گزارشی از دهمین رویداد گپ کارآفرینی

دهمین رویداد گپ کارآفرینی در تاریخ پانزدهم مرداد نود و هشت با موضوع چالش های پیش روی توسعه اکوسیستم استارتاپی استان با حضور مهندس حسن اطاعت، دکتر محمد فاریابی، مهندس آیدین نامدار و دکتر پیمان کیهان ور در محل سالن اجتماعات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

در دنیای امروز، کارآفرینی یکی از جذاب‌ترین مباحث مربوط به کسب‌وکار و تجارت است. شواهد نشان می‌دهند که آینده‌ی بازار کار ایران در دست کسب‌وکارهای نوپا و کارآفرینانی است که سکان هدایت این کسب‌وکارها را در دست دارند.

سلسله نشست های گپ کارآفرینی با ابداع دپارتمان نوآوری آرتان (آرمان توسعه آذربایجان نوآور) جهت بررسی چالش های اکوسیستم کارآفرینی استان و اعتلای آن و تقویت استارتاپ ها به عنوان رهبران این اکوسیستم برگزار می شود. این جلسات با رویکرد همفکری در خصوص چالش های پیش روی کارآفرینی و ارایه راهکارهای محلی کارآمد ابداع و پیش برده می شود.

موضوع این گپ: چالش های پیش روی توسعه اکوسیستم استارتاپی استان بود.

سوال اینجاست که آیا واقعا سیستمی واکوسیستم وجود دارد؟

و اگر وجود دارد چطور با چالش های آن رو به رو شویم؟

چالش هایی که در مسیرتوسعه این اکوسیستم نه یک شکاف که بلکه به گسلی بزرگ تبدیل شده است…

مهندس حسن اطاعت بنیان گذار و مدیر عامل شرکت فرا تسهیلگری ایده های نوین پارسیان

با ارایه تعریفی از اکوسیستم: (مجموعه المان‌های فیزیکی و اجزای زنده ای که در کنار هم قرار می‌گیرند و در رابطه با یکدیگر یک سیستم را خلق می‌کنند )

به نقش و اهمیت هر یک از افراد در این اکوسیستم اشاره کرده و عنوان نمود با کم کاری هر یک از اجزا، فرآیند سایر اجزا نیز مختل خواهد شد و این امر به معنای مرگ دیگر اجزاست.

و  متاسفانه این درکی است که ما از معنای اکوسیستم نداریم…
اگر اکوسیستمی وجود دارد پس باید اجزا چنین رابطه ای باهم داشته باشند و اگر ما خود را جزیی از این اکوسیستم می دانیم باید چنین نگرشی داشته باشیم.

حسن اطاعت تمرکز بر قابلیت های شخصی را راه حلی برای تغییر وضع موجود می داند. اصالت دانه و نه خاک…

در ادامه مهندس آیدین نامدار افزود:
ضعف اکوسیستم یا ضعف فردی؟

نامدار نیز به نقش هر یک از اجزا در این اکوسیستم اشاره میکند. او معتقد است : یک اکوسیستم خوب با اعضای قدرتمند ساخته میشود و می توانند بستری ضعیف را به بستری قدرتمند تبدیل کنند.
نامدار افزود: تعدادی از ما با استناد به اینکه در حوزه استارتاپی هستیم در حال در جا زدنیم و نباید فراموش کنیم که داشتن ایده ارزش نیست. گردش مالی معیار سنجش و زنده ماندن یک استارتاپ است و این امر نیازمند توجه به مارکتینگ و توان فروش و سایر موارد است. هر زمان که در این موارد غفلت کرده ایم، بازار را به رقیبان دیگر واگذار کرده و کسب و کارهای بومی زمین گیر شده اند.
پس چه باید کرد؟
واقع گرایانه دیدن مسایل راه حلی است که نامدار پیشنهاد می کند.

نامدار را با پادکست های مستشار می شناسیم. او از تجربه شکست می گوید و عنوان می کند که این انتخاب ماست که یک تجربه شکست داشته باشیم و یا یک شکست خورده باقی بمانیم.

او می گوید: چقدر روی میخی که کوبیده نمیشود بایدکوبید؟
میخ دیگر یا چکش دیگر

دکتر محمد فاریابی در مورد  چالش های توسعه اکوسیستم استارتاپی میگوید:
وقتی از ایران حرف میزنیم از چالش و ریسک صحبت می کنیم. به ما یاد داده اند کارآفرین باید اهل ریسک باشد.
اما چقدر ریسک؟
باید مشخص شود که دولت، مجلس و قوای مختلف تا چه حد در این میان وظیفه دارند؟

باید این مسئله را بپذیریم که استارتاپ ها فقط وام نمیخواهند و باید در توانمندسازی بخش بازاریابی و مارکتینگ و مناسب سازی فضای کسب و کار اقداماتی صورت گیرد.
فاریابی موانع مسیر کارآفرینی را چنین عنوان میکند:
۱٫ترس از شکست، تمسخر، تحقیر، انتقاد
۲٫ فقدان اعتماد به نفس
۳٫ تمایل به همرنگی با جماعت
۴٫ فقدان تمرکز ذهنی

و در نهایت دکتر فاریابی عامل شکست استارتاپ ها را در موارد زیر خلاصه می کند:

  1. حرکت بدون برنامه منسجم
  2. فقدان سرمایه کافی
  3. پیش بینی ناقص بودجه
  4. قیمت گذاری غلط
  5. غفلت از بازاریابی
  6. در نظر نگرفتن رقبا
  7. نذاشتن انعطاف پذیری
  8.  رشد کنترل نشده
  9. اسارت در کسب و کار به جای رهبری
  10. راه اندازی یک کسب و کار برای هیجان

در خلال این گپ جوانان و فعالان اکوسیستم نیز به بیان نظرات خود پرداختند:

سینا نویدی_ بنیانگذار دیلینگ اشاره میکند:
جو حاکم بر اکوسیستم باعث شده، بسیاری از کسب و کارها در این مسیر به صورت چراغ خاموش حرکت کنند. نویدی به نقش هر فرد در تیم های استارتاپی اشاره کرده و میگوید پوزیشن های شغلی مهم هستند اما قرار نیست بر آن ها پافشاری کنیم.

شهرام اشرف نیا_ بنیانگذار قونقا بیان کرد:

در مقایسه با شهرهای دیگر متاسفانه هیچ کارمهمی در تبریز نمی کنیم، گویی مشغول بازی هستیم. باید بسیار جدی تر بخش مارکت و مشتریان را بررسی کنیم. لازم نیست همیشه رهبر و لیدر باشیم. نقش و عملکرد هر فرد در تیم باید مشخص باشد.

محمد خاهانی- بنیانگذار هانیلی اظهار کرد:

بررسی این چالش ها بدون حضور مسولین و تصمیم گیرندگان این حوزه راه به جایی نخواهد برد.

آیا جای روسای ادارات، رییس پارک علم و فناوری و سایر مسولین در این فضاها خالی نیست؟

خاهانی معتقد است نمی توان فضای استارتاپی شهرها را از هم جدا کرد و گفت فضای تبریز مناسب نیست، فضای اینترنت هیچ وقت تقسیم نشده و بهانه گیری است دائما بگوییم تبریز فضای مناسبی ندارد.

و در نهایت دکتر پیمان کیهان ور

با بیان اینکه (تو این شهر داره یه اتفاقاتی میافته)
همفکر تبریز، جلسات باز، میت آپ، سیلکرود، گپ کارآفرینی، بالتازارکاپ، انجمن علمی بازاریابی و … حاصل تلاش هایی که به همت فعالین این عرصه رقم خورده است می داند.
اما با توجه به تاریک بودن شرایط قانونی، نا مشخص بودن مفاهیم مربوط به این حوزه، عدم همکاری و آگاهی ادارات، مشکلات زیر ساختی و کمبود امکانات باید عنوان کرد که (تو این شهر اتفاقاتی نمیافته)
کیهان ور می گوید باید از خود بپرسیم که:

چرا دیگر از این شهر مکتب تبریز بیرون نمی آید؟؟؟
چرا دیگر همچون تاریخمان، همچون گذشته فضای تعاملی و همفکری در میان جوانان وجود ندارد؟
کافه های گپ وگفتگوی ما به کافی شاپ ها تبدیل شده است…
چرا دیگر هم چون گذشته شاهد روحیه مطالبه گری در میان جوانان نیستیم.

دکتر کیهان ور از داستان کارشکنی های موجود در مسیر آغاز شتابدهنده آرتان نیز می گوید.

اما سوالی که هنوز به آن پاسخ داده نشده است این است که:

چطور و با چه راه حلی می توانیم مسولینی که در صدر تصمیم گیری برای اکوسیستم استارتاپی هستند را با خود همراه کنیم؟؟؟

این ها سوالاتی است که برای یافتن پاسخ آن ها در گپ کارآفرینی کنار هم گرد آمده ایم تا با تعامل و همفکری روش عملی بیابیم تا شاهد رشد و توسعه اکوسیستم استارتاپی شهرمان باشیم.

این گزارش بخشی از اتفاقات دهمین گپ کارافرینی بود، امیدواریم شاهد حضور پورشور جوانان و پررنگ تر مسولین باشیم.

نوشته: سونیا دادگر

5
1

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo