گزارشی از موافقان مخالفان حذف میادین تبریز؛ حاشیه های حذف میادین تبریز به صحن شورا رسید

میدان های شهری که به عنوان یکی از المان های اساسی و تشکیل دهنده ترافیک شهر و پایه های سیستم حمل ونقل هستند ازعملکرد اصلی خود برای ایجاد سهولت و ایمنی در حرکات داخلی در محل؛ فاصله گرفته اند.

به گزارش تبریزمدرن؛ در یک تعریف اجمالی می توان گفت، میدان تقاطعی است که مسیرهای منتهی به آن یکدیگر را قطع نمی کنند بنابراین تمام حجم ترافیک حول جزیره مرکزی به یکدیگر متصل می شود که با بالا رفتن حجم ترافیک کارایی آن به تدریج کاهش می یابد .
در طراحی سیستم ترافیکی، میدان هدف اصلی تامین حرکت ایمن برای انواع وسایل نقلیه عبوری از محدوده تقاطع با حداقل تاخیر است. مزیت عمده میادین این است که در شرایط غیر اشباع وسایل نقلیه با تاخیر کمتری نسبت به تقاطح چراغدار  حرکت می کنند این در حالی است که زمان ایجاد ترافیک مزیت به سرعت از بین می رود.
از این رو پس از اخذ آمار ترافیک عبوری از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری و برداشت مشخصات هندسی تقاطع ها ظرفیت و تاخیر در میدان  به دست می آید و جهت امکان سنجی ایجاد و یا حذف انواع میادین در شبکه معابر شهری تصمیم گیری می شود.
از آنجا که در شبکه حمل و نقل شهری تقاطع ها از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند در تحقیقات ذکر شده به مطالعه در زمینه بهبود وضعیت ترافیکی در تقاطع ها پرداخت می شود و تصمیم گیری جهت تعیین کاربرد میدان یا چراغ راهنمایی در تقاطع صورت می گیرد.
تحقیقات نشان  داده است که مشکل افزایش ترافیک در میادین  به علت عدم وجود فضای کافی برای این حجم تردد در معابر اطراف میدان است که سبب ایجاد صف و همچنین ایجاد تداخل در مسیر شرقی غربی و بالعکس می گردد و تأخیر زیادی را برای خودروهای عبوری از این تقاطع وارد می‌ کرد.

در سال های اخیر، تبریز با توجه به افزایش استفاده از خودروهای شخصی شاهد افزایش ترافیک بوده است و حذف میادین به عنوان راهکاری برای حل این مشکل توسط شورای ترافیک معرفی شده است اما شنیده ها حاکی است، در برخی خیابان ها  شهروندان بعد از حذف میدان نارضایتی ها خود را اعلام کردند تا جایی که این موضوع به صحن علنی شورای اسلامی تبریز نیز رسید.
این موضوع  با حذف میدان خیابان خیام در منطقه ائل گلی شدت گرفت و شهردار تبریز با حضور در صحن علنی شورا به الزام اجرای مصوبه شورای ترافیک اشاره کرد  و گفت: پروژه فلکه خیام در این شورا تصویب شده است.
ایرج شهین باهر، با بیان اینکه این پروژه هنوز تکمیل نشده است و بعد از تکمیل باید در خصوص نتایج حاصل از تغییرات نظر داد، افزود: نزدیک بودن تابستان سبب افزایش پیک ترافیک در جاده ائل گلی  شده این  ترافیک باعث هدر رفت زمان و اذیت شهروندان می شود.
در ادامه این جلسه، موضوع ساماندهی میدان صاحب آباد که در امتداد خیابان دارایی  قرار دارد نیز مطرح شد و شهین باهر در این خصوص به اهمیت احیا میدان صاحب آباد اشاره کرد و اذعان داشت: این میدان که الگوی میدان نقش جهان اصفهان است را احیا کنیم تا کاری ماندگار و اساسی در تبریز انجام داده ایم.
علی رغم نظر شهردار تبریز، سونیا اندیش نائب رئیس شورا در خصوص موضوع مطرح شده پیرامون ساماندهی میدان صاحب آباد که ممکن است منجر به از میان رفتن میدان ساعت شود، گفت:  اگر قرار باشد این پروژه  به قیمت نابودی میدان ساعت ساماندهی شود، هویت این شهر از بین می رود.
‎وی با بیان اینکه این امر کاملا نادرست است، خواستارِ حذف این بند شد و اظهار کرد: پیشنهاد می کنم ردیف مربوط به ایجاد میدان بزرگ در بلوک خاقانی که میدان ساعت هم جزو آن است حذف گردد.
‎وی با اشاره به اینکه این خیابان، با عنوان «ساعات قاباغی» شناخته می شود، اذعان داشت: تغییر در ساختار میدان ساعت ، تعدی بر هویت فرهنگی تبریز است.
فرج قلی زاده از دیگر اعضای شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص گفت: احیای پروژه صاحب آباد تبریز بسیار مهم است اما با اعتبار چهار میلیارد تومانی پیش بینی شده برای آن، کار چندانی برای آن صورت نخواهد گرفت!
این گزارش حاکی است، میدان ها به لحاظ ترافیکی باعث نظم بخشیدن به جریان عبوری و عدم بوجود آمد گره های ترافیکی می شوند و با کاستن سرعت باعث افزایش ایمنی می شوند اما باعث افزایش تأخیر و به وجود آمدن صف در زمان های اوج ترافیک در شهر می شوند که این عیب منجر به ترجیح داد مسئولان امر به حذف میدان ها می شود ، از طرفی برخی از میادین شهر تبریز هویت فرهنگی شهر را بدوش می کشند و حذف انها حتی به قیمت کاهش ترافیک شهری ممکن است تباعات دیگری داشته باشد.

گزارش از گلناز پورنامی

12
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۴ پاسخ

  1. tebriz گفت:

    خدمت عضو بی اختیار و نفوذی شورای شهر تبریز خانم اندیش ……. شما اگه نگران هویت فرهنگی تبریز هستید برین اسمهای جعلی و مغایر با فرهنگ و هویت تبریز را از روی کوچه ها و خیابانهای تبریز بردارین و اسمهای اصلی و قدیمی محلات تبریز را برگردانید .
    شما اگه نگران هویت تبریز هستی بجای نوکری برای این و آن و این حزب و آن حزب برو و اعتراض کن و بگو چرا داشته های فرهنگی تبریز و آذربایجان را میدزدند و جعل میکنند به اسم تهران و اصفهان و ……. بعنوان مثال جعل عنوان فرش تبریز به عنوان جعلی پرشین کارپت !!!!!؟؟
    شما اگه نگران هویت تبریز هستی برو و اعتراض کن که چرا اجرای سنتهای اصیل آذربایجان مثل رقص آذربایجانی و اجرای عاشیقهای آذربایجانی با محدودیت و ممنوعیت مواجه شده !!!!؟؟؟
    شما اگر نگران هویت تبریز هستی برو یه سر به ارک بدبخت و مظلوم تبریز بزن ، برو یه سر به وضعیت مقبره الشعرا بزن ، برو یه سر به وضعیت آثار تاریخی و فرهنگی تبریز بزنید …….
    دیگر دوران دورویی و عوام فریبی نیست ، با این حرفهای مسخره و مذخرف بجایی نمیرسید ، کاری نکنید که خیانتهایتان به تبریز و آذربایجان و مردم بیشتر از این آشکار شود ، وگرنه بیشتر رسواتر خواهید شد ……
    شما به نوکری حزب و رنگ بنفش و سبزتان ادامه دهید و درباره فرهنگ و هویت آذربایجان افاضه فضل نفرمایید ….. چون یه فرد خودفروخته و بی اختیار و نوکر نمیتواند از فرهنگ آذربایجان دفاع کند …… شما برین یه چند تا لوح تقدیر درست کنید و به اسم مردم به این آن بدهید ….. بدبخت خائن

    8

    4
  2. Aydin گفت:

    میدانها و نمادهای شهری جزوی از هویت شهری و فرهنگی هر شهخری هستند و به هیچ وجه نباید از بین برده و نابود شوند ، از بین بردن میدانهای شهری ، چه میدانهای جدید و چه قدیمی کاری کاملا غلط است و دیگر نباید تکرار شود .
    میدانهای قدیمی و مخصوصا صاحب آباد هم حتما باید احیا شوند و مخالفان با احیای میدان صاحب آباد احمق و کم فهم هستند .
    خانم اندیش شما برو یه لوح تقدیر دیگه به کلانتری بخاطر توهین به تبریز بده و با انگشتر بنفشت خوش باش و با این مسایل کار نداشته باش وگرنه جوابتو میدیم . Cry Cry Mad Mad Confused Confused Thinking

    7

    1
  3. تبریزلی گفت:

    یک سوال از مسئولین شورای ترافیک تبریز : برای نمونه سال ۱۳۸۸ فلکه زیبا و رویایی دانشگاه را کوبیدید و نابود کردید و در فرهنگی ترین نقطه شهر بجای میدان یک چهارراه بدریخت و نامناسب ساختید ، اما آیا از ترافیک سرسام آورد آن محدوده کاسته شد !!؟؟؟؟

    تنها مشکل راه بندان های سرسام آور با کاسته شدن از شمار بی حد و اندازه خودروها مرتفع می شود ، اگر توانایی دارید (؟) کاری کنید که دیگر به تعداد بی شمار خودروها افزوده نشود و از سویی دیگر از خودروهای بی اندازه شهر تبریز کاسته شود – این تنها راهکار مناسبی است برای حل معضل فراگیر راه بندان در سرتاسر کلانشهر تبریز

    1

    0
  4. تبریزلی گفت:

    یک سوال از مسئولین شورای ترافیک تبریز : برای نمونه سال ۱۳۸۸ فلکه زیبا و رویایی دانشگاه را کوبیدید و نابود کردید و در فرهنگی ترین نقطه شهر بجای میدان یک چهارراه بدریخت و نامناسب ساختید ، اما آیا از ترافیک سرسام آورد آن محدوده کاسته شد !!؟؟؟؟

    تنها مشکل راه بندان های سرسام آور با کاسته شدن از شمار بی حد و اندازه خودروها مرتفع می شود ، اگر توانایی دارید (؟) کاری کنید که دیگر به تعداد بی شمار خودروها افزوده نشود و از سویی دیگر از خودروهای بی اندازه شهر تبریز کاسته شود – این تنها راهکار مناسبی است برای حل معضل فراگیر راه بندان در سرتاسر کلانشهر تبریز – همین وبس

    0

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo