی آتا ؛
    چرا در صنعت مس آذربایجان هزینه نمیکنه ؟
    چرا در صنعت آلومینای سراب هزینه نمیکنه ؟؟
    چرا در صنعت خودروسازی هزینه نمیکنه ؟؟؟

    دوستان اگر به فکر آذربایجان و شهر هستین به قضیه عمیق فکرکنید و ظاهر قضیه را نبینید
    این فراری دادن سرمایه گذاری در استان نیست
    این جهت دهی به سرمایه گذاری در استان هست
    جهتدهی به نیاز های استان
    نه …..

    9

    8
    • پویا گفت:

      چون هیچ شهرسازی توصیه نمیکنه که داخل شهر صنعت وجود داشته باشه و همه بر این تاکید دارن که صنایع را باید به خارج شهر منتقل نمود
      در کنار اون مدیر مجموعه اعلام کرده بنیان دیزل رو به شهرک رجایی منتقل میکنن
      جدای از این بحثها آدمی زاد برای بدست آوردن منافع بیشتر قید برخی منافع ریز رو میزنه تا به منافع بزرگتر دست پیدا کنه
      وقتی تبریز از کمبود هتل در عذاب هست و در غرب شهر یک مجتمع تجاری و تفریحی مناسب وجود نداره و با احداث یک مجموعه ۵۵۰ هزار متر مربعی (۶ برابر لاله پارک ) که متحول کننده غرب شهر خواهد بود و ۱۵۰۰۰ نفر اشتغالزائی خواهد داشت چرا باید به خاطر یک کارگاه ۲۰ نفره مانع اجرای آن شد ؟!

      20

      7
      • ناشناس گفت:

        به نظر من شهرداری باید زمین بنیان دیزل رو تبدیل به فضای سبز بکنه و به جای اون از زمینهای پارک بزرگ بده به آتاسنتر

        3

        3
      • Taha گفت:

        سلام آقا پویا
        اول اینو بگم که بنده اصلا مخالف ساخت آتاسنتر و ایسان نیستم. بلکه به شدت هم موافقم.
        اما من میگم واقع بینانه فکر کنیم.
        آیا میشه بزرگترین مجتمع صنعتی شمالغرب که با بنیان دیزل هم فاصله چندانی نداره یعنی تراکتورسازی را جابجا کرد؟؟؟
        آیا میشه پالایشگاه ؛ پتروشیمی ماشین سازی را جابجا کرد؟؟؟
        یعنی نمیشه جابجا کرد.
        تبریز شهری تاریخی هست نه شهر جدید که بخواهیم آرمانی بسازیم. توسعه شهری تبریز غلط پیش رفته
        الان اومدن شهرک صنعتی تبریز ۴ را تو بزرگراه تبریز سهند تو جنوب تبریز میسازن. باید جلو اینو گرفت نه اینکه بنیان دیزل مظلوم را نابود کرد.
        به نظر شخص خودم توسعه تبریز از سمت غرب میسر نیست!!!
        ما سه تا منطقه مسکونی در طرف غربی خیابان ملت و سنتو داریم: یکیش قراملک و یکیش شهرک شهید بهشتی و یکیش شهرک راه آهن هست.
        وضعیت این مناطق را بهتر از من میدانید. اگر این مناطق استعداد توسعه داشت تا حالا شده بود.
        مهندس جان هر منطقه شهر تو یک زمینه استعداد رشد داره.
        ما نمیتونیم بریم تو ابرسان تعمیر موتور دیزلی کنیم. چون محیط اونجا به خاطر وجود دانشگاه فرهنگی هست تا مکانیکی
        محیط غرب تبریز صنعتی هست نه تجاری
        ما قدیم هم اومدیم یک رویه غلط رو پیش رفتیم اومدیم توسعه شهر را روی گسل در شمال شرق اجرا کردیم و الان هم باز اجرا می کنیم . که تمامی ساکنان آن محلات ناراضی هستن
        افراد قدیم که اومدن شهر ساختن از ما بهتر بودن. نمونه اش بازار تبریز که هر راسته و تیمچه اش به یک صنعت و گروه خاصی مربوط میشه. اون موقع نیومدن طلا فروش رو در کنار پنبه فروش قرار دهن. و رمز زنده ماندن بازار تاریخی تبریز اینه
        ما باید تو شمالغرب تبریز سرمایه گذاری کنیم . زمین های کشاورزی و پارک بزرگ تبریز بهترین و مناسبترین زمین هست.
        ما باید تو خاوران سرمایه گذاری کنیم و شهرکی شیک و اروپایی بسازیم.
        ممنونم

        6

        0
    • behnam گفت:

      عزیزم اطلاعات کافی نداری تو صنعت خودرو و فولاد هم سرمایه گذاری گسترده کرده و از همه مهمتر اینکه الان تبریز بیشتر از هر چیز به هتل نیاز داره و نمیدونم منظور شما از جهت دهی به نیاز ها چیه؟

      1

      3
    • مهدی گفت:

      من هم ترجیح می دادم پروژه آتاسنتر در جایی غیر از محدوده صنعتی و جاده بسیار شلوغ آذرشهر اجرا می شد مثلاً حوالی غرب پارک بزرگ و کنارگذر غربی شهر شاید دسترسی بهتری داشت. ولی نه به خاطر جابجا نشدن بنیان دیزل. در مورد مطلبی که بالا اشاره کرده اید، با توجه به کاهش قیمت جهانی فولاد و … سرمایه گذاری در کارخانه های فولاد که در بالا اسم بردید، برخلاف دهه هشتاد و اوایل دهه ۹۰ شمسی شاید فعلاً مقرون به صرفه نباشد. کارخانه خودروسازی هم هکذا. مراکزی مانند ایران خودرو و سایپا هم به دلیل حمایت دولت و وضع تعرفه های گمرکی سنگین روی خودروهای وارداتی و گرانفروشی خودرو به مردم ادامه حیات داده اند. وگرنه اگر قیمت ماشینهای وارداتی مثل سایر نقاط دنیا و از جمله همسایه های ایران باشد، کسی مجبور نخواهد بود خودروهای بنجل داخلی را به قیمت گزاف بخرد و برخی مسئولین و غیرمسئولین غیرمحترم نیز با کمال وقاحت ادعای استاندارد و با کیفیت بودن ماشینهای داخلی را نمایند. لازم به یادآوریه که بنیان دیزل متعلق به آقای زنوزیه و نمی دونم چرا نماینده و برخی مسئولان بی ربط به جای انجام وظیفه خودشون در مجلس و … در تعیین تکلیف آن پروژه دخالت می کنند. این دیگه چه جور خصوصی سازیه که آقای به اصطلاح نماینده در روند مالکیت دخالت می کند؟ ضمناً بنیان دیزل یک برند و کارخانه است که تغییر موقعیت اون از محل فعلی به شهرک صنعتی تغییری در اصل فعالیت اون نمیده و میتونه دوباره فعال بشه.

      1

      4
  4. ناشناس گفت:

    ۵هزارتا شاغلم نداره اینم کذب محض

    3

    5
  5. ناشناس گفت:

    درثانی کسی که سرمایه گذاری میکنه خودش میدونه اونجا کار میکنه یانه دوره یانزدیکه سود وزیان مال خودشه و خودش چی تولید کنه لازم نیست کسی مشاوره تولیدی برای این فرد مستعد تبریزی که واقعا افتخاره آذربایجانه تعیین تکلیف کنیم چون که خودش یک فرد فوق العاده خلاق و کار آفرین مستعدی است و ما که وقتی براش تعیین تکلیف میکنیم که بهش یک تضمین عینی بدیم که اگر ضرر کرد مسولیتش با اون کسی که نداشته درمورد سرمایه کسی تصمیم گیری میکنه لذا بدون پشتوانه و تجربه سرمایه گذاری به کسی که خودنابغه این کاره الکی نظر ندیم اون خودش میدونه که کجا و بادر نظر گرفتن امتیاز برای تبریز و آذربایجان و با منافع اقتصادی قابل قبول برای خودش سرمایه گذاری کنه کما اینکه تا حال برای اذربابجان بالاخص تبریز مزیتهای زیادی ایجاد کرده

    2

    4
  6. پویا گفت:

    اصلا درست نمکنند مگر درخواب ببینید ههههههههههههه

    3

    1
  7. علی گفت:

    اولا اونجا کارگری نداره که بخاد شکایت کنه،چون همه کارگراش سال ۹۱اخراج شدن،
    بعدشم این مقاله همش فرافکنیه،کسیکه اینو نوشته باند بازیای زنوزی مالک اونجارو نادیده گرفته،
    کارخونه ای که فقط تو انباراش چند ده میلیارد تومن جنس بودرو،به پنج میلیارد خریدن

    0

    0

پاسخ دادن به مهدی لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo