آیا طرح تابستانه کتاب، چرخه اقتصادی کتابفروشی ها را روان تر و بر رونق آن می افزاید؟؟؟ 

طرح تخفیف تابستانه کتاب پایان یافت

آیا طرح تابستانه کتاب، چرخه اقتصادی کتابفروشی ها را روان تر و بر رونق آن می افزاید؟؟؟

روز پنجشنبه ۳ مرداد یازدهمین دوره طرح «توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی‌ها» با عنوان (تابستانه کتاب ٩٨) با شعار «کتاب، همنشین دلنشین» در کتاب فروشی های آذربایجان‌شرقی به پایان رسید.
٢۶ کتابفروشی عضو این طرح در تبریز شامل: کتابفروشی‌های آفتاب، اختر، ارک، اوستا، شایسته، فروزش، بانک کتاب، تحریر و کتاب زعفرانیه، حامد، خانه کتاب، دهخدا، ریرا، سایه، شعاع شمس، شهر کتاب تبریز، طنین دانش، علامه، نشر گنجینه‌دانش، هاشمی سودمند، والفجر ، کتاب فیروزه، کتاب شهر، کتابخانه تخصصی آئین، کتابسرای دریا و کتابسرای مولا بودند.
سقف مجاز خرید برای هر خریدار ١٢٠ هزار تومان بود. در این طرح کتاب‌های تألیفی با کمک هزینه (تخفیف) ۳۰ درصد و کتاب های ترجمه با کمک هزینه ١۵ در صد عرضه شد.
در این طرح میتوان بیشترین کتاب های فروش رفته و میزان علاقمندی مخاطبان را شامل کتاب های ادبیات و رمان، عرفان و فلسفه و روانشناسی دانست و گفت: اقبال به کتاب های علوم سیاسی و جامعه شناسی نسبت به دوره های قبل کمتر شده است.
در راستای بررسی عملکرد و میزان استقبال مردم از این طرح سری به کتابفروشی های شهر زده و پای صحبت ها و نظرات کتابفروشان در مورد این طرح نشستیم.

مدیر کتاب فروشی فروزش، شرایط سخت اقتصادی را عامل کاهش سرانه مصرف فرهنگ و هنر میداند. وطن خواه از فقر فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی می گوید و معتقد است خرید کتاب در لیست کالای خانوار قرار ندارد و باید به دنبال راه هایی باشیم که این سرانه افزایش پیدا کند.
با بیان اینکه این طرح و تداوم آن در فصول مختلف، کار شایسته و خدمتی به عرصه فرهنگ و کتاب است، اما شاهد استقبال اندک مردم هستیم. او اضافه کرد: اجرای این طرح امیدی برای مردم و کتابخوانان ایجاد می کند که امیدواریم در افزایش میزان مطالعه هم نقش موثرتری ایفا کند.

بافنده مدیربانک کتاب اذعان داشت: طرح های حمایتی از کتاب، بسترساز افزایش نرخ مطالعه است.
او این طرح را در اشاعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی مفید دانسته و محرکی برای فروش بیشتر و افزایش نرخ مطالعه می داند، هر چند که در این روند شاهد استقبال پر شوری نبوده اند.
او میگوید: بهتر است یارانه هایی که صرف نمایشگاه کتاب می شود به سمت کتابفروشان سوق دهیم. بااین کار فروش کتاب با تخفیف مناسب را در طول سال در سطح کتابفروشی های شهر شاهد خواهیم بود. وی با اشاره به نقش طرح های فصلی در ترویج کتاب و کتابخوانی گفت: طرح‌های حمایتی برای مدتی کتاب را در اولویت رسانه‌های خبری و رسانه ملی قرار می دهند و کتابفروشی‌ها به این واسطه رونق پیدا می کنند این در حالی است که در طول سال هیچ توجهی به آنها نمیشود.

دیگر فعال فرهنگی افزود: کتاب خواندن ذهنی آسوده و فراغ بال نیاز دارد. در این وانفسای مشکلات اقتصادی که مردم مشکلات زیادی چه از نظر اقتصادی و چه اجتماعی دارند، همین میزان کتاب فروشی و کتابخوانی مردم نیز مایه امیدواری است. وی طرح تابستانه و تخفیف ۳۰ درصدی کتاب را در ترویج کتابخوانی مفید دانسته و با اعلام رضایت از اجرای چند دوره قبلی و افزایش فروش کتاب می گوید: این طرح در وهله اول بیشتر به نفع قشر کتابخوان است و در کنار آن کتاب فروشان نیز منتفع می شوند.

در این میان نظر کتاب فروشی هایی که عضو این طرح نبودند را نیز جویا شدیم:
بعضی از کتابفروشان با این مدل تخفیف خیلی موافق نبودند.
آنان به تاثیرات مثبت کوتاه مدت و ثاثیرات منفی بلند مدت طرح های فصلی اشاره کرده و معتقدند این طرح ها، مخاطب را به تخفیف عادت می دهد . در این طرح ها با تبلیغاتی که اتفاق می افتد شاهد استقبال کتاب بازها و کتابخوان ها هستیم که با شروع طرح به کتابفروشی ها مراجعه می کنند و کتاب های مورد نیاز خود را خریداری می کنند. پس با این حساب بازار جدیدی از مخاطبان و مصرف کنندگان کتاب ایجاد نمی شود.


در نهایت نمی‌توان مخالف صددرصد طرح یارانه‌های فصلی کتاب بود و به همان میزان هم نمی‌توان موافق این یارانه‌ها باشیم. چند نکته و چند پرسش در این طرح وجود دارد؛
اولین مسئله  این است که آیا می‌توانیم نگاه مطلق نسبت به طرح‌هایی مانند طرح‌های تخفیف فصلی کتاب  داشته باشیم و آیا صحیح است که ارزیابی ما متکی بر منافع یک گروه یا قشر یا یک بخش از فعالان کتاب باشد؟
نظر شما خوانندگان تبریز مدرن در این باره چیست؟

نوشته: سونیا دادگر

 

 

5
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۴ پاسخ

  1. دوستدار فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت:

    به اعتقاد من یکی از راه های تاثیر گذار بهبود شرایط فرهنگی اقتصادی و اجتماعی و راهکار های تولید ثروت اموزش حقوق شهروندی مطالعه کتاب است امروز کشورهایی در زمینه های حقوق شهروندی
    کاهش اسیب های اجتماعی تولید ثروت و معنویات موفق هستند که بیشترین سرانه مطالعه در دنیا را به خود اختصاص داده اند من به عنوان یک فردی که عاشق کتاب هستم با محدودیت های بسیار شدید مالی که دارم از هر فرصتی ولو اندک برای خرید کتاب و اشاعه فرهنگ بی نظیر کتابخوانی استفاده میکنم

    2

    0
  2. ناشناس گفت:

    متاسفانه کتاب دیگه در بین مردم جاشو به اینیستاگرام و تلگرام داده

    0

    0
    • ناشناس گفت:

      برای یک کتاب خوان واقعی اینستاگرام و تلگرام و سایر منابع فضای مجازی جای کتاب را نمی تواند پر کند.

      1

      0
  3. ab گفت:

    برای افزایش سران مطالعه باید خود کتاب تبلیغ شود به طوریکه مخاطب مشتاق به خواندن کتاب شود . همان طور که شبکه های تلویزیونی خوراکی و سایر اقلام را تبلیغ می کنند و مخاطب مشتاق به استفاده حداقل یک بار از محصولی می شود . انواع کتاب ها باید تبلیغ شود آنهم تبلیغی که مخاطب را به وجد بیاورد و دنبال آن کتاب باشد نه اینکه یک نفر اسم کتابی را بگویید و خلاصه ای از آن را گفته و با بی حالی ادامه دهد که برای اطلاع از ادامه ماجرا به کتاب مراجعه کنید . در حالت کلی تبلیغ منابع فرهنگی در رسانه ما کمتر اتفاق می افتد و در صورت تبلیغ هم جذابیت کافی برای جذب مخاطب ندارد.

    2

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo