مقایسه مشکل ترافیک کلانشهرهای کشور

یکی از معضلات کلانشهر ها در جهان که در سطح کیفی زندگی شهر تاثیر گذار می باشد بحث ترافیک موتوری در مسیر های عبور و مروری آن شهر می باشد.
البته این معضل در شهرهای پیشرفته و بزرگ جهان از سالیان گذشته و طی فروش بالای وسایل نقلیه پیش بینی شده و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است و طی این تحقیقات و بررسی ها راهکار های مختلفی برای حل این معضل ایجاد شده است.
علل مختلفی مثل
– [ ] سیاست های افزایش جمعیتی
– [ ] رشد شهر نشینی
– [ ] بزرگ شدن شهرها و تبدیل وسایل نقلیه به ضرورت های زندگی
این موارد از دلایل اصلی افزایش ترافیک در مسیر های ارتباطی شهرهای ایران شده است که این افزایش ترافیک در کلانشهرها بیشتر به چشم می خورد.
از بهترین راهکار های کنترل و مدیریت این افزایش ترافیک استفاده از تجارب موفق کلانشهرهای بزرگ جهان در این زمینه می باشد فلذا هر کدام از کلانشهر ها با الگو گیری ، بومی سازی و با در نظر گیری تفاوت های جغرافیایی بتواند از این تجربیات به بهترین نحو استفاده کند با الطبع به نتیجه ی مطلوب تری خواهد رسید.
در بررسی کلانشهر تبریز طی سالیان اخیر رشد بسیار سریع ترافیک در مسیر ها را شاهد هستیم که با گشت و گذار در ساعات عصر در سطح شهر به این موضوع پی میبریم شدت افزایش ترافیک طی ٢-٣ سال اخیر کاملا در نظر شهروندان محسوس می باشد و افزایش تصادفات این موضوع را تصدیق می کند؛ بزرگراه شهید کسایی تبریز از این منظر در رتبه ی اول قرار دارد و تبدیل به قتل گاهی شده است ، البته این مسیر بسیار پرتردد است و بروز این حوادث کاملا طبیعی است شرایط حال حاضر این بزرگرراه بحرانی است و لزوم اقدام جدی را می طلبد.
در تصاویر زیر برای عینی کردن این مسئله با استفاده از ابزارهای اینترنتی ترافیک کلانشهرهای ایران مقایسه شده است.
این تصاویر در تایم  عصر در یک روز کاری گرفته شده است.

از علل بیشتر بودن ترافیک تبریز می توان به موار زیر اشاره کرد:
– [ ] تمرکزگرایی شدید در تمامی زمینه ها اداری – تجاری – مسکونی – درمانی مرکز شهر
– [ ] تراکم فروشی شهرداری در مرکز شهر
– [ ] متراکم بودن شهر تبریز به دلایل جغرافیایی و تمایل به بلند مرتبه سازی
– [ ] نبود بزرگراه های شمال به جنوب در تبریز
– [ ] عریض نبودن خیابان های مرکزی

نویسنده: شایان قلی وندان

10
1

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۶ پاسخ

  1. مهدی گفت:

    وضعیت ترافیک شیراز از بقیه بهتره که دلیلش یکی عریض تر بودن راه های شیراز نسبت به بقیه ی کلانشهر ها هست البته این مسئله از قدیم هم وجود داشته مثلا بولوار کریم خان زند که در مرکز شیراز قرار داره ۳۰۰ سال پیش ساخته شده و ۸ تا لاین رفت و برگشت داره همون اول هم عرضش زیاد بوده و به اندازه ی الآنش بوده. حالا شما واسه اون موقع حساب کنید که چه راه عریضی بوده و دیگری عملکرد عمرانی شهرداری شیراز در چند سال اخیر.
    بطوریکه بیشترین حجم پروژه های عمرانی هم بعد از تهران در شیراز انجام شده.

    چند تا پروژه ی شاخص شهرداری شیراز رو معرفی می کنم:
    -بزرگراه کوهسار مهدی: بطول ۱۸ کیلومتر، با ۲۰ پل و ۲۶۰۰ متر تونل (هزینه بیش از هزار میلیارد تومان)

    -بزرگراه حسینی الهاشمی: با ۸ پل بزرگ (هزینه ی ۱۵۰ میلیارد تومن. البته تورم رو هم باید در نظر گرفت. افتتاح پروژه حدود ده سال پیش بوده)

    -خرید ۲۸۶ دستگاه اتوبوس شهری که اخیرا انجام شد و بزرگترین حجم خرید اتوبوس شهری در ایران بحساب میاد حتی اتوبوسرانی تهران هم چنین حجمی خرید نداشته. در افتتاح خط مترو هم شیراز با اینکه سومین شهر مترو دار ایران هست اما به نسبت بودجه های دولتی و ملی که به مترو مشهد بعنوان شهر زیارتی و تهران بعنوان پایتخت اختصاص داده میشه سرعت خوبی داشته. تراموا هم بهمن ماه امسال با اتمام مطالعات وارد فاز اجرایی میشه همچنین ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید هم قرار هست خریداری بشه.

    – تقاطعات چند سطحی بزرگ (که بعد از تهران بیشترین تقاطع های چند سطحی کشور در شیراز ساخته شده)
    -بزرگترین تقاطع شیراز امسال افتتاح میشه با ۵ کیلومتر عملیات پلسازی بنام تقاطع گلشن.

    -تونل بزرگ سعدی (علاوه بر اینکه طولش زیاد هست فکر می کنم جزو سه تونل عریض جهان و عریض ترین تونل ایران هست)

    -تونل زند (بیست سال پیش که ساخته شد با طول یک کیلومتر بزرگترین تونل شهری کشور بود)

    زیرگذر ۲/۵ کیلومتری گلستان که افتتاح شده اما یک پل یک کیلومتری روی اون قرار خواهد داشت که هنوز ساخته نشده.

    مجموعه پلهای پنجگانه ی رودکی

    -بزرگراه مولوی: با ۵ پل-بزرگراه چمران-بزرگراه مهدیه-بزرگراه امام خمینی -بزرگراه نوبهار-بزرگراه کنارگذر شمالغرب شیراز
    و…

    10

    16
  2. Arash گفت:

    ایا رییس سازمان ترافیک با ماشین خودش کل شهر رو گشته تا درک کنه نفاط مورددار و اصلاح نشده رو؟؟
    تبریز خیلی خیلی ضعیفه سازمان ترافیکش
    محل هایی که باید اصلاح هندسی شه کع اینا پول زیاد لازم نیست واسع اجراش ولی سازمان ترفیک بیخیال شده
    ۱ جاده باسمنج ۳ راهی اذری
    ۲چراغ راهنمایی در فلکه قایم یاغچیان
    ۳ اصلاح دوربرگردان بلوار شفیع زاده
    ۴اصلاح ورودی جاده شاهگلی
    ۵ اصلاح سه راهی گلگشت
    و ……..که اینا واقعا خیلی واضح هستند

    5

    0
  3. MASOUD گفت:

    یکی از اساسی ترین مشکلات ترافیک شهر تبریز افتتاح نشدن کمربندی جنوبی تبریز است

    3

    0
  4. Arash گفت:

    مردم تبریز باید به خاطره کم عرض بودن خیابون ها تا حدامکان کم دوبله پارک کنن از یه طرفم شهرداری اصلا برای محل های درمانی مخصوصا هیج پارکینگی در نظر نگرفته و۹۰ درصد بیمارستان های تبریز پارکیتگ ندارن و باعث ترافیک خیابون ها میشن

    3

    0
  5. فرات تبریزلی گفت:

    سلام
    به راحتی میشد با اتصال اتوبان کسایی به انتهای پادگان ارتش و عبور از خیابان ارتش با تملک فضای بین ارتش تا حاج جبار نائب و احداث یک تونل با شروع تونل بعد از چهارراه باغشمال و از زیر میدان ساعت و بازار سرپوشیده و ششگلان و اتمام تونل در محدوده سربازشهید و اتصال به اتوبان پاسدارن یک بزرگراه شمال به جنوب بی نظیر در مرکز شهر جانمایی کرد.

    1

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo