نمایشگاه خودروی تبریز به پایان رسید/ جای خالی صنایع بزرگ تبریز در نمایشگاه صنعت خودرو

 بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو و قطعات یدکی ایران – تبریز شب گذشته به کار خود پایان داد.

به گزارش تبریزمدرن به نقل از  نصر، نمایشگاه صنعت خودرو که در تاریخ کشور نخستین بار در تبریز برگزار شده است، این روزها تبریز را به کانون توجه صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران تبدیل کرده است.

نمایشگاه بین المللی  صنعت خودرو تبریز که بیست و یکمین دوره آن برگزار شد، از معتبرترین نمایشگاه های منطقه در نوع خود است، اما این در حالی است که تعداد قابل توجهی از صنایع بزرگ مجموعه ساز و خودروسازی تبریز در این نمایشگاه حضور نیافته بودند.

در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودروی تبریز بیش از ۳۰۰ واحد صنعتی از ۱۳ استان کشور و مناطق آزاد حضور داشتند، ضمن نمایندگانی از ۱۰ کشور خارجی از جمله ترکیه، آلمان، فرانسه، چین، کره جنوبی، بلاروس، کانادا و ژاپن در نمایشگاه تبریز حضور یافته بودند.

صنعت خودروسازی بعد از صنعت نفت، دومین صنعت سود آور ایران است و سالانه در جهان بیش از ۶۰ میلیون دستگاه خودرو با گردش مالی بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار تولید می شود. خودروسازی یک صنعت تکنولوژیک است و کشورهای دارنده این صنعت توان رشد بالایی در اکثر زمینه های علمی، فناوری و اقتصادی دارند.

همچنین صنعت خودروسازی برای کشور ما یک صنعت استراتژیک به شمار می رود، چرا که بنیان بسیاری از واحدهای تولیدی ما بر اساس قطعه سازی و خودروسازی استوار است و دست کم ۶۰۰ هزار نفر بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت اشتغال دارند و سهم شاغلین آذربایجان شرقی به عنوان قطب خودروساز و قطعه ساز کشور در این صنعت بیشتر است.

حضور کم رونق صنایع مرتبط با صنعت خودروی تبریز در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو ایران – تبریز در حالی است که آذربایجان و به ویژه کلان شهر صنعتی تبریز، نخستین پایه‌گذار و مادر صنعت خودروسازی ایران بوده است و از همان سال های دهه چهل، تبریز پیشقدم صنایع قطعه سازی، مجموعه سازی و خودروسازی ایران شده و با بنیان گذاری مجموعه های مادر صنعتی عظیمی به مانند گروه تراکتورسازی ایران، ایدم، موتوژن، گروه ماشین سازی تبریز، بنیان دیزل، بلبرینگ سازی، کمپرسورسازی، چرخشگر، پیستون سازی، هاکسیران دیزل، موتورسازان، لیلاند دیزل و صدها کارخانه بزرگ قطعه سازی و مجموعه سازی خصوصی، نقش پر رنگ و محوری را در صنعت خودروسازی ایران بر عهده گرفت و راهبر این بخش عظیم از صنعت و اقتصاد ایران شد.

در حالی که طی سال های اخیر صنعت خودروسازی تبریز کمتر از توان خود ظاهر شده است، انتظارها بر این بود تا دستکم شرکت های تبریزی توانمندی ها و دستاورهای جدید خود را در نمایشگاه تبریز به معرض دید عموم بگذارند.

علاوه بر دهها واحد صنعتی قطعه ساز و مجموعه ساز بخش خصوصی موفق آذربایجان شرقی که جای خالی شان در نمایشگاه تبریز به چشم می خورد، جای خالی شرکت های بزرگی چون گروه تراکتورسازی ایران، چرخشگر، بلبرینگ ایران، پیستون ایران، موتورسازان تراکتورسازی، رخش خودرو دیزل، سیبا موتور، ایران خودروی تبریز، خودروسازان دیزلی آذربایجان و… پر رنگ تر به چشم می خورد.

یکی از واحدهای جدید خودروسازی استان هم که عدم حضورش سوال برانگیز بود، غیبت شرکت صنعت خودروی آذربایجان «آذویکو» بود که سال گذشته با بهره برداری آزمایشی از خط تولید خودروی MG360 حضور بسیار پررنگی در نمایشگاه تبریز پیدا کرد که با مشارکت ۵۰ درصدی شرکت سایک موتور چین قرار بود سالانه ۱۰ هزار دستگاه از این نوع خودروهای مدرن را راهی جاده های ایران کند.

مدیران این شرکت در حضور نمایندگان رسانه های کشورمان قول های زیادی دادند و حتی قرار بود پیشران این خودروها با مشارکت یکی از شرکت های موتورساز تبریزی در این شهر تولید شود. اما متاسفانه این شرکت در ادامه به مشکلاتی برخورد که «نصر» در آینده ای نزدیک به بررسی مشکلات پیش روی این واحد بزرگ خودروسازی و دیگر واحدهای خودروسازی و قطعه سازی استان خواهد پرداخت.

هر چند در تبریز و آذربایجان شرقی چندین واحد تولید خودرو فعال است، اما انتظارها از صنعت خودروسازی تبریز بسیار فراتر از ایجاد خطوط مونتاژ است و انتظار از تبریز به عنوان قطب بزرگ و بنیان گذار صنعت قطعه سازی و خودروسازی در ایران که حتی پیشینه بیشتری از صنعت خودروسازی کره جنوبی دارد، بسیار بیشتر از مونتاژکاری است.

نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو تبریز فرصت خوبی است تا صنایع قطعه سازی، مجموعه سازی و خودروسازی تبریز گرد هم آیند و علاوه بر نمایش آخرین دستاوردهای خود، با همفکری با همکاران خود، مسئولان استانی و کشوری به حل و چاره جویی مشکلات پیش روی خود همت گمارند.

غیبت تعداد قابل توجهی از مجموعه های تاثیرگذار صنعت خودروسازی تبریز در چنین رویداد بزرگی که هر سال فقط یک بار اتفاق می افتد، حکایت از دردهایی دارد که این مجموعه ها بدان مبتلایند. واقعیت تلخ این است که امروز تنها نام و سوله های برخی از این شرکت ها باقی مانده است و در این میان تعدادی تعطیل و حتی تخریب، تعدادی نیمه تعطیل و تنها تعداد کمی حال خوشی دارند. «نصر» به سراغ غایبان بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودروی تبریز خواهد رفت.

* گزارش از محمد سهرابی

7
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo