نگاهی به اتوبوس های گردشگری

لزوم راه اندازی اتوبوس های دو طبقه گردشگری در تبریز

نگاهی به اتوبوس های گردشگری بیگ باس یا hop on hop off bus


هر گردشگر که به کشورهای گردشگرپذیر سفر می کند حتما در سطح شهر مناطق دیدنی و گردشگری اتوبوس های زیبای دو طبقه ای را مشاهده می کند که مسافرین و گردشگران جهت مشاهده جاذبه های گردشگری و تفریحی سوار این اتوبوس ها می شوند و به شکل گروهی به راحتی از این مکان ها بازدید می نمایند.
این اتوبوس ها که اکثرا دو طبقه و زیبا طراحی شده اند و مخصوص گردشگران و مسافرانی می باشند که می خواهند بدون پرداخت هزینه زیاد حمل و نقل و سرگردانی در شهرها در قالب یک تور گردشگری شهری از مکان ها و مسیر از پیش تعیین شده سفر جذابی را دنبال کنند.
طبقه دوم این اتوبوس ها اکثرا روباز بوده و در مواردی سقف متحرکی نیز برای آن ها طراحی می شود تا در مواقع بارش های احتمالی و یا آفتابی سایبان و پوششی برای گردشگران و مسافران تامین شود. این طبقه از اتوبوس اکثرا برای گردشگران که می خواهند بافت و ساختار کلی شهر را در فضای باز و در هوای آزاد مشاهده نمایند مناسب بوده و بلیط های صندلی های این قسمت از اتوبوس معمولا خیلی سریع به فروش می رسند.

اتوبوس های دو طبقه گردشگری در شهرهای مهم و گردشگری جهان یکی از مهمترین و ارزان ترین زیرساخت های گردشگری به شمار می آیند به گونه ای که خود نیز به عنوان جاذبه گردشگری تلقی می شوند.
این اتوبوس ها در شهرهای گردشگرپذیر و توریستی به وفور در حال تردد هستند و در هر میدان مهم و بنای گردشگری دیدنی و تاریخی و در یک ایستگاه مخصوص معمولا یک عدد از این اتوبوس ها که در آن مسافران صف های طولانی تشکیل داده اند دیده می شوند.

بلیط این اتوبوس های توریستی که متعلق به شرکت های گردشگری متفاوتی است در باجه های اطلاع رسانی گردشگری فروخته می شود. معمولا تورها یک تا سه روزه و پکیج بازدید از مکان های گردشگری و مسیرها نیز متفاوت می باشد. مسافرانی که سوار بر این اتوبوس ها می شوند اطلاعاتی در باره جاذبه هایی که قرار است ببینند را توسط یک صدای ضبط شده گوش می کنند.اطلاعات درباره این جاذبه ها به زبان های زنده دنیا به گردشگران داده می شود.

در مدت زمانی که مسافران در اتوبوس ها حضور دارند آب آشامیدنی، وای فای و هندزفری رایگان در اختیار خواهند داشت.
چنانچه اشاره شد سقف طبقه دوم این اتوبوس ها باز است و در طبقه پایین تهویه هوا در زمان سرما و یا گرمای هوا کار می کند. مسافران به هر جاذبه ای که برسند از اتوبوس پیاده شده و پس از بازدید از آن مکان دوباره در همان ایستگاهی که پیاده شده اند حاضر می شوند تا به مقصد بعدی با اتوبوس بعدی بروند.

معمولا این اتوبوس ها یک خط گردشگری را طی می کنند که دارای بیشترین جاذبه باشد حتی اگر مسافران نتوانند در یک روز همه جاذبه های موجود در مسیر اتوبوس ها را ببینند می توانند روز بعد به سفر درون شهری خود ادامه دهند به شرط آن که بلیط آن ها اعتبار داشته باشد البته تنوع این تورها بسیار زیاد است د تنها به تور داخل شهر محدود نمی شوند بلکه جاذبه های اطراف شهرهای توریستی و تورهای شبانه را نیز شامل می شود.

هر شرکتی با هر نوع خدماتی این اتوبوس ها را روانه شهرها کرده است برخی حتی ورودیه مسافران را نیز با دادن کارتی به آن ها تامین می کند و به تبع هزینه این تورها بیشتر خواهد شد.

استقبال از این تورهای گردشگری اتوبوسی که در سطح بین الملل آن را به نام تورهای hop on hop off bus می شناسند بسیار زیاد است چون هم در هزینه رفت و آمد مسافران صرفه جویی می شود و هم در وقت آن ها
تورهای این اتوبوس های گردشگری با استقبال از سوی مسافران در تمام شهرهای گردشگرپذیر اجرا می شوند و نشان دهنده ایجاد زیرساخت های گردشگری در شهرهایی است که مسوولان آن بر جذب گردشگر بیشتر اعتقاد دارند.
در سطح بین المللی برای استفاده و رزرو این تورها وبسایت هایی ایجاد شده است که گردشگران می توانند آن ها را به صورت آنلاین رزرو کنند و از برنامه هر توری مطلع شوند.

اما به تازگی در ایران نیز اقداماتی جهت استفاده از این اتوبوس ها در سطح شهر انجام شده است و در بعضی شهرها توانسته اند گردشگران را جهت دیدن جاذبه های دیدنی شهرهایشان با این نوع اتوبوس ها جابجا نمایند.

شهر تبریز نیز چندین سال است که از اتوبوس های تک طبقه گردشگری در ایام نوروز استفاده می نماید و بسیار نیز مورد استقبال مسافران و گردشگران قرار گرفته است چندین مسیر گردشگری نیز برای این اتوبوس ها که تعداد آن ها ۳۰ عدد می باشد تعریف شده و مسافران با استفاده از این اتوبوس ها می توانند به راحتی از کلیه جاذبه های گردشگری شهر دیدن نمایند.

اما لزوم استفاده از اتوبوس های دو طبقه و زیبا به جای اتوبوسهای معمولی در این تورهای گردشگری تبریز احساس می شود و با توجه به سابقه و تجربه ای که شهرداری تبریز در این چند ساله کسب نموده امکان جایگزینی این اتوبوس ها راحت به نظر میرسد. البته اتوبوس هایی نیز همانند تبریز در شهرهای دیگر کشورمان برای گردشگری مورد استفاده قرار می گیرند اما در بعضی شهرها شهرداری ها با کمک بخش خصوصی به استفاده از اتوبوس های دو طبقه روی آورده اند که با نگاه به عملکرد آن ها در این زمینه می توان نیاز گردشگری تبریز را در این مورد به مسوولین یادآوری نمود.
شهرهایی مثل آبادان، تهران، قزوین، کاشان، مشهد و همدان اقدام به راه اندازی اتوبوس های گردشگری خود کرده اند.

اتوبوس گردشگری آبادان که روباز و تک طبقه می باشد و چند سال است مورد استفاده قرار می گیرد

اتوبوس گردشگری تهران که دو طبقه است و از سال قبل توسط بخش خصوصی مورد استفاده قرار می گیرد

اتوبوس گردشگری قزوین که دو طبقه است و امسال مورد بهره برداری قرار گرفت

اتوبوس گردشگری کاشان که دو طبقه است و چند سال است علاوه بر کاشان تورهای خارج از شهر را نیز در برنامه خود قرار داده است

اتوبوس گردشگری مشهد که دو طبقه است و امسال مورد بهره برداری قرار گرفت

اتوبوس گردشگری همدان که روباز، تک طبقه و دارای سایبان موقت می باشد و از سال قبل مورد استفاده قرار می گیرد

اتوبوس گردشگری زنجان که دو طبقه است و امسال مورد بهره برداری قرار گرفت

نوشته: علی فرهی

11
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۵ پاسخ

  1. مرتضی گفت:

    من ایام نوروز به تعدادی از شهرها مسافرت کردم و به تبریز هم اومدم.
    چندتا نکته واقعا ذهن منو به خودش مشغول کرد. که بهتر دونستم اینجا بگم شاید مسئولین تبریز بیان و بخونن
    ۱- وضعیت آسفالت خیابونهای تبریز واقعا فاجعه است. من در مشهد و تهران و اصفهان که تردد میکردم واقعا از وضعیت خیابونها لذت بردم. مخصوصا مشهد
    ۲- المانها و مجسمه های شهری واقعا شهر مشهد خیلی بهتر کار کرده بود و از مجسه های بزرگ شهری خیلی جاها استفاده شده بود.
    ۳- در خصوص بزرگراههای درون شهری تهران و مشهد خوب بودن ولی متاسفانه دریغ از یک بزرگراه مناسب در تبریز! بزرگراه کسائی و پاسداران هستن که به عنوان کمربندی حساب میشه و نه بزرگراه درون شهری که اونها هم واقعا کیفیت لازم رو ندارن
    ۴- درخصوص منظر شهری و پیاده رو ها و جداول خیابونها و نور پردازی معابر واقعا مشهد خیلی خوب کار کرده بود و انصافا خوب بود.
    ۵- پارک و فضای سبز البته تهران بالاتر از همه است ولی اصفهان به مراتب از بقیه زیبا تر و بهتر کار کرده بود.
    ۶- امکانات تفریحی متاسفانه در تبریز خیلی کمه! آخه دیگه چقدر ائل گلی بریم؟ در طی ۱۵ سال اخیر که تبریز ۳ شهردار مختلف به خودش دیده هیچ کدوم در خصوص امکانات تفریحی خوب کار نکردن. شهربازی روباز و سرپوشیده درست و حسابی نداریم متاسفانه! باغ پرندگان، باغ وحش، پارک آبی، آکواریم بزرگ شهری و… تقریبا در تبریز مفهومی نداره و اگر هم هست بسیار کوچیک و بی کیفیت!
    در کل به نظر من کیفیت شهر تبریز بین تهران و اصفهان و مشهد میشه گفت در جایگاه آخر قرارداره. در حالی که وقتی بودجه شهرداری های اصفهان و مشهد و تبریز رو مقایسه میکنی تفاوت فاحش زیادی وجود نداره و نزدیک به هم هستن ولی توی تبریز متاسفانه دیدگاههای پرسنل شهرداری هنوز همون دیدگاه دهاتی و شهرهای بین راهی فراتر نیست

    10

    3
    • ناشناس گفت:

      در اینکه شما مشهدی هستید و میخوایین به زور مشهد رو بالاتر از تبریز ببری خرده ای نیست. فقط اینو یادت باشه تبریز یه شهر بااصالت و تاریخی هست و اصلاقابل مقایسه با تهران و مشهد بی هویت و بی تاریخ نیست. همین تبریز هفده تا موزه داره با کلی آثار تاریخی دیگه. در صورتی که شما برین مشهد هیچ جای تاریخی نداره و فقط مستقیم میبرن به جاهای تاسیسی بعد از انقلاب. کلا امام رضا نبود مشهد با زاهدان تفاوتی نداشت با اون لب مرز افغانستانش

      1

      1
  2. ناشناس گفت:

    پارک مینیاتور تبریز دایر هست الان؟

    2

    0
  3. امید گفت:

    تو کانادا همه شهرها از این اتوبوس ها دارند ولی هیچ کدوم رایگان که نیستند برخلاف متن خیلی هم گرون هست (البته نه نسبت به حالتی که خودتون بخواهین شخصی همه جا رو بگردین) هزینه شون برای کل روز تو شهرهای کوچیک حدود ۶۰ دلار و بزرگ ۹۰ دلار البته خدمات هم خوب میدن. فکر کنم مشکل ایران اینه که سعی می کنند همه چی ارزون یا رایگان باشه. خوب گردشگر برای خرج کردن اومده و هر چیزی که صرفه اقتصادی نداشته باشه یا خیلی زود جمع می شه یا توسعه پیدا نمی کنه.

    2

    1
  4. ناشناس گفت:

    چرا از زیباسازی شهر در عید عکس نمی گذارید

    1

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo