۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی خط یک مترو تبریز

با توجه به حجم وسیع مسافرت های درون شهری تبریز و ضرورت استفاده از سیستم حمل و نقل ریلی برای کاهش مشکلات ترافیکی این شهر ، سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۷۹ تأسیس ومطالعات امکان سنجی خطوط قطار شهری تبریز در اواخر سال ۱۳۸۰ آغاز شد.  در جلسه بیست و نهم شورای عالی ترافیک شهرهای کشور، احداث خط یک قطار شهری تبریز به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن به طور واقعی از سال ۱۳۸۴ آغاز شد. در جلسه شصت وپنجم شورای عالی ترافیک، در دی ماه ۱۳۸۵ احداث سایر خطوط درون شهری تبریز وخط حومه ای تبریز سهند به تصویب رسید که شامل ۴ مسیر به طول ۷۰ کیلومتر با ۷۰ ایستگاه و یک خط برون شهری از تبریز به شهرجدید سهند  به طول حدوداً ۲۰ کیلومتر است.

به گزارش تبریزمدرن،اصغر باقری فر، سرپرست سازمان قطار شهری تبریز گفت: متروی تبریز به صورت رسمی از ۵ شهریور ۱۳۹۴ با راه‌اندازی فاز نخست خط ۱، در حد فاصل ایستگاه ائل‌گلی تا ایستگاه استاد شهریار و فاز دوم  این خط نیز به فاصله یک ونیم سال  در حد فاصل ایستگاه استاد شهریار تا ایستگاه میدان ساعت به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: برای اتمام هر کیلومتر ساخت مترو با تمامی تجهیزات و تاسیسات و ایستگاه ها حدود ۲۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است.

باقری فر گفت:خط یک به طول ۱۷/۲ کیلومتر با ۱۸ ایستگاه از میدان ائل گلی آغاز واز طریق بلوار شهید باکری و۲۹بهمن، خیابان امام خمینی، چهارراه محققی، باغ گلستان و خیابان خیام به کوی لاله ختم می شود.حدود ۸کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده و با دو دستگاه حفار TBM در عمق حدود ۱۴ الی ۲۵متری کف تونل ، حفاری آن به اتمام رسیده است.

وی افزود:در حال حاضر دو فاز از سه فاز خط یک  تا ایستگاه ۱۱ میدان ایل گولی تا میدان ساعت با یک ایستگاه عبوری به بهره برداری رسیده  و در صورت تامین منابع مالی حدود ۶۵۰ میلیارد تومان ــ  برای اجرای عملیات باقی مانده ابنیه و سویل، مترو سیستم، پله های برقی، آسانسورها و…  ــ انتظار می رود تا پایان سال ۹۷ خط یک قطار شهری تبریز به بهره برداری کامل برسد.

به گفته باقری تاکنون برای خط یک مترو تبریز ۱۵  هزارو ۹۰۰ میلیارد ریال تزریق و  ۲ هزارمیلیارد ریال نیز اوراق مشارکت به فروش رسیده است.

وی گفت:با راه اندازی لاین تونل شمالی خط یک مترو تبریز زمان انتظار مسافر در ایستگاه مترو از  ۳۰ دقیقه انتظار به ۱۷ دقیقه کاهش یافته است .

باقری با اشاره به پیشرفت ۸۰  درصدی عملیات اجرایی خط یک، گفت : ۱۲ رام قطار در خط یک مترو تبریز،   ــ هر رام شامل ۵ واگن است ــ تا این لحظه تأمین شده ودر افق طرح این تعداد ناوگان با بهره برداری کامل خط یک به  ۳۶ رام با ۱۸۰ دستگاه واگن خواهد رسید.

وی درادامه گفت: خط دو ، از طولانی‌ترین خطوط مترو تبریز، به طول ۲۲/۴ کیلومتر است. در حال حاضر  ۸ ایستگاه از ۲۰ ایستگاه آن  در حال احداث بوده وحفاری تونل آن هم تا ۵ کیلومتر انجام شده است.

https://cdn.isna.ir/d/2017/02/15/3/57439817.jpg?ts=1498045331768

به گفته باقری فر خط ۲ متروی تبریزبه طول حدود ۲۲/۴ کیلومتر طولانی ترین مسیر از شبکه ریلی کلانشهر تبریز این خط، شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمین‌های قراملک (کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، محققی، میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و تا میدان شهید فهمیده به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی  و  نهایتاً در میدان بسیج خاتمه می‌یابد

https://khabarban.com/NewsImage/640/14731918

باقری گفت:درحال حاضر برای اتمام خط ۲ مترو تبریز ۳ هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان منبع مالی نیاز است و تاکنون حدود ۲۵۰  میلیارد تومان هزینه صرف شده است.

وی با تشریح مسیر های خط ۳ و ۴ و ۵ مترو تبریز ادامه داد: خط سه مترو تبریز با امتداد شمالی و جنوبی و به طول حدود ۱۵ کیلومتر وشامل ۱۴ ایستگاه از فرودگاه بین المللی تبریز آغاز وبا عبور از میدان بزرگ آذربایجان و خیابان انقلاب، از طریق میدان دانشسرا وخیابان ارتش به پایانه بزرگ اتوبوسهای بین شهری تبریزجنب بزرگراه شهید کسائی ختم می شود. خط چهارمترو نیز با کاربری تراموا و به طول ۱۵/۴ کیلومتر شامل ۱۸ ایستگاه از میدان آذربایجان آغاز و پس از عبور از میدان جهاد (نصف راه)، در مسیر آزادی(کمربندی) از چهارراه آبرسان و چهارراه عباسی عبور کرده و به انتهای خیابان شهید رجایی ختم می شود، از ویژگی های منحصر به فرد این خط که به صورت لوپ طراحی شده،  حلقه اتصالی بین  تمامی خطوط ریلی مترو تبریز است و در نهایت خط ۵ و یا خط حومه متروتبریز سهند نیز در محل ایستگاه ۱۸ با خط یک دارای ایستگاه مشترک بوده وبا عبور از مقابل کارخانه تراکتور سازی به سمت شهر جدید سهند ادامه خواهد یافت.

https://media.mehrnews.com/d/2015/08/27/3/1810923.jpg

12
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۵ پاسخ

  1. ناشناس گفت:

    آیا بهتر نبود سازمان قطار شهری تمام سعی خود رو در ابتدا برای تکمیل خط یک میکرد و بعد از افتتاح کامل یعنی از ائل گلی تا لاله با تمامی ایستگاهها به سراغ خط دو میرفت الان پول ندارند پله برقی های ایستگاههای افتتاح شده رو بزنن چند صد میلیارد تومن برا خط دو هزینه میکنن ایستگاه مرکزی تبریز یعنی ایستگاه محققی رو از سال ۹۰ شروع کردن هنوز هیچی به هیچی پول ندارند فضای ایستگاه رو تملک کنن با کارگرها که صحبت میکردم میگفتن الان ۶ ماه هست حقوق نگرفتن و سازمان میره سراغ خط دو ! در نهایت کار عاقلانه اینه که یه خط رو به صورت کامل افتتاح کنند و در آمد زایی کنند و بعد برن سراغ خط دو

    27

    0
    • ناشناس گفت:

      اگر برای خط دو هزینه نمی شد ویا در برنامه قرار نمی گرفت. اندک منبع مالی که از دولت می رسید به شهرهای دیگر که خط دوم را شروع کرده بودند می رسید. وگرنه همه می دانند که بهترین راهکار همان فرمایش شماست. ولی با این کار بودجه شهر تبریز به شهرهای دیگر انتقال می یافت.

      0

      0
  2. Arash گفت:

    تا پایان ۹۷ امیدوارم تموم شه والا هنوز ایستگاه راهنمایی تموم نشده ابرسان مونده اینارو حل کنن فعلا

    8

    0
  3. ... گفت:

    مترویی که نیم ساعت باید بشینی بیاد، روز های تعطیل هم که تعطیله، بقیه روز ها هم ظهر بازش میکنن چند ساعت بعد میبندن، وضعیت ایستگاهاش هم نگیم بهتره !
    این مترو سراسر سرکاریه

    11

    3
  4. میمردی به جای نوشتن ائل گلی به شاه گلی . پس معلومه که آدم درست و حسابی نیستی. در سایه ی امثال شما آدم های خائن معلومه که شهر پیشرفت نخواهد کرد .

    1

    0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo