۱۰سال انتظار و ناتوانی ۴شهردار/ ۹۰۰ متر مسیرگشایی که با وجود افتتاح فاز نخست در زمان نوین، تکمیل نمی‌شود

امتداد بلوار نیایش، حد فاصل زیرگذر خرمشهر تا میدان فاطمی (در ادامه ترمینال) در تبریز، پروژه‌ای ۹۰۰ متری است که بیش از ۱۰ سال است که به اتمام نرسیده و ۴ شهردار از پس آن برنیامده‌اند.

به گزارش تبریزمدرن به نقل از مهر ، این‌روزها ترافیک کلافه می‌کند. بنظر می‌رسد درمورد ترافیک، تبریز هم راه تهران را می‌پیماید. صبح، ظهر، شب، روز تعطیل، روز عادی و…، ترافیک حضوری پررنگ در خیابان‌های تبریز دارد.

کارشناسان برای مقابله با ترافیک، راه‌های زیادی پیشنهاد می‌کنند؛ مثل استفاده نکردن از خودروهای تک سرنشین یا جایگزین کردن وسایل نقلیه عمومی. اما یکی از مهم‌ترین راه‌های از بین بردن ترافیک شهری احداث مسیرهایی کلیدی در سطح شهر و در مناطقی است که می‌توانند حجم انبوهی از ترافیک را کاهش دهند.

مسیری که قرار بود ترافیک را به بن‌بست بکشاند

این پروژه ۹۰۰ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد اما اکنون که در سال ۹۶ قرار گرفته‌ایم و ۱۰سال از طراحی مسیر گذشته، هنوز این پروژه به انتها نرسیده است.در دوران شهرداری فتح الهی (۱۳۷۸)که ترافیک در تبریز چندان معنای ملموسی نداشت، در منطقه ۳ شهری تبریز، جهت ایجاد رینگ میانی تبریز مقرر گردید کمربند میانی تبریز احداث گردد تا با اتصال بزرگراه پاسداران به چایکنار غرب و بلوار آذربایجان، از حجم ترافیک شهر بکاهد. قسمتی از این مسیر از مقابل ترمینال تبریز گذر نموده و با اتصال شهرک طالقانی  به میدان فاطمی، بلوار نیایش را به خطیب متصل می‌نمود که مسیری مهم و یکی از شریان‌های اصلی شهری به حساب می‌آمد.

این پروژه ۹۰۰ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد و هزینه‌ای که برای اتمام و تکمیل آن پیش‌بینی شده بود، ۸۰ میلیارد تومان بود. اما اکنون که در سال ۹۶ قرار گرفته‌ایم و تنها یک‌ماه برای پایتختی گردشگری جهان اسلام تبریز باقی نمانده است، هنوز این مسیر به انتها نرسیده است.

طراحی این مسیر در زمان شهرداری عبدالله فتح‌اللهی صورت گرفت. سپس حاجی‌پور دو دوره بعد، متصدی شهرداری تبریز شد و اجرای این پروژه را کلید زد. دوران اصلی اجرای این طرح برمی‌گردد به زمانی که علیرضا نوین در سال‌های ۸۴ الی ۹۲ شهردار تبریز بود.

پروژه‌ای ثمربخش برای خارج‌کردن منطقه محروم تبریز از بن بست

اواخر سال ۹۲ بود که فاز اول این پروژه ۹۰۰ متری به دست نوین، شهردار وقت تبریز افتتاح شد. او در مراسمی که به عنوان افتتاحیه فاز اول پروژه حدفاصل شهرک سفیران امید به میدان فاطمی برگزار شد، گفت: این پروژه جزو مسیرهایی بوده که با هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان، بیشترین بودجه طی ۸ سال گذشته صرف آن شده تا فاصله منطقه کم‌برخوردار فاطمی را با مجاور آن یعنی منظریه به حداقل رسانده، و ساکنین این منطقه از مزایا و ارزش افزوده مسیرگشایی بهره‌مند شوند.

همچنین نوین در طی بازدیدی از پروژه ۴۵ متری کمربند میانی تبریز در همان سال ۹۲، پروژه را ثمربخش در جهت خارج نمودن منطقه محروم و کم‌برخوردار تبریز از بن‌بست عنوان کرده بود.

شهردار اسبق تبریز همچنین اظهار کرده بود: احداث این خیابان در کنارتأثیر شگرفی که در کاهش بار ترافیکی و روان‌سازی آن دارد، موجب برپایی ساختمان‌هایی با استحکام بیشتر و مطابق با اصول فنی و مهندسی‌شده  می‌شود و شهرداری می‌تواند با تغییر کاربری و تعریف کاربری‌های تجاری در بدنه آن درآمدزایی چشمگیری از این محل داشته و نیز با تملک زمینهای خالی اطراف و تخصیص آن‌ها به کاربری‌های فرهنگی و ورزشی، سیمای این منطقه را متحول نماید.

اگر کار کنیم تا یک‌ماه تمام می‌شود!

در همان مراسم، اکبری، شهردار منطقه ۳ تبریز دلیل تاخیر ۱۰ ساله در اجرای این پروژه را، شرایط و روند اجرا و وجود مشکلات توپوگرافی در مسیر اجرای طرح عنوان کرده و گفته بود: این طرح یکی از سخت‌ترین پروژه‌های مسیرگشایی سال‌های اخیر شهرداری تبریز بوده است.

در زمانی که صادق نجفی شهردار تبریز بود، پروژه پیشرفتی به خود ندید و حالا معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز به خبرنگار مهر می‌گوید: اگر واقعا کار شود، پروژه تا یک ماه می‌تواند به پایان برسد.

او علت اصلی تاخیر را مشکل در کمیته فنی ترافیک استان عنوان می‌کند و مدعی می‌شود اگر آن مشکل حل شود، تقریبا کار زیادی نمانده و در مدت کمی می‌توان این طرح را به بهره‌برداری رساند.

شهردار جدید و انتظار پیمودن ره ۱۰ساله

پروژه ۹۰۰ متری در کلانشهر تبریز، ۴ شهردار به خود دیده و هنوز به ایستگاه پایانی خود نرسیده است. این درحالی است که بزرگراه یادگار امام در تهران به طول ۳۰ کیلومتر در عرض ۲ سال ساخته‌شده و بهره‌برداری رسیده است.

کاهش ترافیک بلوار آزادی و بزرگراه شهید کسایی تبریز به وسیله این پروژه، چیزی است که مردم تبریز از ایرج شهین باهر، شهردار جدید تبریز انتظار دارند. البته یک‌ماهه پیمودن ره ۱۰ ساله، کار آسانی بنظر نمی‌آید.

بهنام عبدالهی

30
1

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۱۲ پاسخ

  1. Mehdi گفت:

    این مسیری که با خط زرد مشخص کردین، باید، باید در همه ی نقاط دارای سه باند باشه

    4

    1
  2. Arash گفت:

    مسیرگشایی در تبریز کلا سخت میره جلو نمیدونم مشکل قسمت حقوقی شهرداری هست یا مالی
    این همه پروژه مسیرگشایی تو تمام ۱۰ منطقه مونده و خیلی کند میره جلو
    این مسیر هم که واقعا اوضاعش خوب نیست

    12

    0
    • n گفت:

      اره دقیقا اتفاقا بالاتر از بلوار معلم یا جاویشاوان که طرف باغها میشه میره به سمت میدان اذربایجان خیلی وضعش بده! مخصوصا با اون زاویه مسیر که خیلی وحشتناک هست ! ۴ باند یه هو میشه سه باند! معلومه نتونستن از پس ۱۰۰۰ متر خرید مزین کشاورزی بر بیان واقعا شرم اوره

      5

      0
  3. علی گفت:

    یه پروژه فقط یه پروژه اسم ببرید که تو زمان نجفی تبریز به خودش دید!!! یاد مهندس نوین بخیر که خیابان های رضا نژاد و استانداری و نصر و خرسندی و خادم گمرک و شریفی و خرم دل و ثابتی و … رو به یادگار گذاشت. پروژه های شگرف دیگری مثل فرهنگ سرای الغدیر تو دل شهرک ارم و پارک عباس میرزا و تله کابین و سورتمه و …

    18

    0
  4. تبریز گفت:

    به نظر من بزرگترین خصلت بد در انسان نبود وجدان هستش !!! در کل دنیا
    تو ۱۰سال شهر میسازن نه جاده . میری ادارات همه ی کارمندان خوابالود بی انگیزه همه میگن به من چه. من که آخر ماه حقوقم رو میگیرم . کسی م نیست پیگیر باشه یقه بگیره دنبالش بره
    ایستگاه ۳راه امین مترو مونده ها ۱۰۰ مغازه دار داره چندسالیه خسارت میبینه میدان ساعت راکد موند .اونا تمو نشده اومدن خط ۲ مترو زدن بی نظمی
    موزه ی فرش راکد جاده ی یادگار امام خاکی مساکن مهر معلوم .

    15

    0
  5. ناشناس گفت:

    در مورد سنگ فرش پیاده رو ها جنس سنگی یا ماده ای که در خیابان سربالایی ولیعصر استفاده شده خوب هست بهتره کلا از اونا استفاده کنن

    3

    0
    • ناشناس گفت:

      واقعاً این نظر جای تعجب داره!!! وضعیت سنگفرش پیاده روی سربالایی ولیعصر از جلوی دادگستری تا جایی که کار کردن شاید از دور خوشگل بنظر برسه ولی از نظر فنی واقعاً افتضاحه!!! پیاده رو اصلاً مسطح نیست و لبه سنگها کلاً به پای عابرین گیر میکنه ! پیمانکار و شهرداری باید و باید و باید جوابگوی علت این افتضاح باشن.

      1

      0
  6. ناشناس گفت:

    اقا پویا امیدوارم با پیگیری های شما انشالله و از طریق ارتباطتون با دکتر بابایی اقدم انشاالله ایشون هم پیگیر شن تا این پروژه ی ناقص به اتمام برسه
    با تشکر

    3

    1
  7. اردبیلی گفت:

    مصیبت وارده ناشی از زمین لرزه اخیر در غرب کشور رو به هنوطنان عزیز جان مخصوصا کردهای غیور کشورمون تسلیت و تعزیت عرض میکنم
    اگه میتونید حداقل یه پتو یا بخاری نفتی و چراغ و گاز پیک نیکی و لباس گرم به هموطنامون برسونید .هوا اونجا خیلی سرده و هواشناسی اعلام کرده برودت هوا رو به افزایشه!
    مردم مهربان تبریز جزء اولین کسانی بودن که به یاری هموطنان داغ دیده شتافتن و نیروهای امدادی و محموله های کمک رسانی رو اعزام کردن! دستتون درد نکنه!

    10

    4
  8. مهدی گفت:

    بزرگراه یادگار امام فکر نمی کنم ۳۰ کیلومتر باشد (روی نقشه شاید نصف این باشه). البته با طول خیلی بیشتر از این ۹۰۰ متر قسمت ناتمام کمربند میانی و در زمان کمتری اجرا شده است.

    1

    3
  9. ناشناس گفت:

    واقعا که جای شرمندگیست
    ۹۰۰ متر بعد از ۱۰ سال هنوز تمام نشده است

    2

    0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo