با وجود عدم تکمیل رینگ دوم تبریز، اصفهان رینگ چهارم خود را با ۷۸ کیلومتر طول احداث میکند!/احداث رینگ چهارم بزرگ ترین رویداد اصفهان ۱۴۰۰

 

رینگ چهارم حفاظتی شهر اصفهان، مجموعه ای از بزرگراه ها و تقاطع های غیرهمسطح را شامل می شود که از شرق اصفهان از کنار مرکز همایش ها آغاز، شمال اصفهان را دور زده و به شهرستان خمینی شهر وارد می شود.

 

راضیه کشاورز

تسهیل عبور و مرور در سطح شهر، کاهش اتلاف وقت و کاهش مصرف سوخت از مهمترین عوامل احداث رینگ های ترافیکی در اصفهان است.
از این رو طراحی ۳ رینگ ترافیکی به عنوان مسیرهای عبوری اصلی در سطح شهر اصفهان شامل رینگ اول در محدوده مرکزی شهر به طول ۵/۱۲کیلومتر شامل خیابان های شریانی فرعی، رینگ دوم در محدوده میانی شهر به طول ۵/۲۴ کیلومتر شامل شریان های درجه ۲ با ۶تقاطع غیرهمسطح ، رینگ سوم به طول ۴۶کیلومتربه عنوان بیرونی ترین مسیر حرکت نسبت به مرکز شهر شامل ۱۲بزرگراه درون شهری و ۳۰ تقاطع اجرا شده است و رینگ حفاظتی شهر یا رینگ چهارم، به طول ۷۸ کیلومتر نیز به عنوان محور مواصلاتی شهری و برون شهری در دستور کار قرار دارد.
حدود ۴۵ کیلومتر از این رینگ در محدوده شهر اصفهان و مابقی در شهرهای اطراف از جمله خورزوق ، شهر ابریشم ، درچه، خمینی شهر، دولت آباد و برخی نقاط دیگر قرار دارد.
رینگ  حفاظتی شهر اصفهان دارای ۳۹ تقاطع غیر همسطح خواهد بود که به منظور حفاظت از حریم شهر و اراضی کشاورزی و جلوگیری از توسعه ناموزن شهر نیز احداث می شود.
کاهش بار ترافیکی در مبادی ورودی شهر، توزیع ترافیک در ورودی شهر قبل از رسیدن به هسته شهر، حذف ترافیک بین شهری از شهر، سهولت عبور از اصفهان، کاهش اثرات منفی ترافیک نظیر آلودگی هوا، کاهش اتلاف وقت و تصادفات، کاهش بار ترافیکی رینگ سوم، جلوگیری از گسترش بی رویه ساخت و ساز، گسترش کمربند سبز اصفهان و جلوگیری از ورود وسایل نقلیه سنگین به شهر که هم اکنون مشکلاتی را برای ساکنان مناطق ۷، ۱۲ و ۱۴ ایجاد کرده ، از دیگر اهداف مهم اجرای این طرح هستند.
همچنین با اجرایی شدن این طرح مشکل تردد خودروهای سنگین داخل شهر به صورت زیربنایی رفع خواهد شد.
رینگ حفاظتی ، از تقاطع غیر همسطح کارخانه قند آغاز و به سمت خیابان شهید خاتون آبادی ، بزرگراه شهید اردستانی ،خیابان آیت الله غفاری ، خیابان بعثت ، بزرگراه معلم ، میدان استقلال ، خیابان لوله ( واقع در خمینی شهر ) ، خیابان آتشگاه ، اتوبان ذوب آهن ( محدوده زندان ) ، جنوب سپاهان شهر ، و کمربندی شرق اصفهان در جوار مرکز همایشهای بین المللی ، نمایشگاه بین المللی ( سایت جدید ) ، شهر رویاها ، میدان مرکزی میوه و تره بار عبور و به تقاطع کارخانه قند در خیابان جی متصل و منتهی می شود.
به گفته مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان، اولویت شهرداری برای آزادسازی رینگ چهارم ترافیکی شمال شرق اصفهان خواهد بود.
وی می گوید: باید توجه داشته باشیم که ۶۰ درصد رینگ حفاظتی در محدوده شهر اصفهان است و ۴۰ درصد دیگر این رینگ ترافیکی در شهرهای اطراف اصفهان قرار دارد، از این رو همکاری دیگر نهادها برای بهره‌برداری از این پروژه ضروری است.
رینگ حفاظتی ، کارگشای مشکلات ترافیکی
نکته ای که باید مورد توجه قرار بگیرد این است که رینگ حفاظتی باید به صورت یکپارچه و با وحدت رویه در تمام مسیر ۷۸ کیلومتری آن احداث شود، از این رو نباید طراحی و اجرای این پروژه تغییر کند؛ چرا که اجرای آن دچار مشکل خواهد شد.
استاندار اصفهان معتقد است: رینگ حفاظتی شهر اصفهان می تواند در حل مشکلات ترافیکی بسیار کارگشا و کامل باشد.
رسول زرگرپور از تشکیل کمیته ای خبر می دهد که برای تملک زمین های در مسیر طرح رینگ چهارم تشکیل شده و ادامه می دهد: مقرر شده که این کمیته اقدامات خود را در جهت تملک زمین تسریع بخشد تا هر چه سریع تر مقدمات اجرایی حلقه چهارم فراهم شود.
ساخت ۲۲کیلومتر از رینگ حفاظتی در سالجاری کلید بخورد
آنچه باید مورد توجه قرار بگیرد این است که رینگ حفاظتی ، طرحی بزرگ و استراتژیک است که اجرای آن نیازمند مدیریت اجرایی قوی و جهادی است.
محمد علی طرفه معاون امور هماهنگی فعالیت‌های عمرانی استانداری اصفهان بر تسریع اجرای مسیر رینگ حفاظتی کلانشهراصفهان تاکید کرده و خواستار هماهنگی سایر دستگاه های اجرایی برای راه اندازی این پروژه در کلانشهراصفهان می شود.
وی هدف از اجرای رینگ حفاظتی را عملیاتی شدن طرح جامع کاهش آلودگی هوا، کاهش میزان مصرف سوخت و افزایش ایمنی و تسهیل عبور و مرور عنوان کرده و خواستار اجرای مسیر حلقه چهارم ترافیکی کلانشهراصفهان با سرعت و جدیت بیشتر می شود.
وی می افزاید: در حال حاضر مشاور طرح با بررسی های لازم و انجام مطالعات کارشناسی و ترافیکی، کل مسیر را مورد بازنگری قرار داده و از کارخانه قند اصفهان تا میدان استقلال مورد نقشه برداری مجدد و بازبینی قرار گرفت.
وی ادامه می دهد: کمیته تملک اراضی نیز با محوریت دفتر فنی استانداری و مرکب از نمایندگان شهرداری ها و فرمانداری های ذیربط موظف به تعیین راهکارهای اجرایی تملک اراضی واقع در طرح و نقشه مسیر می شود.
معاون امور هماهنگی فعالیت‌های عمرانی استانداری اصفهان می گوید: ضروری است با همکاری راه و شهرسازی و شهرداری ها ساخت ۲۲ کیلومتر از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان در سال جاری کلید بخورد.

پیش بینی ۸۴ میلیارد تومان اعتبار برای رینگ حفاظتی شهر اصفهان
بخش زیادی از بار ترافیکی شمال اصفهان به دلیل ورود خودروها از خارج شهر است، از این رو پیش‌بینی می‌شود با احداث و راه‌اندازی رینگ  حفاظتی شهر اصفهان از این حجم ترافیک و میزان سوانح و حوادث در رینگ سوم کاسته شود.
در سالهای اخیر احداث رینگ حفاظتی شهر اصفهان در محدوده شمال اصفهان از اولویت های مدیریت شهری اصفهان به شمار می رفته است.
سعیدکورنگ بهشتی مدیر پروژه رینگ حفاظتی شهر اصفهان با بیان اینکه طول رینگ حفاظتی شهر اصفهان ۷۸ کیلومتر است که در مسیر خود شهرهای دولت آباد، خورزوق، خمینی شهر، درچه، شهر ابریشم و روستاهای زیادی را شامل می شود، اظهار می کند: ۴۵ کیلومتر از این رینگ در شهر اصفهان و در شهرهای دولت آباد ۷ کیلومتر، خورزوق یک کیلومتر، خمینی شهر۹ کیلومتر، درچه ۴ کیلومتر، ابریشم ۸ کیلومتر و روستاهای اطراف ۴ کیلومتر از مسیر رینگ وجود دارد.
وی خاطرنشان می کند: در سال ۱۳۹۵ ، ۸۴ میلیارد تومان بودجه برای رینگ حفاظتی شهر اصفهان پیش بینی شده که در زمینه آزادسازی و اجرا ، در حال تحقق است.
وی تقاطع استقلال را یکی از پروژه های رینگ چهارم حفاظتی شهر اصفهان اعلام و تاکید می کند: از میدان استقلال تا بزرگراه معلم در محدوده شهر اصفهان است که آزادسازی آن در حال انجام می باشد.
مدیر پروژه رینگ حفاظتی شهر اصفهان اضافه می کند: با توجه به مشکلات ترافیکی موجود در سه راه نقشینه، آزادسازی این قسمت از مسیر مورد تاکید شهردار و شورای شهر است تا با تحقق آزادسازی، بخشی از مسیر سه راه نقیشنه و عاشق اصفهانی را از تردد کامیون ها و خودروهای سنگین حذف کنیم.
کورنگ بهشتی با تاکید بر اینکه راه اندازی رینگ حفاظتی شهر اصفهان تنها دغدغه شهر اصفهان نیست بلکه شهرهای دیگر هم این دغدغه را دارند، می گوید: در صورت تحقق این پروژه، قفل ترافیکی شهر اصفهان باز و تردد ها به راحتی انجام می شود.
وی یادآور می شود که در حال حاضر برای تملک کارخانه قند نیز جلساتی در حال برگزاری است.
رینگ حفاظتی از طرح های ملی دولت های نهم و دهم
علیرضا صلواتی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان نیز معتقد است رینگ حفاظتی شهر اصفهان برای حفاظت از حریم شهر و اراضی کشاورزی و نیز جلوگیری از توسعه ناموزون شهر احداث می شود و با اجرایی شدن این طرح مشکل، تردد خودروهای سنگین داخل شهر به صورت زیربنایی برطرف می شود.
وی اظهار می کند:  رینگ حفاظتی شهر اصفهان حدود ۸۰ کیلومتر است که حدود ۴۵ کیلومتر این حلقه (معادل۶۰ درصد مسیر) در داخل شهر اصفهان احداث می شود و ۱۰ درصد مسیر در محدوده دولت آباد، ۲ درصد در مسیر خورزوق، ۱۰ درصد در شهر ابریشم ، ۵ درصد آن در محدوده شهر درچه ، ۱۱ درصد آن در محدوده خمینی شهر و ۵ درصد در محدوده فرمانداری و بخشداری است.
وی کاهش ۷ درصدی زمان سفر در کل شبکه راه های کلانشهر اصفهان، کاهش ۴٫۲درصدی مصرف سوخت وسایل نقلیه و کاهش ۶٫۵ درصدی آلایندگی هوا را از جمله مزایای راه اندازی رینگ چهارم ترافیکی اصفهان می داند و می گوید: این رینگ بزرگ ترین رویداد اصفهان ۱۴۰۰ است که به عنوان یک طرح ملی در دولت های نهم و دهم از مصوبات سفر ریاست جمهوری نیز مطرح شده است.
اهمیت رینگ چهارم ترافیکى
کارشناسان شهری احداث رینگ چهارمحفاظتی شهر اصفهان را حلال بسیاری از مشکلات ترافیکی می دانند و معتقدند در کنار پروژه قطار شهری، این طرح در اولویت طرح های عمرانی قرار دارد و می تواند برای کاهش ترافیک و ایجاد ترافیکی روان تا ۲۰ سال آینده سطح شهر موثر واقع شود و احداث و راه اندازی آن میزان ترافیک، سوانح و حوادث در رینگ سوم را کاهش می دهد.
عباس حاج رسولی ها یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان نیز اهمیت حلقه چهارم ترافیکى را کمتر از پروژه قطار شهرى در شهر اصفهان ندانسته و با بیان اینکه اصفهان یکى از شهرهای پر تردد کشور است، می گوید: در سال هاى گذشته اقدامات مثبتى براى حل معضل ترافیک انجام شد.
وی برنامه ریزى اصولى و اساسى از سوی دستگاه های ذیربط را در کاهش سفرهاى زاید و روان سازى ترافیک شهر اصفهان راه گشا دانسته و معتقد است: رینگ سوم پس از تکمیل، تا مدتى توانست در کاهش حجم ترافیک موثر باشد اما پس از آن دیگر پاسخگوى ترافیک نبوده و لازم است براى نجات شهر عملیات رینگ چهارم به سرعت آغاز شود.
وی رینگ چهارم را یک شاهرگ اصلی در مباحث ترافیکی می داند و با یادآوری این نکته که حال حاضر برخی زمین های این پروژه در منطقه ۱۲ آزادسازی شده و لازم است با جدیت بیشتری اقدام شود، تاخیر در اجرای پروژه را باعث بالا رفتن قیمت اراضی مسیر رینگ و در نهایت کند تر اجرای پروژه می داند.

به هر حال با توجه به حجم بالای تردد خودرو و تعداد خودروهایی که در هر روز شماره گذاری می شود، رینگ سوم ترافیکی پاسخگوی این حجم از ترافیک در شهر نیست و حتی در ساعاتی از روز از خودرو اشباع می شود؛ از این رو باید برای تحقق هر چه سریعتر تحقق رینگ حفاظتی شهر اصفهان تلاش کرد .

 

10
6

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۲۷ پاسخ

  1. ab گفت:

    مردم و مسئولان تبریز بسیار بسیار فهیم هستند!!!!!! مردم برای سلامتی خود همیشه از دوچرخه و وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند و مسئولان با توجه به اینکه در سطح شهر ترافیکی دیده نمی شود به جای احداث خیابان و رینگ دوم یا سوم قصد دارند قسمتی از خیابانها را درخت کاری کنند و یک مسیر کم عرض برای عبور گاه گاه خودروها اختصاص دهند.

    14

    0
  2. رومی..... گفت:

    تو تبریز هنوز مردم نمی دونن کیفیت محیط زندگی شهر محل زندگی یعنی چی فقط یه فکر خودشون هستن…. هم شهروندان و هم مسئولین تبریز کلاس فکری خیلی پائینی دارند نتیجه آشفته بازار تبریز در جمیع جهات می باشد

    37

    11
  3. اردبیلی گفت:

    خدا رو شکر .ای کاش اصفهان صد برابر اینی که هست پیشرفت کنه ! رقابت باعث میشه خیلی ها از خواب غفلت بیدار بشن و تجدید افکار کنن! اینجوری از فساد و تباهی مردم جلوگیری میشه!
    خیلی ها فکر میکنن بهترین و اولین هستن ولی از هیچ کجا خبر ندارن ! حداقل یه مسافرت کوچولو هم نمیرن .فقط پشت کامپیوتر یا گوشی و لپ تابشون لم دادن!

    15

    3
    • ناشناس گفت:

      جالبه که این آقای مثلا اردبیلی بلا استثنا در کامنت هاش ، بدی تبریز و خوبی اصفهان رو میگه. یعنی نشد یک بار در مورد شهری بجز اصفهان خوب بگه و نشد در مورد اصفهان یک کلام هم ایراد بگیره. تبریز شهر اولین ها بوده و هست. اصفهان هم خودش خیلی مشکلات دیگه داره و در کل بنظر من جزو سه چهارشهر اول کشور هم نیست. در خیلی جنبه ها از تبریز و تهران و شیراز و مشهد عقب تر هست.

      2

      4
  4. ناشناس گفت:

    تبریز با اصفهان را نمیشه قیاس کرد تو اصفهان به خاطر کوهستانی نبودن راحت تر میشه اتوبان ساخت و هزینه کمی داره

    8

    19
    • داود گفت:

      اولا چندان ربطی به کوهستانی بودن نداره.بیش از نیمی از اتوبانهای نهران در شمال و شمال غرب تهران هستند که از نظر جغرافیایی شبیه تبریز است.
      در ثانی در تبریز کوهستانی معمولا بارش و ذخایر آبی بیشتر از مناطقی چون اسفهان و یزد مشهد و …است.و بالطبع باید بهانه ای برای عدم وجود اب برای توسعه فضای سبز نداشته باشند و لی با کمال تاسف شهرداری در این زمینه هم با تفاوت فاحش نسبت به سایر شهرها و بخصوص اسفهان در رتبه آخر قرار دارد.در خوش بینانه ترین حالت ۸ متر مربع فضای سبز داریم که یک چهارم اسفهان است.

      0

      0
  5. ناشناس گفت:

    به مسئولین توانا ومردم اصفهان تبریک میگویم
    هفت شهر عشق را عطار گشت ماهنوز اندر خم یک کوچه ایم
    این نشان میدهد انجام کارها با شعار و ما اولین و بهتریم گفتن پیش نمی رود.

    15

    4
  6. Arazli گفت:

    اگه قراره تو این سایت فقط اخبار و پیشرفت اصفهان ببینیم ، دیگه نیازی به اومدن تو این سایت نیست میریم سایتشونو می خونیم
    سایتتون شده اصفهان مدرن !

    12

    11
    • ناشناس گفت:

      موافقم. فقط پروژه های بزرگ و شاخص و قابل اعتنای کلانشهرهارو پوشش بدی کافیه آقا پویا. نیازی نیست دم به دم بر همه دم بر گل رخسار اصفهان بوسه بزنی. والا…

      0

      2
  7. ناشناس گفت:

    هر حکومتی لایق ملت خویش هست … هر روستا شهر کشور ایالت قاره که ملت با فرهنگ و فهمیمی داره مترقی تر ند با رفاه ترن..البته فقط با یک استثنا ء اگر عقب ماندگی یک منطقه یا کشور تحمیلی یا استعماری نباشه

    13

    4
  8. مسعود گفت:

    این نتیجه استعماره

    10

    11
  9. محمد گفت:

    تبریز اؤلوب آذربایجان اؤلوب آغلیانی یؤخدو . تاریخی اثرلرین باشینا هر اؤیون گتیریللر . تازا پروژه دن خبر یؤخدو هئش !!! اؤ بیری پروژه لر ده هامیسی یاریمچیلیخ قالیب .
    بیر میللت کی اورمو گؤلونون قوروماغینا باخیب یانمیا دینمیه اؤلمه لی دی …
    البته ایرانین هر یئری زیست محیطی بابتینده پیس وضعیت ده دی . مخصوصا آذربایجان
    مسئوللار مملکتین باشینا معلوم دئییر نه اؤیون گتیریللر …
    مجتبی ساعی بیر قشح کامنت قؤیموشدی اینستاگرام دا . ” ارومیه به خاطر این سیب هایی که بر زمین مانده اند خشک شد “

    14

    3
  10. تیراختورچی گفت:

    متاسفانه شهرداری تبریز با باوجود زحمات فراوان در راستای توسعه تبریز بسیار تنهاست و ای کاش یک صدم بودجه دولتی متعلق به اصفهان به تبریز نیز تعلق میگرفت کدام سرمایه گذاری کلان در تبریز توسط دولت صورت گرفته است؟ ایا غیر این است که به گفته مسولین دولتی تبریز باید در بخش درامدهای اداره شهری خودکفا شود ولی تهران و اصفهان کماکان مشغول استفاده از ظرفیت های بخش دولتی برای اداره شهر های خود هستند

    16

    14
  11. ص گفت:

    باید قبول کنیم که اصفهان جمعیتش بیشتره و جمعیته شهروند و الیت تو شهر باقی می مونه ولی تو تبریز مردم از اینجا فراری هستن و عرصه برای کم توقع ها بازه

    10

    12
    • ناشناس گفت:

      اصفهان مگه چقدر جمعیتش از تبریز بیشتره؟! نهایتا ۲ یا ۳ برابر استادیوم آزادی تهران. نخیر حرف شما درست نیست. باید قبول کنیم اصفهان رانت خوار و بودجه خوره.

      0

      2
    • ناشناس گفت:

      مگه چقدر جمعیتش زیاده. تبریز و اصفهان و شیراز و کرج تقریبا جمعیت یکسانی دارند یخورده اینور اونور. فقط مشهد جمعیتش بالای سه میلیونه البته جمعیت افغانی و پاکستانی رو تفریق کنی اونجا هم مشابه کلانشهرهای دیگه جمعیت داره. تهرانم که ابرشهر شده و قابل قیاس نیست.

      1

      1
  12. ممقانی گفت:

    تبریز از نظر راه های شریانی ضعیفه موسیر گشایی های بزرگ با هدف تغییر بافت فرسوده مانند نواب تهران رو نیاز داره ما دلیلی واسه بی ار تی نداشتیم
    هم فضای بیشتری گرفته هم آلودگی داره اگر همینکارو با lrt انجام میدادیم شهرمون از نظر آلودگی هوا کمی خیالش راحت تر میشد و امکان تصادفات و مشکلات اپراتورها وانندگان و مردم کمتر میشد

    8

    0
    • مسعود گفت:

      brt کی حتما لازیم دی
      تبریزه اساسی ایش گورماخ لازیم دی کی اودا پول ایستیر
      بو دوله تینه ن کی آذربایجانا پول خشله ماخ ایسته میر حله حله ایشیمیز بودی

      1

      1
  13. علي گفت:

    البته تا ١۴٠٠ که این پروژه تکمیل نخواهد شد چون تنها ساخت ٧٨ کیلومتر بزرگراه و ٣٩ تقاطع غیر همسطح نخواهد بود،بلکه بسیاری از اراضی مورد نیاز این پروژه در شهرستان های اطراف اصفهان است که ازاد سازی این اراضی و همت شهرداری های این شهرستان ها مهم است،ضمن اینکه برخی از این شهرستان ها با هزینه احداث مترو نیز مواجه اند وقطعا علاوه بر فرایندهای اداری،مشکلات مالی نیز ایجاد مشکل خواهد کرد
    به هرحال به تکمیل و ساخت این رینگ امیدواریم زیرا باساخت این رینگ حفاظتی در کنار دو پروژه کشوری کنارگذر شرق و غرب اصفهان نه تنها کمک زیادی به برطرف شدن الودگی اصفهان خواهد کرد بلکه باعث ایجاد ترافیک روان در رینگ سوم و داخل شهر،امنیت و اسایش بیشتر در رانندگی و مهم تر از آن برتری کاملا محسوس مسیرهای مواصلاتی اصفهان و در نتیجه ایجاد رونق در صنایع و کسب و کارهای مختلف خواهد شد
    ساخت کنار گذر شرق و غرب و رینگ حفاظتی و تکمیل مترو و خطوط بی ار تی و پیاده راه سازی خیابان های مرکز شهر اصفهان تحولاتی بزرگ در اصفهان ایجاد خواهد کرد

    1

    0
  14. ناشناس گفت:

    نظرات کاربران خیلی جالب بود. من اصفهانی هستم و وقتی این نظرات رو با نظرات مردم اصفهان مقایسه م کنم میبینم در اصفهان همه حسرت تبریز مدرن و مسئولین خوب و متحدشون رو میخورند و درتبریز حسرت اصفهان و مسئولان این شهر. در هر صورت تبریز از نظر مدیران و اتحاد قوی تر از اصفهان است و امیدوارم که یا تغییرات صورت گرفته اصفهان هم بتونه از این کدخدا منشی نجات پیدا کننه.

    1

    3
  15. داود گفت:

    وظیفه شهرداری تبریز با همه کلان شهرها و کلان بخشها و کلان دهها فرق می کنه.شهرداری تبریز دو وظیفه اساسی داره یکی اعطای مجوز و مشارکت در ساخت مجتمع های تجاری که اگر به همین منوال پیش بره ان شا الله در سال ۱۴۰۰ به ازای هر نفر یک مجتمع به اندازه لاله پارک خواهیم داشت.
    و دومی هم مسیر گشایی هایی با عرضهای متفاوت از نیم متر تا یک متر و البته کج و معوج.(در بعضی از موارد نادر مسیر گشایی با عرض یک متر و نیم هم دیده شده که حکم اتوبان ۴ خطه را داره).

    0

    0
  16. فرهاد گفت:

    دشمن دانا به از دوست نادان

    0

    1
  17. تراختورچی گفت:

    تبریز شهر اولین هاست و این لقب از تبریز جدا نخواهد شد بعضی از دوستان اردبیلی علاقه شدیدی به باچه خواری تهرانیا دارن بهتره برن همونجا زندگی کنند چون تبریز جای افراد بی غیرت و وطن فروش نیست اینجا تبریز سر امد همه شهر های ایرانه شهر برفسور هیات ها نیما ارکانی حامد برفسور عدل برفسور علوی برفسور جوان برفسور کریم حسن زاده دلیر برفسور شمس برفسور امینی برفسور علی بولاد و خیلی از بزرگان دیگه که حیف ظرفیت زیادی وجود نداره تا در مورد بقیه توضیح بدم تهران یک شهر بی اصالته که فقط با خوردن سرمایه های مردم مظلوم خوزستان که زیر بار ریزگردها هستند با خوردن نفت شهرهای نفت خیز و با خوردن حق مردم مظلوم بلوچستان تا یه حدی رشد کرده امروز تبریز قهرمان افتخارش اینکه اکثر مشاور های اقای قالیباف در شهرداری تهران همه شهردار های سابق تبریز بودن لطفا این سایت هم دقت کنه نظرات بعضی از دوستان مریض مغز عقده ای بدبخت رو که با عقده حقارت رو برو هستند و به تبریز عزیز ما توهین می کنند منتشر نکه حضور دکتر ایرج شهین باهر عزیز و با سواد تبریز رو بیشتر از قبل به سمت توسعه سوق خواهد داد

    0

    2
  18. اورمیه گفت:

    هم مردم تبریز هم مسئولاش بهترینند تنها علتی که تبریز از دیگر شهرها پیشرفت کمتری داره سیاست خود دولته .

    1

    6

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo