مترو میزبان مسافران دوچرخه سوار

مترو میزبان مسافران دوچرخه سوار، طرح خلاقانه‌ی تشویق شهروندان برای استفاده از دوچرخه

امروزه گسترش حمل ونقل پاک یکی از مهمترین دغدغه های مدیریت شهری است، به طوری که کارشناسان و متخصصان حوزه ی ترافیک می کوشند با ارائه ی طرحهای نو و خلاقانه، شهروندان را برای استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی تشویق کنند. یکی از این طرحها که طی سالهای اخیر در شهرهای مختلف جهان به اجرا درآمده، تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله ی حمل ونقل عمومی است. در این طرح به شهروندان اجازه داده میشود تا با دوچرخه های شخصی و یا دوچرخه های عمومی که در نقاط مختلف شهروجود دارد، وارد واگنهای مترو شده و از این طریق به راحتی از نقطه ای به نقطه ی دیگر شهر سفر کنند، بدون آن که از خودرو و یا اتوبوس هایی با سوختهای فسیلی استفاده شود. هم اکنون بسیاری از شهرهای جهان با اجرای این طرح ضمن کاهش هزینه های سفر درون شهری و همچنین کاهش آلودگی های زیست محیطی، به افزایش نشاط و سلامت عمومی شهروندان کمک قابل توجهی کرده اند. متروی شهر تهران نیز در کنار دیگر شهرهای بزرگ جهان طرح ورود دوچرخه به مترو را آغاز نموده است. امیدواریم این طرح مورد توجه مسولین شهری تبریز هم قرار گیرد.

آدلاید (استرالیا)

یکی از شهرهایی که استفاده از دوچرخه را در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی مترو مجاز اعلام کرده، شهر آدلاید، واقع در استرالیا است.  در این شهر مردم فقط در ساعات و روزهای مشخصی می‌توانند دوچرخه‌های خود را وارد واگن‌های مترو کنند. این برنامه بدین‌گونه است که مردم فقط در روزهای دوشنبه تا جمعه قبل از ساعت ۹ صبح و بعد از ساعت ۳ بعدازظهر مجاز به آوردن دوچرخه به درون قطار هستند. در ساعات شلوغ، برای این سرویس محدودیت وجود دارد و مسافران مجاز به آوردن دوچرخه نیستند. افرادی که می‌خواهند در زمان‌های مذکور دوچرخه‌ی خود را به داخل قطار ببرند باید برای دوچرخه‌ی خود از کارت اعتباری مخصوص دوچرخه استفاده کنند. البته در روزهای شنبه و یکشنبه و دیگر روزهای تعطیل ملی این سرویس بصورت رایگان ارائه می‌شود. لازم به ذکر است که در این شهر مردم فقط در مترو می‌توانند دوچرخه خود را در ایام و ساعات خاص وارد کنند، و در دیگر سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی مانند اتوبوس مجاز به آوردن دوچرخه نیستند.
در بیشتر مکان‌های حمل‌و‌نقل عمومی آدلاید برای استفاده از دوچرخه‌ها، کابین‌هایی امن جانمایی شده است. مسافر برای استفاده از دوچرخه می‌تواند با کارت اعتباری مخصوص دوچرخه، کابین را باز کند و دوچرخه را بیرون بیاورد.

تایپه (تایوان)

متروی شهر تایپه  نیز به مسافران اجازه می‌دهد تا با دوچرخه‌های خود سوار قطار شوند. شرکت حمل‌و‌نقل تندروی تایپه به صورت آزمایشی طرحی را به اجرا در آورده است که مطابق این طرح، مسافران می‌توانند دوچرخه‌ی خود را در تمامی روزهای هفته از ساعت ۱۰ صبح لغایت ۴ بعدازظهر به داخل قطار بیاورند. همچنین مسافران می‌توانند از ۶ صبح لغایت آخرین سرویس روزهای شنبه و یکشنبه و نیز ایام تعطیل ملی از این طرح استفاده کنند. لازم به توضیح است این طرح از ۴ آوریل ۲۰۱۸  به اجرا در آمده است.
باتوجه به قوانین شهر تایپه، مسافرانی که می‌خواهند دوچرخه‌ی خود را به داخل مترو بیاورند می‌بایست یک بلیت تک سفره برای دوچرخه‌های خود تهیه کنند. هزینه‌ی بلیت۸۰ دلار است و هر بلیت مختص یک شخص با یک دوچرخه می‌باشد. همچنین این مسافران موظف‌اند از آسانسور استفاده کنند و نیز واگن‌های ابتدایی و انتهایی هر قطار برای این افراد در نظر گرفته شده است. در این طرح دوچرخه‌های تاشو که به طور کامل بسته می‌شوند و همانند یک چمدان تا می‌شوند و حجمی را اشغال نمی‌کنند نیازی به بلیت مضاعف ندارند و مسافر می‌تواند آن را بصورت رایگان وارد مترو کند.

دبی(امارات)

شهر دبی همزمان با راه‌اندازی خطوط مترو و اتوبوس، توسعه حمل‌و‌نقل پاک را که شامل خطوط دوچرخه، پارکینگ دوچرخه و دوچرخه اشتراکی می‌شود، در دستور کار خود قرار داد.

 

مقامات شهری دبی در سال ۲۰۱۲ دستور ساخت ۳۰۰۰ پارکینگ دوچرخه را در اطراف فضاهای منتهی به متروهای این شهر صادر کردند. فضاهای پارکینگ دوچرخه در شهر دبی به طریقی طراحی شده‌اند که به راحتی قابل استفاده باشند. مقامات، این تصمیم را یک گام رو به جلو در ارتقاء سیستم‌های حمل‌و‌نقل عمومی می‌دانند. این پروژه در مراحل مختلفی اجرا شد. در مرحله‌ی اول حدود ۲۱۲ پارکینگ دوچرخه در نزدیکی ۸ ایستگاه Red Line  تعبیه شد. RTA سپس ۱۲۰۰ فضای پارکینگ دوچرخه  در کنار‌Red Line ها ایجاد کرد و در مرحله‌ی سوم حدود ۱۱۰۰ فضای پارکینگ دوچرخه در کنارGreen Line  احداث گردید. مدیر برنامه‌ریزی استراتژیک RTA اعلام کرد تمام ایستگاه‌های متروی دوبی با مسیر‌های دوچرخه‌سواری ادغام خواهند شد. RTA  در یک برنامه‌ریزی ۸ ساله، تا سال ۲۰۲۰ حدود ۹۰۰ کیلومتر مسیر مخصوص دوچرخه سواری را پیش‌بینی کرده است.

مونترال( کانادا)

شهر مونترال جزء اولین کشورهایی است که استفاده از دوچرخه را در مترو مجاز اعلام کرد و برای آن قوانینی تدوین نمود که به شرح زیر می‌باشد.
• ممنوعیت استفاده برای افراد زیر ۱۴ سال
• استفاده در روزهای دوشنبه تا جمعه از ساعت ۱۰ تا ۱۵ و بعد از ساعت ۱۹
• ممنوعیت استفاده از دوچرخه در روزهای شنبه و یکشنبه و تعطیلات رسمی و مناسبت‌های ملی
• اجازه ورود دوچرخه فقط به واگن ابتدایی
• ظرفیت محدود واگن( هر واگن ۶ دوچرخه)
• تقدم ورود و خروج مسافران بدون دوچرخه
• عدم تکیه دادن دوچرخه‌ به بدنه و صندلی‌های قطار

آمستردام ( هلند)

در آمستردام مسافران می‌توانند در ساعاتی که تردد کمتر است با دوچرخه‌هایشان سوار مترو شوند. ساعات پرتردد که استفاده از دوچرخه در مترو در آن ساعات ممنوع است ساعت  ۷ تا ۹ و ۱۶ تا ۱۸:۳۰ روزهای دوشنبه تا جمعه می‌باشد. در مترو، فضاهایی جهت پارک دوچرخه نیز درنظر گرفته شده است. همچنین طبق قوانین متروی آمستردام، کسانی که مجوز ورود دوچرخه را تهیه کرده‌اند، دیگر نیازی به خرید بلیت برای ورود دوچرخه به مترو را ندارند.

واشنگتن( آمریکا)

در شهر واشنگتن آوردن دوچرخه به واگن‌های مترو در تمامی روزهای هفته (به جز ساعات ۷ الی ۱۰ صبح و ۴ تا ۷ بعدازظهر) و فقط در دو واگن ابتدا و انتهای قطارمجاز است. همچنین در روزهای تعطیل آوردن دوچرخه به داخل مترو در تمامی ساعات آزاد می‌باشد.
متروی واشنگتن برای راحتی دیگر مسافران به جز قوانین فوق، قوانین دیگری نیز در خصوص آوردن دوچرخه به داخل مترو تعیین کرده است. به عنوان مثال دوچرخه‌هایی که وارد مترو می‌شوند باید حداکثر ۸۰ سانت طول و ۴۸ سانت ارتفاع داشته باشند و هرگز نباید برای حمله دوچرخه از پله‌های برقی داخل ایستگاه‌ها استفاده شود و فقط باید از آسانسورهایی استفاده کرد که به این منظور تعبیه شده‌اند. در متروی واشنگتن افراد زیر ۱۶ سال به تنهایی حق آوردن دوچرخه به داخل مترو را ندارند و تنها به همراه والدین خود مجاز به انجام این کار می‌باشند.

کپنهاگ (دانمارک)

متروی کپنهاگ برای دوچرخه ‌سوارانی که می‌خواهند از این وسیله‌ی نقلیه استفاده کنند قوانین مشخصی را وضع نموده است. در ابتدا دوچرخه‌سواران باید مانند سایر مسافران از طریق دستگاه‌های فروش بلیت و یا از طریق برنامه هوشمند Mobilbilletter بلیت خود را خریداری نمایند. دوچرخه‌سواران از طریق پله‌ها و یا آسانسورهای مخصوص دوچرخه به راحتی وارد مترو می‌شوند.

آن‌ها می‌توانند در ایستگاه‌هایی که مشخص شده است به مدت دو ساعت و ۴۵ دقیقه حضور داشته باشند اما در ساعات شلوغ ( ۷ تا ۹ و بین ۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰) به هیچ عنوان مجاز نمی‌باشند برای حمل دوچرخه از مترو استفاده نمایند. اگر مسافری در ساعات شلوغ با دوچرخه وارد مترو شود ماموران او را به اندازه‌ی پرداخت هزینه‌ی یک بلیت جریمه و از قطار بیرون می‌کنند.
در بعضی از قطارها واگن‌های مخصوص دوچرخه طراحی شده است. این واگن‌ها با آرم مخصوص مشخص شده‌اند، از این‌رو دوچرخه‌سواران می‌توانند به راحتی دوچرخه‌های خود را وارد قطار کنند و دیگر دغدغه‌ی اشغال فضا را ندارند. اما در صورتی‌که دوچرخه‌سواری وارد واگن‌های عادی ‌شود باید دوچرخه خود را کنار خود قرار دهد. امکانات پارکینگ دوچرخه نیز در تمام ایستگاه‌ها برای مسافرانی که نمی‌خواهند دوچرخه خود را حمل کنند قابل دسترسی است.

پراگ(جمهوری چک)

حمل دوچرخه در سیستم حمل‌ونقل یکپارچه‌ی پراگ، چیزی پیچیده نیست بلکه برعکس، در سال‌های اخیر فرصت‌های سفر با دوچرخه به طور قابل توجهی گسترش یافته است و در حال حاضر دوچرخه‌سواران به تمام انواع حمل‌ونقل عمومی به استثنای اتوبوس دسترسی دارند و باید برای استفاده از آن‌ قوانین خاصی را رعایت نمایند.

واگن‌های ابتدا و انتهای قطار مخصوص دوچرخه‌سواران می‌باشد، این واگن‌ها با آرم‌های مشخص که بر روی درب‌های قطار زده شده‌ است متمایز شده‌اند. در صورتی‌که آرم‌های ممنوعه بر روی هر واگنی زده شود دوچرخه‌سواران نباید وارد آن واگن شوند. برای ورود و خروج دوچرخه‌سواران از مترو، آسانسورهای مخصوصی دوچرخه تعبیه شده است تا دوچرخه‌سواران بتوانند به راحتی رفت‌وآمد کنند.

مادرید، بارسلون، والنسیا(اسپانیا)

در سیستم متروی شهرهای بزرگ اسپانیا مانند مادرید، بارسلون و والنسیا در ابتدا و انتهای واگن قطارها، فضاهایی برای نگهداری دوچرخه و ویلچر تعبیه شده است که مسافران در ساعات خلوت مترو، می‌توانند دوچرخه‌ی خود را به داخل قطار ببرند. هزینه‌ی بردن دوچرخه در مترو در مسیرهای کمتر از ۱۰۰ کیلومتر رایگان محاسبه می‌شود، و در مسیرهای بالاتر از آن با پرداخت ۳ یورو اضافی امکان‌پذیر است. در متروی مادرید در تعطیلات عمومی (در تمام ساعات) و نیز آخر هفته‌ها به غیر از ساعات ۷:۳۰ تا ۹ صبح، ۱۴ تا ۱۶ بعدازظهر ،و ۱۸ تا ۲۰ شب حمل دوچرخه‌ به داخل قطار مجاز می‌باشد در صورتی که زمان مجاز برای حمل دوچرخه در متروی بارسلون  ۵ تا ۷ صبح، ۹:۳۰ تا ۱۷، و پس از ساعت ۲۰:۳۰ می‌باشد. همچنین در شهر والنسیا در روزهای شنبه ویکشنبه ورود دوچرخه در تمامی ساعات روز مجاز می‌باشد.

برلین (آلمان)

در شهر برلین، ورود دوچرخه به مترو به غیر از ساعات شلوغی به شرط تهیه‌ی بلیت جداگانه برای دوچرخه، امری قانونی است و هزینه‌ی بلیت آن بستگی به نوع دوچرخه از۵/۲  تا ۵/۴ یورو متغیر است. در این شهر،‌ از دوشنبه تا جمعه از ساعات ۶ تا ۹ صبح و ۴ تا ۶ عصر ورود دوچرخه به مترو امکان‌پذیر نمی‌باشد.

متروی تهران میزبان مسافران دوچرخه سوار

مشکلات عمده‌ی زندگی شهری اعم از آلودگی هوا و ترافیک در شهری مانند تهران که همه ساله با بازگشایی مدارس و سرد شدن هوا بیش از پیش خودنمایی می‌کنند، مدیران شهری را بر آن داشت تا برای فرار از مرگ تدریجی محیط‌زیست پایتخت و یا آلودگی‌های مدام و متداول هوای تهران به راه‌‌حل‌های به‌روز روی آورده‌اند، به طوری که در یکی از جذاب‌ترین برنامه‌های خود تصمیم گرفتند دوچرخه‌سواری را به یک روش حمل‌و‌نقل تبدیل کنند. برای رسیدن به این منظور شرکت بهره‌برداری متروی تهران برای نخستین بار در ایران، طرح ترکیبی مترو و دوچرخه را اجرا درآورد که با استقبال خوبی از سوی شهروندان روبه‌رو شد. با اجرایی شدن این طرح دوچرخه‌سواران تهرانی بدون داشتن هیچ‌گونه دغدغه‌ایی می‌توانند برای جابه‌جا شدن به نقاط مختلف شهر از خطوط مترو استفاده کنند. البته شهروندان و مسافران مترو تنها در روزهای تعطیل رسمی سال و هم‌چنین روزهای جمعه که شلوغی مسافر در خطوط مترو وجود ندارد، می‌توانند با دوچرخه‌های خود وارد ایستگاه‌های مترو شوند.

 

و در نهایت مترو تبریز؟؟؟؟

وقتی راه‌اندازی خط یک مترو ۱۸‌سال طول کشید و در طول این سال‌ها منابع گران قیمت مردمی از میان رفت و این بازه زمانی طولانی برای اجرای یک طرح آسیب‌های بسیاری از نظر اجتماعی و اقتصادی برای شهر داشت. آیا می توانیم امید داشته باشیم که شاهد چنین اتفاقاتی در مترو تبریز باشیم.

آیا سازمان قطار شهری تبریز و حومه برنامه‌ای در این راستا ندارد؟

6
0

شاید این مطالب را هم دوست داشته باشید

۲ پاسخ

  1. امیر گفت:

    دوچرخه بهترین وسلیه هست البته اگه بعضی آقایون حرام اعلامش نکنن !!
    آدم خنده ش میگیره دوچرخه = حرام و عذاب الهی???+
    جمع کنید بینیم بابا

    5

    2
  2. متشکر از محتوای مفید سایتتون Yes

    0

    0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

افزودن شکلک

SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNo