نماینده مردم تبریز در مجلس: چه فرقی بین حادثه منا با فاجعه قطار تبریز وجود دارد؟

 

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: آقای وزیر آیا حادثه قطار تبریز محصول غفلت نبوده است؛ آقای وزیر مستند مربوط به کشته های رهاشده بر روی برف حاشیه اتوبان زنجان – تبریز و خودروهای آتش گرفته را مشاهده کرده‌اید. باید اذعان کرد که هر روز به اندازه سقوط یک هواپیما معادل ۴۵ نفر در حوادث جاده ای کشته می‌دهیم .

به گزارش تبریز مدرن به نقل از فارس،احمد علی‌رضابیگی در نشست علنی امروز (یکشنبه، یکم اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در موافقت با طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی درصحن علنی مجلس اظهار داشت: امروز باید به صلاحیت و کفایت آقای آخوندی در تصدی مسئولیت وزارت راه و شهرسازی بپردازیم؛ در تلاش هستیم برشماری کنیم قرینه هایی را که نشان می‌دهد وی دارای صلاحیت نیست.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: چه فرقی بین حادثه منا که طی آن تعدادی ازحجاج به شهادت رسیدند با حادثه هفت خوان سمنان و شهادت هموطنان وجود دارد؟آیا غیر از این است که بی‌کفایتی آل‌سعود سبب شد جمع کثیری از حجاج به شهادت برسند و عین همین موضوع در هفت خوان سمنان واقع شد.

وی ادامه داد:چه تفاوتی وجود دارد،بین جان باختگان قطار تبریز با کسانی که در حادثه پلاسکو به رحمت خداوند رفتند؟؛ چطور مجلس شورای اسلامی وزیر کشور و شهردار تهران را فرامی خواند اما نمی‌تواند وزیر راه را برای پاسخ دادن به مطالبات مردم فرابخواند.

آخوندی در سیاستگذاری و در اجرا دچار مشکلات است

علی‌رضابیگی با اشاره به اینکه همه اذعان می کنند آل‌سعود لیاقت خادم الحرمین بودن را ندارد و با همان استدلال می گویم آقای آخوندی لیاقت و کفایت تصدی پست وزارت راه و شهرسازی را ندارد، اظهار کرد: آقای آخوندی در سیاستگذاری و در اجرا دچار مشکلات است. سیاستگذاری که سبب شده مشکلات عدیده ای در زیرساخت ها را شاهد باشیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: کسانی مانند سعیدی‌نژاد که در زمان تصدی مسئولیت راه آهن،به خریدار راه‌آهن تبدیل شدند و امروز لوکوموتیوهای جمهوری اسلامی ایران مربوط به سعیدنژاد است، سعیدی نژادی که امروز در کشتیرانی جمهوری اسلامی مدیرعامل است؛ آیا وی امروز برای کشتی های کشور نقشه می چیند.

وی افزود:آقای پورسید آقایی خود سهام دار عمده راه‌آهن است از این رو چنین موضوعاتی نشان دهنده بی کفایتی و ناتوانی آخوندی در تصدی مسئولیت اش است.

نماینده مردم  تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بند ۶ استیضاح، ادامه داد: ورود هواپیما برای نوسازی ناوگان حمل و نقل مسافر امر بسیار خوبی است؛اما سوال این است که طرح قرارداد هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران شرایطی را متحمل شده‌ایم و مصوبه هیات وزیران در خصوص تحویل یازده فروند هواپیما ایرباس و بیست فروند دیگر توسط شرکت هوایپیمایی جمهوری اسلامی ایران از طریق تسهیلات فاینانس که برای هواپیمای ایرباس به ارزش ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو شامل ۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو اخذ تسهیلات و ۲٫۷ میلیارد یورو سود آن است.

علی‌رضابیگی ادامه داد: هواپیماهایی به ارزش ۵۵۴ میلیون یورو شامل ۳۲۰ میلیون یورو اخذ تسهیلات و ۲۴۴ میلیون یورو سود آن به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و باز پرداخت اقساط از محل بهره‌برداری‌های هواپیما شده است؛ آنها موظف کرده اند که به طوری عمل کنند که هیچگونه بارمالی متوجه دولت نشود و این موضوع با اصل ۴۴ قانون اساسی در خصوص افزایش سرمایه هما، عدم حمایت از بخش خصوصی، تاخیر در واگذاری‌ها بسیار مشکل دارد لذا آقای وزیر چه پاسخی برای نمایندگان دارند.

۲۳ میلیاردتومان هزینه صندوق بازنشستگی بر دوش “هما” سنگینی می‌کند

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: آیا می دانید از تعداد ۵۳ هواپیمای ایران ایر،فقط ۱۳ هواپیما عملیاتی است و بقیه خوابیده است؛ آیا می دانید ۲۳ میلیارد تومان هزینه صندوق بازنشستگی بر دوش “هما” سنگینی می‌کند؟

وی تصریح کرد:محدودیت‌هایی از قبیل نحوه بکارگیری هواپیماها، تضمین قطعات هواپیماهای خریداری شده و البته پیش‌بینی رشد اقتصادی هما با این کاری که انجام دادید اگر اتفاق نیفتد چه خواهد شد و چه کسی عواقب ناشی از این تصمیم را می‌پذیرد. چرا فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مورد توجه قرار نمی گیرد؛لذا خوب است فرازی از فرمایشات رهبری را خاطرنشان کنم.

اعلام کنید خرید هواپیما در کجای اقتصاد مقاومتی قرار می گیرد؟

نماینده مردم  تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در تیرماه سال جاری، افزود: ایشان می‌فرمایند “بجای اینکه جاده را درست کنند می روند سراغ هواپیما؛ این حرف درستی است یعنی ما هم این اشکال را داریم ولی توجه داشته باشید من هم بارها گفته‌ام که رهبری نمی تواند در تصمیم‌گیری‌های موردی دستگاه‌های گوناگون وارد شود. قانون و منطق اجازه نمی‌دهد از این رو دستگاه‌ها مسؤول دارند و چنانچه مسؤولی در موردی اشتباهی دارد وظیفه پیگیری با مجلس است. مجلس باید استیضاح کند یا چنانچه کار اشتباهی است در دولت باید مورد مطالعه قرار بگیرد؛ اینطور نیست انسان بتواند در موارد گوناگون بگوید هواپیمای ایرباس بخریم یا نخریم. البته من تذکر دادم به وزیر راه و هم به رییس جمهور حتی به همین قرارگاه به اصطلاح اقتصاد مقاومتی لذا شما موظف هستید اعلام کنید خرید هواپیما در کجای اقتصاد مقاومتی قرار می‌گیرد.

علی‌رضابیگی با اشاره به اینکه وزیر تمام انرژی خود را معطوف به حمل و نقل هوایی کرده است،ادامه داد:آقای وزیر آیا حادثه قطار تبریز محصول غفلت نبوده است؛آقای وزیر مستند مربوط به کشته‌های رها شده بر روی برف حاشیه اتوبان زنجان – تبریز و خودروهای آتش گرفته را مشاهده کرده‌اید. باید اذعان کرد که هر روز به اندازه سقوط یک هواپیما معادل ۴۵ نفر در حوادث جاده‌ای کشته می‌دهیم در حالی که به بهسازی و نوسازی جاده، ساخت آزادراه‌ها و خطوط ریلی اعتنا نمی‌شود. این موارد ایرادات جدی در مورد سیاستگذاری و اولیت بندهای وزیر راه و شهرسازی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به بکارگیری افراد در حوزه اجرایی در وزارت راه و شهرسازی؛ تصریح کرد:در حوزه اجرا کسانی را بکار می گیرند که فاقد تخصص لازم هستند.مثلا در حوزه صنعت هوایی آقای جهانگیریان را به عنوان استاددانشگاه امیرکبیر به ریاست سازمان هواپیمایی کشوری برگزیدند؛ درحالیکه هیچ تعلقی به صنعت هواپیمایی نداشت.درطول مدیریت وی حوادثی رخ داد و یک هواپیمای منحصر به فرد که تنها هواپیمای چک پرواز کشور بود سقوط کرد و بهترین مدیران هواپیمایی شهید شدند.

وی اظهار کرد:آقای وزیر این مهم در حالی است که نتوانستید هواپیما را جایگزین کنید از این رو ناچار شدید از پاکستان و قزاقستان هواپیما اجاره کنید؛ در این بین بعدا متوجه شدید تمام گروه پرواز آمریکایی هستند که شورای عالی امنیت ملی جلوی آن را گرفت اما کسی که سبب این اتفاق شده اکنون دومین مقام سازمان هواپیمایی کشوری است.

نماینده مردم  تبریز، آذرشهر، اسکو درمجلس شورای اسلامی گفت:دو هواپیما در ۱۹ مرداد ۹۳ دچار حادثه شد که طی ان ۳۹ نفر جان باختند؛در حالی که کارشناسان امر مشکلات و اشکالات هواپیما را گفته بودند. این پرواز با اصرار آقای جهانگیریان انجام شده بود لذا وی برکنار شد اما سرانجام رسیدگی چه شد؟.

علی‌رضابیگی خطاب به وزیر راه و شهرسازی گفت: شما آقای “عابدزاده”، رییس فعلی سازمان هواپیمایی کشوری که محکوم پرونده سقوط فوکر در ۲۰ مهر ۷۳ است را برگزیدید.وی به همراه چند تن از مدیران به پرداخت دیه ۶۰ نفر از جانباختگان این حادثه و نیز یک سال حبس محکوم شده و در مورد ایشان علامت سؤوال‌های زیادی وجود دارد از این رو پرونده های مفتوح اقتصادی در دادگاه کارکنان دولت را چگونه می توان نادیده گرفت.

وی اظهار کرد:شرکت “کاموتک”،یک شرکت سایه برای سازمان هواپیمایی کشوری است که بخش های کیفی و محتوایی تکالیف سازمان هواپیمایی کشوری به این شرکت سپرده شده است.به این صورت که ایرلان‌های جدید ملزم می شوند با شرکت “کاموتک “قرارداد ببندند و تا انعقاد قرارداد پرداختی صورت نگیرد؛اقدامی برای صدور مجوزها انجام نمی شود.این امر در حالیست که ایرلان‌هایی که ۲۳ ماه هواپیماهای آنها روی زمین مانده،کلی هزینه پارکینگ،استهلاک سرمایه پرداخت کردند تا زمانی که مبالغ موردنظر را پرداخت نکرده اند نتوانسته اند؛مجوز بگیرند.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت:تمام مدیران فنی را از شرکت “کاموتک” به شرکت‌های هواپیمایی تحمیل کردند. سازمان بازرسی که بخواهد وارد موضوع شود اعلام می کنند که شرکت خصوصی است درحالی که سهامداران این شرکت تمام مدیران دولتی هستند.

این نماینده مردم درمجلس دهم تصریح کرد: تیم موجود در سازمان هواپیمایی کشوری می‌داند دیر یا زود باید برود از این رو بنا دارد سازمان را تضعیف و ویرانه‌ای از خود جای بگذارند. آنها مجوزهای استخدام را متوقف کرده‌اند تا با بازنشستگی نیروهای موجود، نیروی جایگزین وجود نداشته باشد و سازمان همواره محتاج “کاموتک” باشند.دراین بین برای ۵۰ نفر مجوز استخدام داده شد که با هزینه‌های برگزاری آزمون و انجام آن توسط سازمان سنجش، آزمون را در مراحل نخست متوقف می کنند تا “کاموتک “تقویت شود.

وی درخصوص فردی به نام “محمدجواد تقوایی” گفت: وی اکنون معاون استاندارد سازمان است،اما بدون هیچ سابقه رسمی و استخدامی در دولت و در این میان باید اذعان کرد که وی سابقا مدیرعامل “کاموتک” بوده است.

علی‌رضابیگی ادامه داد:پس از تصدی مسؤولیت معاونت استاندارد سازمان، مدیریت “کاموتک” را به فردی به نام “علی بهراوند” می سپارد که دو بار امتحان خلبانی را در سازمان می دهد ولی قبول نمی شود. سؤوالاتی را به وی می دهند تا قبول شود. حراست دخالت می‌کند و مانع از صدور گواهی نامه می شود. موضوع به دادسرا ارجاع می شود و عابدزاده می پذیرد که تقلب صورت گرفته و “تقوایی” را ۳۶ ساعت بازداشت می‌ کنند ولی اکنون با قرار وثیقه با میزان ۵ میلیارد ریال آزاد است و پرونده به تاریخ ۲۷ شهریور سال جاری مفتوح است.

نماینده مردم  تبریز،آذرشهر،اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم به ذکر است که سیاست های ابلاغی رهبر انقلاب در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید دارد که هیچ کدام از وظایف سازمان هواپیمایی کشوری قابل واگذاری نیست.مشکلات عدیده ای در مورد شرکت “آسمان پرواز پارسینه”وجود دارد که این شرکت با استفاده از روابط نزدیک با معاونت استاندارد پرواز توانسته رشد قابل ملاحظه ای را درصنعت هوایی داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: پس از حضور “علی عابدزاده” در سازمان هواپیمای کشوری،” تقوایی” به عنوان معاون استاندارد منصوب شده و پس از این انتصاب نقش “کاموتک” پررنگ شده است و با مجوز مدیریت تدارک پرواز از سوی سازمان هواپیمای کشوری توانسته است با تفویض وظایف حاکمیتی نقش ویژه ای برای کاموتک ایجاد کند.از نمونه های قابل اشاره فرایند اهدای مجوز پرواز به شرکت “سپهران” است. پس از ۲۳ ماه و قبول مسئولیت پرونده در شرکت “کاموتک” به انعقاد قراردادهای مختلف با این شرکت، مجوز  aocرا دریافت می کند.

علی‌رضابیگی ادامه داد:”عابدزاده” در زمان مسؤولیت‌ی که دارد از طریق واسطه‌ها توانسته ۲۰ هواپیما را وارد کشور کند.وی نقش موثری در خرید هواپیماهای “تینگل” با دوبرابر قیمت توسط شرکت فرودگاه‌ها داشته است که موضوع در نزد مقام قضایی مطرح است.

نماینده مردم  تبریز، آذرشهر، اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: تقوایی در گذشته به همراه عابدزاده در شرکت آسمان فعالیت داشته و پس از خروج عابدزاده از شرکت آسمان و تاسیس “شرکت هواپیمایی معراج” توسط امیر تورج دهقانی زنگنه، رئیس آشیانه ارتش به این شرکت منتقل می شود. نامبرده از سال ۸۴ اقدام به تاسیس شرکت مهندسی می کند و در سال ۹۲ به همراه تورج زنگنه اقدام به تاسیس شرکت “کاموتک” می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم درادامه خاطرنشان کرد: تاسیس شرکت “معراج” در سال ۹۰ و متعاقبا دراختیار گرفتن پاویون پرواز دولت با استفاده از قرارداد شرکت “معراج”، آقای “دهقانی زنگنه” به همراه دیگر همراهان خود اقدام به تاسیس شرکت‌های دیگر در صنعت هوایی کردند که شرکت هوایپمایی “دنا “از جمله آنها است و توانسته موافقت اصولی خود را از سازمان هواپیمایی کسب کند.

2
4

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۲ پاسخ

  1. محمدعلی جدیری گفت:

    در اینکه آذربایجان همیشه فرزند خوانده حساب شده نه شکی داریم نه اعتراض عیبی ندارد باز هر جا کشورمان ایران را خطر تهدید کند کیلو کیلو گوشت ترک حاضر به تکه تکه شدن هست اما آقای بیگی خیلی نطق شرافتمندانه کردن اما یه نقطه ریز داره امثال شما آقای بیگی در مجلس مثل فرهنگی ها سعیدی ها تاج الدینی ها چرا در زمان احمدی به سقوط خروار خروار هواپیماها هیچ واکنشی نکردند؟؟؟جناب بیگی فرا جناحی نظر بدین خواهشا بازم تاکید میکنم شما علت عدم ورود چمن از ترکیه به یادگار امامن (ره) رو به سرانجام برسونین که وقتی نگاه میکنیم عین چراگاهه احشامه.حق گیری مردم آذربایجان در امورات بالاتر پیشکشتان

    6

    0
  2. Taha گفت:

    یاشاسین دکتر بیگی

    1

    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo