مسیرگشایی های شهری، پروژ ه های راه گشای شهردار شهرساز تبریز

مسیرگشایی های شهری پروژ ه های راه گشای شهردار شهرساز تبریز

انسان محوری و شهروند محوری ارکان اصلی نظام برنامه ریزی شهری می باشند و در گذشته از نظام برنامه ریزی شهری ایران حذف شده به طوری که در سه دهه اخیر توجه به کالبد شهری به جای انسان محوری بیشتر مورد توجه برنامه ریزان شهری قرار گرفته است و تمرکز به کالبد شهری موجب تنزل کیفیت زندگی پس از سالها در شهرها شده است.

نادیده گرفتن حلقه انسان محوری و محله محوری که به عنوان اصل اساسی برنامه ریزی شهری محسوب می شود منجر به پدیدار شدن ساختمان هایی در عرصه شهر شده که به دلیل نداشتن کیفیت لازم زندگی نیازمند طرح های بازنگری شهری هستند. اما فاکتور اصلی که در برنامه ریزی شهری نیازمند طرح های بازنگری شهری هستند، در برنامه ریزی شهری سال های اخیر به آن بی توجهی شده است.

یکی از این عوامل، ایمنی و تاب آوری ضعیف ساخت و سازهای شهری است که منجر به پدید آمدن بافت های فرسوده در نقاط شهری شده است. در این میان توجه به پیشرفت های تکنولوژی و صنعت سبب توجه بی رویه جمعیت به نقاط شهری و بر هم خوردن تعادل اجتماعی و محیطی به خصوص در بافت های قدیمی و فرسوده شده است.

توجه به بافت های فرسوده و قدیمی و رفع ناپایداری و بازنگری ساخت و ساز آنها به موضوع جدی و محوری شهرها تبدیل شده است. شهرداری تبریز نیز در صدد رفع و گره گشایی بافت های ناکارآمد و فرسوده ای است که طی فرایند  طولانی شکل گرفته و به لحاظ ساختاری و عملکردی دچار کمبود شده اند و جوابگوی ساکنین نیستند. این موضوع با برنامه های مسیر گشایی در صدد رسیدگی به این مناطق در نظر گرفته شده است.

از اهداف در نظر گرفته شده برای این سیاست شهرداری می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

تشویق و ترغیب شهروندان برای نوسازی بافت های فرسوده

افزایش توان اقتصادی مردم منطقه و افزایش انگیزه جهت ساخت و ساز

افزایش در آمد شهرداری ها با صدور پروانه های ساخت در اجرای پروژه های مسیر گشایی (هدف اصلی به دلیل مشکلات مالی شهرداری ها)

ایجاد معبر برای مواقع بحران

رفع مشکل ترافیک منطقه

ارتقا شرایط کیفی زندگی در سکونت گاهها

از طریق مقاوم سازی و ایمن سازی ساختمان ها

توسعه و بهبود زیر ساخت های شهری از جمله سیستم فاضلاب

ایجاد فرصت شغلی جدید و …

با توجه به موارد ذکر شده مسیرگشایی های زیادی در داخل شهر انجام شده و تعدادی نیز به پایان رسیده و مسیرگشایی های جدیدی نیز در بودجه بندی سال آینده پیش بینی شده است. در این بخش، به دو نمونه از مسیر گشایی ها که انتظار می رود تا پایان سال به اتمام برسند اشاره می کنیم.

مسیر گشایی خیابان ارک؛

پس از تملک و تخریب املاک باقی مانده در قسمت شمالی خیابان ارک شاهد به نتیجه رسیدن مسیر گشایی خیابان ارک شدیم. این خیابان در هسته مرکزی شهر در ضلع غربی مصلی و منطقه پر ترافیک قرار گرفته و امید واریم پس از اتمام پروژه شاهد کاهش بار ترافیکی در این نقطه از شهر باشیم.

این پروژه هم اکنون در مرحله تراکم خاک و کف سازی پیاده رو به اتمام رسیده است و به گفته شهردار با در نظر گرفتن اولویت انسان محوری در بافت مرکزی شهر تصمیم بر آن است این خیابان سنگ فرش شده تا در آینده با گسترش حمل و نقل عمومی این مسیر به پیاده راه تبدیل شود.

مسیر گشایی امتداد خیابان ارتش؛

مسیر گشایی امتداد خیابان ارتش با ارک متفاوت بوده و این مسیر گشایی در یک فضای باز صورت گرفته است. هدف از این طرح، انتقال پادگان ارتش از مرکز شهر و مسیر گشایی این خیابان است. سه دلیل مهم برای هدف گذاری این پروژه به شرح زیر است: اتصال تقاطع شهید ناصر مقدم در کمربندی میانی از داخل پادگان ارتش با هدف هم امتداد شدن محور شمال به جنوب در هسته مرکزی شهر، از بن بست خارج شدن خیابان ارتش از قسمت جنوبی و کاهش بار ترافیکی خیابان آزادی.

طول این مسیر ۵۰۰ متر و عرض آن ۵۵ متر می باشد. این پروژه هم اکنون در مرحله ماکادام ریزی، خاکریزی، و کمپکت زیر اساس، جدول گذاری، کف سازی پیاده روها و نصب روشنایی بوده و همزمان با افزایش دمای هوا آسفالت ریزی این مسیر آغاز خواهد شد.

این مسیر گشایی در قالب خیابان دو بانده و با پیاده روهای عریض و درختکاری و فضای سبز متفاوت از خیابان های تبریز در حال اجراست و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

امیدواریم  با احداث این خیابان زمینه برای اجرای پروژه های بزرگ شهری مانند پارک و شهربازی که کمبودشان در تبریز به شدت احساس می شود در مکان سابق ارتش فراهم شود.

نوشته: علی فرهی

26
1

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۱۱ پاسخ

  1. ناشناس گفت:

    چرا فکری به حال ایجاد شاهراه ارتباطی شمال به جنوب با اتصال خیابان ارتش به اتوبان کسایی از یک طرف و احداث تونل زیرزمین از محدوده چهارراه باغشمال تا محدوده خیابان عارف در خیابان ثقه الاسلام و امتداد مسیر شاهراه تا اتوبان پاسداران نمی شود. خواهشمند است درخصوص این شاهراه حتما فکری بشود . ضمنا بایستی به فکر کمربندی جدید تبریز پشت ورزشگاه یادگار امام و سپاه نیز باشید برای این کار امروز هم خیلی دیر است

    7

    0
    • Arash گفت:

      ازاد راه پشت کسایی رو الان کار کنن کمش ۵ تا ۱۰ سال طول میکشه و تا اون موقع
      باید کسایی قسمت رفت رو ۳ بانده کنن موقت
      چون کسایی تا ۵ سال اینده قتلگاه تبریز خواهد شد

      1

      0
  2. بهزاد گفت:

    لطفا با سلیقه کار کنید ، سیستم نور شکیل و متناسب با طرح ، فضای سبز طراحی شده و خلاقانه ، زیرسازی مناسب جهت پیاده رو و خیابون ، پیاده رو عریض و … یادتون نره

    4

    0
  3. mehdi گفت:

    کنار ارگ قراره پیاده محور باشه یا برای خودروهاست؟ اگه برای خودرو باشه که ارگ را باید فراموش کرد

    4

    1
  4. ناشناس گفت:

    ادمین جان خودتو معرفی کن دیگه . از وقتی مهندس پویا رفته نمیدونیم ادمین سایتمون کیه؟🤔

    6

    0
  5. Arash گفت:

    وسط کوچه ارک چرا حدول کشیدن؟
    یعنی چی؟

    2

    0
  6. مجید گفت:

    متاسفانه با وجود مکان کافی برای احداث یک خیابان صاف در امتداد ارتش، بازهم یک خیابان با درجه پیچ زیاد ساخته شده است که قطعا در اینده موجب ترافیک خواهد شد. ای کاش این خیابان مستقیم و راست زده میشد …

    5

    1
  7. علی گفت:

    چرا اینقدر باریک ساختند؟
    یک لاین که همیشه ماشین ها پارک می کنند. قسمت باقی مانده هم که جواب نمیده. چرا کوته فکرید. چهار لاین رفت و چهار لاین برگشت بزنید برای ده سال دیگه هم فکر کنید.

    5

    0
  8. احمد گفت:

    سلام
    من همیشه گفتم این خیابون ارتش
    باید ۱۰۰ یا ۱۲۰ متری میشد تبریز لیاقتش بیش از اینه

    2

    0
  9. احمد گفت:

    هرچه خیابونها نازک درست میشن مردم بیشتر تحقیر میشن !!! خاک بر سر نامسئولین

    1

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo