حرکت لاک پشتی قطار شهری تبریز؛ ۱۷ سال از ائل گلی تا ساعت قاباقی!

 

افراد مختلفی با نگاه های متفاوت در این چند سال اخیر مسئولیت اجرای پروژه قطار شهری تبریز را به دست گرفته اند ولی همگی متفق القول در یک جا، هم صدا هستند و آن هم عدم اختصاص بودجه مناسب برای اجرای این پروژه مانع تحقق اجرای وعده هایی شده که مدیران به مردم دادند.

 

 

 

 

 

از اوائل قرن ۲۰ میلادی واژه جدیدی به انواع و مختلف صنعت اضافه شد و به طور سریع, مورد توجه دولت ها و ملت های مختلف قرار گرفت.با وسعت یافتن  شهرها و پیدایش  شهرهای بزرگ نیاز به حمل و نقل عمومی شدیدا احساس شد و روز به روز میزان استفاده آن افزایش یافت چرا که هم ارزان بود و هم قابل استفاده برای همه. حمل و نقل عمومی همپای توسعه جوامع از کالسکه  و قونقا و اتوبوس خط واحد به مترو و مونوریل رسید.

 ۱۷ سال برای عدم تحقق یک وعده

در ایران هم ، دولت موسوم به سازندگی استارت راه اندازی قطار شهری را پایتخت زد. پروژه ای که با تاخیری ده ساله در ۵ کلانشهر دیگر کشور در دستور کار قرار گرفت. که امروز  تهران، کرج، اصفهان، شیراز و مشهد از جمله شهر های هستند که بخشی از حمل و نقل عمومی خود را از طریق قطار شهری انجام می دهند.

تبریز نیز از جمله شهر هایی بود که با وجود  کلنگ زنی پروژه مترو پس از تهران با گذشت بیش از ۱۷  سال از زمان آغاز آن فقط یک خط  آن هم به طور ناقص عملیاتی شده است.

 عدم تحقق بودجه مشکل ساز می شود

با وجود ادعاهای مسئولین دولتی در تخصیص بودجه مترو تبریز در سالهای اخیر، تاخیرها در پرداخت این گونه ردیف بودجه خود معضلی برای قطار تبریز شده است. از طرفی پورمهدی معاون قبلی عمرانی استاندار مدعی پرداخت های مناسب دولت یازدهم در کمک به مترو تبریز بود که شاه بیت سخنان شهردار سابق تبریز و معاون امروز وزیر صنعت در خصوص پروژه قطار شهری تبریز بی توجهی دولت به این پروژه حیاتی بود. البته مسئولین دولت مدعی هستند که بیش از دولت های قبلی به این پروژه بودجه اختصاص داده اند.

۶ ماه تاخیر برای تحقق وعده ی آقای سخنگو 

در حالی که سال ۹۵ انتقادات از  تاخیرات در راه اندازی مترو تبریز به اوج رسیده بود که نوبخت معاون رئیس جمهور در تیرماه همان سال وعده داد که مترو تا شهریور به میدان ساعت می رسد وعده ای که که البته با ۵ ماه تاخیر در ۲۲ بهمن اجرایی شد!

  مناظره نوین و نجفی در مترو

مترو تبریز جدای از مشکلات تخیص بودجه  ای محل منازعه شهرداران تبریز هم بوده است جایی که نوین و نجفی شهرداران قبلی تبریز در این خصوص به مناظره رسانه ای در این خصوص پرداختند.

خاک خوردن تجهیزات ساخت مترو در گمرک

مشکلات بودجه ای تبریز به تجهیزات هم کشیده شده تا جایی که برخی خبرها حاکی از آن تجهیزات خریداری شده این پروژه به دلیل مشکلات ترخیص ماه ها در گمرک روی زمین خاک می خورد!

دعوای دولت و شهرداری بر سر مترو همچنان ادامه دارد

حالا پس از سالها که دیگر نه خبری از نوین هست و نه نجفی و نه حتی پورمهدی، اما دعوای شهرداری و دولت برای تکمیل این پروژه همچنان ادامه دارد شهین باهر شهردار فعلی تبریز هم با انتقاد از دولتی ها در این خصوص می گوید: سایر شهرها برای تکمیل مترو از تسهیلات دولتی استفاده کردند در حالی که مترو تبریز از این موضوع محروم بود استاندار هم از اختصاص ۳۷ میلیارد در بودجه ۹۷ برای مترو تبریز خبرداد که وعده ی تحقق این بودجه را داد.

شورای پنجم تبریز مدیر عامل جدیدمترو  را دست پر برای تحقق وعده ها راهی می کند

شورای شهر تبریز امروز هم با فاینانس ۴۲۰ میلیون دلاری برای خریداری تجهیزات مورد نیاز برای تمامی ۲۲ کیلومتر پروژه  خط دو و اتمام ۱۰ کیلومتر مانده خط یک موافقت کرد.همچنین بر اساس مصوبه شورا مقرر شد که ۱۲ کیلومتر مابقی از محل اعتبارات دولتی همچون صندوق توسعه ملی تکمیل شود. شورای شهر لایحه‌ای دیگر مبنی بر افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی سهم شهرداری تبریز از محل فروش اوراق  مشارکت برای خط یک مترو تبریز را نیز تصویب کرد. بدین ترتیب شورای شهر که پیش از این هم با موافقت برای اخذ وام ۱۰۰ میلیاردی برای مترو، مولوی مدیر عامل جدید سازمان قطار شهری را دست پر برای تحقق وعده های که داده راهی کردند. وعدهایی از رسیدن خط یک به ایستگاه سه راه امین تا شهریور و اتمام خط یک تا پایان سال جاری.

آیا وعده ی مدیران فعلی محقق می شود؟

افراد مختلفی با نگاه های متفاوت در این چند سال اخیر مسئولیت اجرای پروژه قطار شهری تبریز را به دست گرفته اند ولی همگی متفق القول در یک جا، هم صدا هستند و آن هم  عدم اختصاص بودجه مناسب برای اجرای این پروژه مانع تحقق اجرای وعده هایی شده که مدیران به مردم دادند و امروز آن مدیران نیستند ولی وعده های تحقق نیافته شان برای مترو تبریز همچنان بر روی زمین مانده است. حال امیدواریم با این دور خیزی که مسئولین برای مترو تبریز کرده اند شاهد تحقق این وعده ها باشیم.

گفتنی است قطار شهری تبریز به طول ۶۰کیلومتررسمی و ۱۰۰کیلومتر غیر رسمی،  قرار است در  ۵ خط(۴ خط اصلی و ۱ خط حومه)مسیر های مختلف شهر تبریز را به یکدیگر ارتباط دهد،  عملیات مطالعات آن در سال۱۳۸۰ آغاز شد و در سال۹۴ بخشی از خط یک گشایش یافت.  در حال حاضر فازهای اول و دوم خط قطار شهری تبریز، به طول۱۱ کیلومتر از ایستگاه ائل گولی تا میدان ساعت در حال بهره برداری است.

منبع : تبریزبیدار

8
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۳ پاسخ

  1. ناشناس گفت:

    مسئولان ما برای اینکه همه اقشار و همه شهرها را راضی نگه دارند همه پروژه ها را با هم کلنگ زنی می کنند و بعد شروع به تزریق قطره چکانی بودجه به این پروژه ها می کنند گاهی به یک شهر و یک پروژه و گاهی به پروژه ای دیگر حالا کاری نداریم به یک پروژه بودجه زیاد تخصیص می دهند و به دیگری کمتر . اگر به همه پروژه ها بودجه زیاد تعلق بگیرد از توان دولت خارج می شود و اگر مساوی و کمتر صدای افراد زیادی بلند می شود مسئولان به صلاحدید خودشان ترجیح می دهند صدای آنهایی بلند شود که صدای بلندی ندارند.

    2

    0
  2. Arash گفت:

    بابا خط یک تموم شه خیلی مشکلات حل میشه و کمی به ترافیک کمک میکنه با این نواقص خط یک مترو هیچ فایده ای ندازه

    2

    0
  3. ... گفت:

    کلا واحد حمل و نقل شهری تبریز خیلی بی در و پیکره
    در شهر هایی مثل تهران قانونی مقرر شده که تبلیغات سطح اتوبوس های شهری از پنجره بالاتر نیاد تا آزار دهنده نباشه، اما همچنان توی تبریز شاهد رنگاری تمام و کمال اتوبوس ها هستیم!
    از قیمت بهای حمل و نقل عمومی کن دیگه نگم براتون
    یه عده نشستن، هر وقت دلشون میخواد قیمت میبرن بالا، هی میبرن بالا
    کسی هم نیست جلودارشون باشه شکایت کنه بگه اخه برادر من همین دو ماه پیش قیمت هارو بالا برده بودید اخه ؟!!!
    تاکسی های تبریز هم عالمی دارن واسه خودشون، از وقتی کرایه ۶۰۰ تومن تا ۹۰۰ تومنه هزار تومن کرایه میگیرن چون بقول مودشون پول خرد ندارن، وقتی میشه ۱۱۰۰ تومن هم ۱۵۰۰ تومن میگیرن 😂😂😂
    کی به کیه بابا…. بعد شما تو فکر مترویی؟

    پ‌ن: اصلا کاری هم نداریم بی آر تی تو تهران همیشه ۲۴ ساعته کار میکنه، اون وقت اینجا حتی تو ماه رمضون که شبا مردم اکثرا بیرونن بی آر تی از افطار به بعد جمع میشه 😀

    2

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo