درختانی که قربانی قطار آهنی شهری می شوند

 

 

 بهنام عبداللهی:
  خط دوم مترو تبریز، تاکنون باعث از بین رفتن بیش از ۷۰ اصله درخت شده است و مسئولین شهری علت آن را نداشتن پول کافی برای خرید املاک شخصی جهت احداث ایستگاه عنوان می‌کنند.

به گزارش تبریزمدرن به نقل از مهر، «مترو تبریز نقشه شومی دارد»؛ این را پیرمرد بازنشسته‌ای می‌گوید که هرروز وقتی خسته از بازار برمی‌گشت، خستگی‌اش را در نیمکت‌های بتنی فضای سبز مقابل استانداری آذربایجان شرقی بر جای می‌گذاشت و زیر سایه درختان همیشه سبز کاجش، نفسی تازه می‌کرد.

پیرمرد تنها نیست، هم‌سن و سالانش، تمام آن‌هایی که خط دو مترو تبریز از میان زندگی‌شان می‌گذرد، این نظر را دارند. مترویی که هنوز به راه نیفتاده، چندین و چند اصله درخت را راهی آن دنیا کرده است!

فضاهای سبزی که قربانی قطار آهنی شدند

کارگرانی که قرار بود خط دوم مترو تبریز را بسازند، بجای کلنگ و بیل و…،  تبر به دست‌شان گرفتند. اول درختان پارک حاشیه‌ای باغمیشه، بعد فضای سبز میدان فهمیده، این‌روزها هم کل درختان رفیوژ میانی خیابان عباسی تبریز از بیخ کنده شدند، تا راه باز شود، برای عبور مترویی که قرار است وسیله‌ای باشد برای حمل و نقل عمومی، برای کاهش ترافیک، برای دودشدن هوای دودآلود تبریز…!

چندماه قبل هم فضای سبز روبروی استانداری آذربایجان شرقی که بسیاری از مردم شهر آن را می‌شناختند و روزهای بسیاری خستگی‌شان را در آن پارک کوچک و در سایه درختانش جا گذاشته بوند، نابود شد. چندماه قبل‌تر هم پارک حاشیه‌ای قره‌آغاج با تمام درخت‌هایش، نصف پارک آخونی و… همه از میان رفتند تا مانع عبور قطار شهری تبریز نشوند.

من هم مخالف این هستم که درختان و فضای سبز در جریان ساخت خط دوم مترو از بین بروند و از طرفی دیگر بیش‌ترین فشار در این‌باره روی من تحمیل می‌شود. ۷۰اصله درخت از بین رفته درحالی که بنظر من یک درخت هم نباید آسیبی ببیندباتوجه به آمار استخراج‌شده از سالنامه‌های آماری تبریز، مشهد و اصفهان؛ برای هر تبریزی ۶متر مربع سرانه فضای سبز موجود می‌باشد درحالی که برای هر اصفهانی ۲۵متر مربع موجود است و استاندارد سرانه فضای سبز، ۲۹ متر مربع برای هر فرد می‌باشد.

حالا ساخت و اجرای خط دوم مترو تبریز، در پی خط اول آن که گرد و غبار حاشیه‌ای کمی به پا نکرده بود، به راه افتاده و ساخت ایستگاه‌های آن در نقاط مختلف شهر تاکنون، باعث نابودی فضای سبز و درختان زیادی شده است. درختانی که صدایشان از حنجره مردم درمی‌آید.

شهروندان تبریزی از این موضوع ناراحت هستند و خواستار آن شده‌اند که هرچه زودتر ماجرای نابودی یک به یک پارک‌های تبریز، به یک‌باره به اتمام برسد.

من هم مخالفم!

رئیس سازمان فضای سبز شهرداری تبریز با مردم ابراز همدردی می‌کند: «من هم مخالف این هستم که درختان و فضای سبز در جریان ساخت خط دوم مترو از بین بروند و از طرفی دیگر بیش‌ترین فشار در این‌باره روی من تحمیل می‌شود. ۷۰اصله درخت از بین رفته درحالی که بنظر من یک درخت هم نباید آسیبی ببیند.»

جبران می‌کنیم!

حسن‌زاده به خبرنگار مهر توضیح می‌دهد: «در بحث مترو مسئله این است که ایستگاه‌ها در کجا اجرا شوند و کمیسیون ماده ۵ که استاندار در راس آن است به ما اجازه می‌دهد که از فضاهای عمومی برای ساخت ایستگاه استفاده کنیم به شرطی که به همان تعداد در محلی دیگر درخت بکاریم.»

کاشت درخت‌های جایگزین در مکان‌های دور از شهر و دور از دسترس مردم، هیچ‌وقت زیبایی و کارایی فضای سبز وسط شهر را نخواهد داشتاو قول می‌دهد که نابودی درختان طی یک سال جبران می‌شوند: «مخالف واژه انتقال هستم. بهتر است بگویم تا یک سال در محلی به نام آرپادره‌سی درختانی می‌کاریم و فضای سبز جدیدی احداث می‌کنیم بلکه آسیب‌های رسیده به فضای سبز شهرمان جبران شود.»

مدیرعامل سازمان فضای سبز شهرداری تبریز از مردم دعوت می‌کند که به صورت عینی از کاشت درخت‌های جایگزین دیدن کنند.

کاشت درخت‌های جایگزین در مکان‌های دور از شهر و دور از دسترس مردم، نه ‌تنها نخواهد توانست در پاکسازی هوای تبریز مثمر ثمر واقع شود، بلکه دیگر هیچ‌وقت زیبایی و کارایی فضای سبز وسط شهر را نخواهد داشت.

درختانی که می‌توانستند حال بد شهر را به جان بخرند، جان به جان آفرین تسلیم کرده‌اند!

خط یک مترو تبریز به دلیل اینکه بیش‌تر زیرزمینی بود، چندان مشکلی به وجود نیاورد اما خط دو این مترو دقیقا از بافت فشرده شهر عبور می‌کندبهبود شرایط بیوکلیماتیک در شهر ، کاهش آلودگی هوا، کاهش آلودگی‌های صوتی، جلوگیری از پدیده جزیره گرمایی، افزایش رطوبت نسبی،  تعدیل دما، جذب غبار و ذرات معلق در هوا و کارکردهای روانی، از جمله ویژگی‌های مثبت وجود فضای سبز و درختان در شهرها محسوب می‌شوند.

تبریز در روزهای اخیر به صورت پی‌درپی آلوده‌ترین شهر ایران می‌شود و همین موضوع باعث شده مدارس این شهر ۴روز متوالی تعطیل باشند. هرچند این آلودگی علل متعدد و مختلفی دارد، اما بی‌شک حضور درختان در این آشفته‌بازار آلودگی می‌تواند مسکن خوبی برای شهروندان باشد.

فریدون بابایی‌اقدم عضو شورای شهر تبریز از دلایل نابودی فضای سبز شهر به دست خط دو مترو سخن به میان می‌آورد: «خط یک مترو تبریز به دلیل اینکه بیش‌تر زیرزمینی بود، چندان مشکلی به وجود نیاورد اما خط دو این مترو دقیقا از بافت فشرده شهر عبور می‌کند و همین باعث می‌شود که برای ساخت ایستگاه‌های آن در نقاط مختلف شهر و مکان‌یابی درست و دقیق دچار مشکلاتی شویم.»

«بسوزد پدر بی‌پولی» در ابعادی شهری

او با ناگزیر خواندن شهرداری تبریز از ساخت ایستگاه‌های مترو در فضاهای سبز  به خبرنگار مهر می‌گوید: «شما می‌دانید شهرداری تبریز وضع مالی خوبی ندارد و اگر داشت می‌توانست به جای مکان‌های عمومی مثل پارک‌ها، املاک خصوصی واقع در خط مترو را خریداری کند که این‌همه مورد هجوم و نارضایتی مردم و گروههای حامی محیط زیست نباشیم.»

رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تبریز از مخارج ۴هزار و ۵۰۰میلیاردتومانی خط دو مترو تبریز سخن به میان می‌آورد. او همچنین راه‌حل کمبود پول را پیش‌برد پروژه به صورت مشارکتی عنوان می‌کند. راه‌حلی که عملی نشده، و درختانی که دیگر نیستند.

مترو تبریز هنوز به ایستگاه آخر خود نرسیده است. مترویی که قرار بود روزهای پاک و خبرهای خوب با خودش بیاورد، حالا درختان شهر را می‌برد به دنیایی دیگر؛ به دنیایی که از تبریز دور است. به این فکر می‌کنم که وقتی مترو راه بیفتد، چه صحنه‌های غم‌انگیزی پشت پنجره‌هایش نقش خواهد بست، چه سوت‌های غمگینی خواهد کشید؛ بخاطر تمام مسیری که به بیراهه رفته است.

9
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۱۳ پاسخ

  1. n گفت:

    این اقای حسن زاده میتونه نامزد بیخیال ترین و کم کارترین عضو شهرداری های شهرهای ایران معرفی بشه و به نشان با ارزش این مقام نایل بیاد! اقای حسن زاده حداقل اندازه کمپین درختکاری که اقای پویا قندگر و دوستان بنیادشو گذاشتن کار انجام بدین!این همه امکانات دارین این همه اختیارات دارین!چرا حداقل در پیاده راه ها و پیاده رو ها اقدام به کاشت درخت نمیکنین؟!وقتی در فضای مجازی شما مطرح میکنیم که پارک بزرگ رو همین طور دیمی درخت بکارین تا در اینده اگه اقدامات عمرانی انجام شد جلو بیوفتین! مگه چیتگر تهران به اون عظمت و زیبایی کار خاصی انجام شده؟! کار عمرانی کردن؟توجیه میکنین که نیاز به تصویب شورا و طرح و… داره مرد مومن بگو کارم نیست تمام! حداقل ازین سایت بارها دیدیم در باره پارک بزرگ جلسه گذاشتن تصویب کردن!!!مگه کاشت درخت در پیاده رو ها چقدر سخته؟!توی فصل درختکاری حتی روز درختکاری ما اکیپی به نام اکیپ درختکاری توی شهر نمیبینیم!به جز چند تا ماشین فرسوده با کارگرای زحمت کش که اونم معمولا برای کاشت گل و گیاه موقتی هست میبینیم.اقای حسن زاده بهتر نیست استعفا بدی؟!وقتی نمیتونی در برابر فشار هر کسی دووم بیاری و درختای چندین ساله رو به بهانه های مختلف حذف میکنن بهتره بکشی کنار تا عذاب وجدان بیشتری نگیری بعدا! من الله توفیق

    16

    0
  2. تبریز گفت:

    متاسفانه قربانی باز منافع شخصی شد
    معلوم نیست باسه یه استگاه چند هزار میلیارد بودجه گذاشتن یه چیز سر بسته ایی هستش شفافم نیست
    من ۷۰۰ میلیارد تومان باسه ساخت اون ایستگاه شنیدم چند صد درخت قطع شد خونه های مردم راهش بسته شده خانه ها در حاله شکسته . بی احترامی به حقوق مردم

    9

    0
  3. ناشناس گفت:

    تا ٢٠١٨ و عید نوروز چیزی نمونده اما شهر تبدیل به یک خراب شده ساختمان ها و برج های نیمه کاره فضای سبز تخریب شده اسفالت خیابان ها افتضاح پس مسئولین و شهردار چرا هیچ کاری انجام نمیدن قرار بود ورودی های شهری زیبا سازی بشن قرار بود دروازه استانبول در ورودی غربی شهر ساخته بشه ؟ میدان صاحب اباد قرار بود بازسازی بشه خیابان بازار قرار بود سنگ فرش بشه ؟هتل های زیبا قرار بود ساخته بشن که هیچ خبری نیست پل طبیعت قرار بود ساخته بشه این همه وعده های الکی دروغ واقعا متاسفم

    13

    0
  4. ناشناس گفت:

    سلام پویا جان از هتل شهریار٢ که قرار بود در کنار ائل باغی ساخته بشه خبر دارید ؟؟ و اینکه هتل تبریز پالاس چند درصد پیشرفت داشته ؟

    0

    0
  5. ميثم گفت:

    سلام پویا جان از هتل شهریار ٢ که قرار بود در کنار ائل باغی ساخته بشه خبر دارید؟؟ واینکه هتل تبریز پالاس چند درصد پیشرفت داشته

    0

    0
  6. Arash گفت:

    ما خط دوم نمیخواییم هر موقع پول داشتین ایستگاه تملک کنین اون موقع هط دوم رو شروع کنین فضای سبز یه ذره داریم اونم خط دوم داره عینه لودر نابود میکنه میره
    خط یک عالی بود تو میدان ساعت تملک کردید اگه خط دوم هم پول داشتین شروع میکردین فضای سبز جلوی فرماتداری رفت رشدیه رفت عوض تملک خونه
    یزد از تبریز بیشتر فضای سبز داره گندش در اومد دیگه

    1

    0
  7. ناشناس گفت:

    یکی نیست بگه آخه کودن ،یه درخت چند ساله رو قطع میکنی بعد با کاشت یه نهال که ۱۰ سال دیگه شاید بشه همینی که قطع کردین میخوای جبران کنی؟تازه یه بیشعوری دیگه مثل شما نیاد اونو قطع کنه جای تعجب داره!!
    یه روزایی باغ شهر تبریز تبدیل شده به بتن شهر تبریز ،خوب ابله شهر های اروپایی دارن درخت چند ساله وارد میکنن میکارن تا اکوسیستم شهر بهبود پیدا کنه،اونوقت ما …

    2

    0
  8. یحیی گفت:

    آقا پویا این برنامه دورهمی سری جدید ش دوباره شروع شده وتو دکور برنامه از عکسهای جاهای تاریخی شهر های ایران استفاده شده که متاسفانه باز هم از عکسهای جاهای تاریخی تبریز خبری نیست . باتوجه به اینکه این برنامه خیلی پربیننده است پیشنهاد بدین شهردار یا استانداریا نماینده های شهرمون رایزنی کنند تا تصویری از مکان های تاریخی تبریز همراه با تبلیغ تبریز ۲۰۱۸ در دکور این برنامه گنجانده شود.

    2

    0
  9. آنام تبریز گفت:

    با سلام
    در حالیکه ما هنوز در رویایدپیاده راه شدن خیابان جمهوری هستیم،حداقل فضای سبز آن منطقه یعنی فلکه جلوی بانک ملی تبدیل به پارکینگ شده جناب قندگر لطفا از طریق سایت وکانال اطلاع رسانی کنید سعی میکنم تصویری از محل هم ارسال کنم

    1

    0
  10. امیرم گفت:

    سرانه فضای سبز شیراز در حال حاضر ۲۳ متر مربع میباشد . که با افتتاح پارکهای جدید بیشتر هم خواهد شد .

    1

    1
  11. ناشناس گفت:

    لعنت به سرمایه دارانی که فقط به فکر جیب خودشونن .. با ازیت و آزار کارگران و کارمندان و خانواده هایشان در کارخانجات و صنایع آذربایجان و باب کردن کار شبانه روز و ۱۲ ساعت روزانه از کارگران بیچاره در کارخانجات کار میکشند و حتی از شب تا صبح هم کارخانه را برپا میکنند .. این روال رو دارن در تمامی صنایع ما برپا میکنند که علاوه بر نابود کردن بنیان خانواده ها باعث بیماری های روانی و جسمی بسیار و حتی انقراض نسل مردمی که به این صورت کار میکنند میشود خواهش میکنیم از عوامل این کار در کارخانجات ما گزارشی تهیه کنید که هدفشان از نابودی بنیان خانواده و سلامتی ملت ما چیست …
    اگر هرجایی هم این چنین کسی وجود داشته باشد که به کار روزانه ۱۲ ساعت یا کار شب تا صبح تن بدهد چرا باز هم حقوق ۱٫۵ تا ۲ میلیون را که نمیتوان حتی ۱ نفر را اداره کرد برایش انتخاب میکنند ؟؟ به بهانه قانون کار ؟؟ ننگ به چنین کارفرمایانی واقعا ننگ

    3

    0
  12. Taha گفت:

    دست مسئولین با این مدیریتشون درد نکنه
    مدیران ما به جای تملک فضای سبز برای احداث ایستگاه های مترو ، به تملک ساختمان های بدریخت بپردازند
    من چند وقت پیش گفته بودم که جناب آقای نجفی که اومدن به جای احداث خط ۴ مترو گفتند تراموا احداث خواهیم کرد . گفتم فضای سبز تبریز در مسیر کمربندی ( خیابانهای یوسف آباد – آبرسانی – آزادی – آذربایجان ) که محل احداث خط ۴ مترو هست به کلی با طرح تراموا نابود خواهد شد
    باید شهردار جدید و شورای شهر همون طرح مترو زیر زمینی را در خط ۴ مترو احداث بکنند و تراموا را در مسیر های دیگری ازجمله به جای خط BRT فعلی میدان بسیج تا میدان راه آهن اجرابکنند

    3

    0
  13. Hajinia گفت:

    رونمایی از ناتوانی های شرم آور مدیران ارشد سازمان شهرداری تبریز در زمینه عدم‌ تلاش ایشان از برای گسترش سرسبزی ها در سطح شهر و همچنین عدم نگهداری و صیانت از اندک فضای سبز کلانشهر تبریز در کانال تلگرامی ” تبریزسبز ”

    نشانی کانال تلگرامی تبریزسبز تقدیم شما شهروندان سبزدل و سخاوتمند و سبزاندیش تبریزی 👇

    https://t.me/tabrizsabz

    چشم به راه حضور گسترده شما شهروندان با مرام و سبزدل تبریزی در کانال تلگرامی #تبریزسبز خواهیم بود

    شاد و سبز و سربلند باشید

    1

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo