هزینه های جدیدی که برای لذن بردن از خودروهای ارس پلاک تحمیل می شود

خودروهای ارس پلاک با مصرف کم و آلایندگی پایین دوستدار محیط زیست هستند و تنوع بالا و  ظاهر زیبای آنها چهره تبریز را مدرنتر کرده است. این خودروهای به روز جهانی برای ساکنین محدوده ارس این امکان را فراهم ساخته اند تا تنها با پرداخت نیمی از قیمت همتایان ایران پلاک خود، از رانندگی با آن ها لذت ببرند.

 

 

سیاحت در محدوه منطقه آزاد ارس، محدودیتی است  که مصرف کنندگان باید در مقابل مزایای این خودروها بپذیرند. عبور و مرور و ماندن در محدوده مورد نظر توسط ردیابهایی که روی این خودروها نصب شده، کنترل می شوند. این ردیابهای مبتنی بر GPS قبلا توسط فروشندگان  مختلف منطقه آزاد به فروش می رسید و پس از کنترل نهایی قطعات توسط شرکت تعاونی خاص کارکنان منطقه ارس، تکنسین مورد تائید این شرکت نصب و راه اندازی سیستم را انجام می داد.

در کنترل سالیانه نیز این تکنسین مدار را کنترل می کرد و با تائید فعال بودن این GPS توسط منطقه آزاد ارس ، پروانه تردد برای سال آینده تمدید می شد. و اگر ردیاب مشکلی داشت، تنکسین به راحتی آن را مرتفع می کرد. البته در ابتدای ورود این خودروها به منطقه، کنترل هر ۶ ماه یکبار انجام میگرفت. بعد یکساله شد. در هر بار ویزیت سالیانه مخارج این کنترل مبلغی حدود ۲۰ هزار تومان به عنوان دستمزد تکنسینی که کار کنترل را انجام می داد، بود. اگر هم شارژ سیم کارت تمام شده بود، ۲ هزار تومان هم به مبلغ فوق اضافه می شد.

اخیرا شرکت تعاونی کارکنان منطقه آزاد، خود اقدام به فروش این ردیابها با قیمت ۷۰۰ هزارتومان نموده است. با اینکه قیمت این دستگاه پائین تر از این مبلغ است اما این قیمت تصویب شده است… ۷۰ هزار تومان هم هزینه نصب آن در نظر گرفته می شود ( مقایسه کنید با آن ۲۰ هزار تومان قبلی!) و ۳۵ هزار تومان هم باید سیم کارت را شارژ کنید. علاوه بر این، کل اختیارات در دست سازمان مربوطه است و اگر به هر دلیلی اعم از سرقت خودرو به اطلاعات این ردیاب نیاز داشته باشید باید ابتدا به آگاهی مراجعه نمایید و پس از تشکیل پرونده، آگاهی نامه ای به منطقه آزاد بفرستد. زیادی باید خوش شانس باشید که تا رسیدن نامه به دست منطقه آزاد و اقدام کارکنان آن، ماشین شما اوراق نشده باشد… شماره ی سیم کارتی که بهای آن را پرداخت کرده اید نمی دانید و امکان ردیابی آن را هم ندارید.

با این اوصاف طبیعی است که کسی علاقه ای به تعویض ردیاب قبلی نداشته باشد! اما، زهی خیال باطل! با کنترل امسال به شما می گویند که ردیاب دچار مشکل شده و باید تعمیر شود. برای این کار هم دو راه حل به شما پیشنهاد می کنند. اول اینکه با پرداخت مبلغ ۳۰۰ هزار تومان یک پروانه موقت بگیرید، برگردید تبریز و دستگاه خود را تعمیر کنید که احتمالا هم تعمیر نخواهد شد… بعد برگردید و اگر تعمیر شده باشد، پروانه موقت را تحویل دهید و پروانه یکساله را دریافت کنید.

پیشنهاد دوم این است که به جای هزینه های رفت و برگشت مجدد و پروانه موقت، یک دستگاه جدید از خود شرکت تعاونی خریداری کنید. با این توضیحات معمولا پذیرفتن پیشنهاد دوم به نظر منطقی تر می رسد. حال اینکه با نشان دادن دستگاه قبلی به تکنسینهای خارج از شرکت متوجه می شوید که دستگاه شما کاملا سالم بوده و کل این ماجرا برای به فروش رسیدن ردیابهای شرکتی اتفاق افتاده…

خرید بالاجبار این دستگاه های ردیاب شرکتی بهای جدیدی است که مصرف کنندگان باید در کمال نارضایتی آنرا بپردازند…

 

18
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۶ پاسخ

  1. ناشناس گفت:

    این طرح رو باید برای همه کشور اجرا کنند یعنی خودرو های خارجی رو با هزینه گمرکی کم وارد کنند حتی واردات خودروی دست دوم یا دست چندم برند های معتبر خارجی مثل هیوندا،مزدا،بنز،پورشه،پژو وکیا هم در شرایط فعلی اقتصادی برای ما کاملا به صرفه و معقول است حداقلش اینه که این خودرو ها بدنه محکم و استواری دارند و آمار تصادفات جاده ای رو به شدت پایین میارن و همچنین از لحاظ کاهش آلایندگی و مصرف بهینه سوخت و تجهیزات مناسب و نمای شهرآراشون واقعا به صرفه هستند
    کنترل دولت محترم روی خودرو سازان در نهایت بی فایده است و هر چقدر هم تلاش کنه تا قیمت های خودرو های ملی رو کنترل کنه دست اخر یکه تازی و رقابت پایین باعث میشه عملکرد خودرو ساز داخلی به صرفه و رضایت بخش نباشه الان بیشتر وقت و انرژی دولت داره صرف کنترل قیمت خودروهای داخلی میشه و به نوعی شاید کنترل قیمت خودروی داخلی مهم ترین چالش وزارتخانه صمت باشه در حالی که این وزارتخانه باید با ساختن و گشایش کارخانجات مهم صنعتی و بهره وری هرچه بیشتر از صنایع و منابع و معادن کشور با چالش اصلی کشور یعنی تورم و بیکاری مقابله کنه
    بهترین راه کنترل قیمت ها ایجاد بازار رقابتی آزاد و کاهش جدی از هزینه های گمرکی خودرو های خارجی است تا مصرف کننده داخلی توان خریدشو داشته باشه مثل کاری که کشور ترکیه داره انجام میده، دولت محترم باید با کاهش هزینه ها و عوارض گمرکی از مصرف کننده ایرانی که امروزه متاسفانه بضاعت اقتصادی مناسبی نداره حمایت کنه
    اینجوری خودروساز محترم داخلی مجبور میشه برای ماندن در بازار و حفظ بازار خودش دست به کاهش قیمت و نو آوری و خلاقیت بزنه و مجبور میشه دست از مونتاژ کاری بر داره تا قیمت تمام شده محصول تا اخرین حد امکان پایین بیاد و اینجوری صنعت کشور پیشرفت زیادی می کنه
    ای کاش مجلس محترم پیگیری کنه این ماشینا در همه شهر ها با قیمت واقعی شون به فروش برسن و بازار خودرو رقابتی تر و مشتری مدار تر بشه

    15

    1
    • جوان گفت:

      اگه دولت جمهوری اسلامی اجازه ورود آزاد ماشین های خارجی رو بده پس کی این همه منفعت کنه …. خودروسازی ایران یعنی فساد دولتی و حکومتی متاسفانه

      13

      0
    • ناشناس گفت:

      یعنی اگه همون پیکان دهه ۸۰ رو فقط یه کولر روش میزاشتند و مدلشو انژکتوری می کردند با یه مقدار تجهیزات جانبی دیگه سگش شرف داشت به این پراید آشغال که انقدر به جان و مال مردم ضرر زده حالا پیکان که هیچی چرا زانتیا رو از خط تولید خارج کردند ? چرا نمی تونن یه خودروی ملی ارزان درست کنن ? چطور هیتلر صد سال پیش تونست برای رفاه حال مردم خودرو های فولکس واگن رو تو آلمان بسازه و ما الان نمی تونیم ?

      3

      0
  2. شبنم گفت:

    از هر طرف میخوان سود جویی کنن کاری میکنن که مردم از خریدن ماشین صرف نظر کنه. این یه نوع باجگیریه و مسئولان باید کنترل کنن

    7

    0
    • ناشناس گفت:

      در این چهل سال هر اداره و سازمانی ایجاد شد هر قانونی که وضع شده برای رفاه ملت نبود برای خالی کردن جیب ملت بوده

      4

      0
  3. محمد گفت:

    البته راه حل سومی هم وجود دارد

    0

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo